Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Godkväll!

Ska få ett Bresser Messier N-130/1000, vad har jag att vänta mig om jag befinner mig där det är relativt stjärnklart (bor i Västerås om jag tar mig 7-8 mil norrut så finns det nog gott om stjärnklara områden)? Är det möjligt att studera alla planeter i solsystemet? Andromedagalaxen eller Messier 87 t.ex? Är väldigt ny inom det här så jag har ingen aning om någonting!

Specifikationer (saxat från astrosweden):

• Teleskoptyp: akromatisk refraktor (linsteleskop)

• Objektivdiameter (mm): 130

• Brännvidd (mm): 1000f/7,7

• Maximal användbar förstoring: 260x

• Medföljande okular: 26mm super plössl okular 1.25" (ger 40x förstoring)

• Sökare: 6x30mm

• Vikt OTA (kg.): 4,3

• Dimensioner tub (mm): 920x165

• Stativ: Stålrörsstativ med tillbehörshylla (Leverers ej vid köp av OTA)


MVH


EDIT: Enligt beskrivningen till detta teleskop: http://www.astrosweden.se/skolteleskope ... ta/18591-0 så kan man studera nebulosor, galaxer etc. Det jag ska få ligger på dryga tusenlappen dyrare, låter väl rimligt att man ska kunna göra samma sak med det då eller är mitt optimerat för något annat område (vad nu det skulle kunna vara)?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by Robin Andersson »

Hej & Välkommen!

Jag själv har ett 130/650 så kan berätta vad jag ser i alla fall, åtminstone vad jag kommer ihåg och vad jag har försökt att se.

Andromedagalaxen, syns utan problem, en liten diffus skiva som täcker cirka 35% av synfältet när jag har 25x förstoring, "granngalaxerna" kan också ses med lite ansträngen, syns nog enklast dock om man är medveten om att de är där. Annars är det ingenting mer fancy, vet inte hur mycket du vet om vad man ser överhuvudtaget men det kommer garanterat inte vara några färger, inga individuella stjärnor som syns i andromeda galaxen heller, just gray...
M13 (Stjärnhop i Herkules) syns bra och tydligt, väldigt kompakt stjärnhop så även denna är väldigt diffus, men den syns bra i alla fall.
Sen är det en hop till jag glömt namnet på minns bara att den ligger intill variabeln R Sct (om läser detta och vet vilken jag menar kan ni gärna påpeka det), det är i alla fall en väldigt svag stjärnhop men det går att se individuella stjärnor med indirekt seende.
M101 syns inte alls för mig.
Jupiter en liten planet men med 65x förstoring så ser jag i alla fall banden på jupiter och den väldigt klara "fina" färgen syns oerhört bra, månarna likaså (i alla fall de 4 ljusaste).
Saturnus syns också bra i teleskopet, ringen (ringarna) är oerhört tjusiga att se på vid 65x förstoring (observera att jag har aldrig observerat i högre förstoring än 65x).
Venus har jag också hunnit med att ta en titt på, där ser man också tydligt med lite högre förstoring vilken del av planeten som är belyst/skuggad.
Dubbelhopen i Cassiopeia dock är nog det mest tjusigaste objekt jag sett, man ser oerhört mycket stjärnor i båda hoparna och är en makalös syn, speciellt första gången man tittar på den.
Orionnebulosan är också väldigt fräck eftersom man ser den så pass bra för blotta ögat, med teleskopet dock ser man de ljusaste delarna i den samt den stora "mörka kanten" som sticker fram intill den ljusaste delen av nebulosan, individuella stjärnor syns också. Detta är också ett "must-see" objekt tycker jag :D.


Sen har jag tyvärr inte tittat på mer då jag sysslar med variabler, men detta är i alla fall vad du kan förvänta dig, förvänta dig inte för mycket bara så du blir besviken. Det är allt för vanligt att folk som börjar med hobbyn tror att de ska få se jättefina färger och makalösa nebulosor, men så är det tyvärr oftast inte. Då får man syssla med astrofotografi och låta sensorn göra jobbet ihop med långa exponeringstider och istället invänta resultaten på en datorskärm, vilket du kan göra likaväl med att googla på önskat objekt på internet.

Ledsen om det har blivit stavfel men sitter i skolan och råkade läsa ditt inlägg så passade på att svara lite kvickt, rakt på sak, lycka till!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Robin Andersson wrote:Hej & Välkommen!

Jag själv har ett 130/650 så kan berätta vad jag ser i alla fall...
Tusen tack för ditt svar, jättesnällt att du tog dig tid! Det låter ju helt makalöst, jag hade knappt några förväntningar alls men det du nämnde var i princip det jag hade önskat mig som mest att se! Du har alltså inga övriga tillbehör utan har allt i orginal som jag eller? Jag har som sagt ingen koll på någonting, och då menar jag verkligen ingen koll alls, jag vet inte ens hur man ställer in 65x förstoring (har visserligen inte ens lyckats montera ihop teleskopet än), men det ska väl inte ta allt för lång tid att greppa :) Just nu ska jag försöka montera hela kalaset och det verkar vara ett projekt i sig men det går säkert vägen!
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by Robin Andersson »

kingcrimson wrote:
Robin Andersson wrote:Hej & Välkommen!

Jag själv har ett 130/650 så kan berätta vad jag ser i alla fall...
Tusen tack för ditt svar, jättesnällt att du tog dig tid! Det låter ju helt makalöst, jag hade knappt några förväntningar alls men det du nämnde var i princip det jag hade önskat mig som mest att se! Du har alltså inga övriga tillbehör utan har allt i orginal som jag eller? Jag har som sagt ingen koll på någonting, och då menar jag verkligen ingen koll alls, jag vet inte ens hur man ställer in 65x förstoring (har visserligen inte ens lyckats montera ihop teleskopet än), men det ska väl inte ta allt för lång tid att greppa :) Just nu ska jag försöka montera hela kalaset och det verkar vara ett projekt i sig men det går säkert vägen!
Ja jag har allting i original. 65x förstoring är vad jag får när jag använder mig av ett 25mm okular.
Förstoringen är kvoten mellan brännvidden på ditt teleskop och okularet, exempel:
Ditt teleskop var 130/1000. 1000 är din brännvidd, om vi nu säger att du använder dig av ett 10mm okular så har du 100x förstoring. 1000/10=100.
Min 65x förstoring kommer ifrån 650/10=65x. Använder jag ett 25mm så blir det: 650/25=26x förstoring.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Robin Andersson wrote:Ja jag har allting i original. 65x förstoring är vad jag får när jag använder mig av ett 25mm okular.
Förstoringen är kvoten mellan brännvidden på ditt teleskop och okularet, exempel:
Ditt teleskop var 130/1000. 1000 är din brännvidd, om vi nu säger att du använder dig av ett 10mm okular så har du 100x förstoring. 1000/10=100.
Min 65x förstoring kommer ifrån 650/10=65x. Använder jag ett 25mm så blir det: 650/25=26x förstoring.

mvh
Robin Andersson
Då är jag med! Så här står det där jag beställde ifrån:
26mm super plössl okular 1.25" (ger 40x förstoring). Skulle jag behöva uppgradera alltså? :-)
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by Freddan »

40x är bra som en lägsta förstoring för att titta på tex andromedagalaxen och överblick av månen.
Men personligen använder jag oftare 70x-125x för att tex separera dubbelstjärnor, kika närmare på nebulosor och framförallt så behövs mer förstoring för att se planeterna i större detalj.

Men ska man välja bara ett okular så är det bra att börja runt 40x förstoring. För då kan du se både stora och små objekt och synfältet blir stort och vackert. Köpa till andra okular kan du göra senare, om du inte har råd att göra det på en gång. Med låg förstoring kan du i stort sett se samma objekt som med högre förstoring fast du är ju bara "lite längre ifrån" så att säga. Undantaget är väl täta dubbelstjärnor som du måste ha hög förstoring för att dela.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by timokarhula »

Kingcrimson, du är välkommen att besöka Åkesta observatorium mellan Rönnby och Skultuna. Vår förening, VARF, kan svara på alla dina teleskopfrågor. Föreningen har öppet för medlemmar på söndagar. Om det är stjärnklart ikväll (onsdag) kan det bli en stjärnvisning för allmänheten vid 20-tiden. Se i övrigt

http://www.varf.se/

/Timo K
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Freddan wrote:40x är bra som en lägsta förstoring för att titta på tex andromedagalaxen och överblick av månen.
Men personligen använder jag oftare 70x-125x för att tex separera dubbelstjärnor, kika närmare på nebulosor och framförallt så behövs mer förstoring för att se planeterna i större detalj.

Men ska man välja bara ett okular så är det bra att börja runt 40x förstoring. För då kan du se både stora och små objekt och synfältet blir stort och vackert. Köpa till andra okular kan du göra senare, om du inte har råd att göra det på en gång. Med låg förstoring kan du i stort sett se samma objekt som med högre förstoring fast du är ju bara "lite längre ifrån" så att säga. Undantaget är väl täta dubbelstjärnor som du måste ha hög förstoring för att dela.
Jag kikade precis på månen, var lite träd i vägen så det blev lite diffust men jävlar vad vackert det var. Inte nog med det så lyssnade jag på Echoes med Pink Floyd samtidigt, blev tårögd! Har du något att rekommendera om jag vill fixa ett nytt okular, om jag vill ha t.ex 70-100x nånstans? Skulle detta uppnå mina önskemål tror du? http://www.astrosweden.se/celestron-8-2 ... ar/19407-0
Är det möjligt för mig att se nebulosor isådanafall eller är själva teleskopet för klent?
timokarhula wrote:Kingcrimson, du är välkommen att besöka Åkesta observatorium mellan Rönnby och Skultuna. Vår förening, VARF, kan svara på alla dina teleskopfrågor. Föreningen har öppet för medlemmar på söndagar. Om det är stjärnklart ikväll (onsdag) kan det bli en stjärnvisning för allmänheten vid 20-tiden. Se i övrigt

http://www.varf.se/

/Timo K
Tack, jag kommer absolut komma förbi någon gång!
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by Freddan »

Jag har inte haft mitt teleskop i mer än ett år så jag har inte mycket erfarenhet. Själv har jag det här okularsettet, som jag köpte begagnat för 1000kr:
http://www.astrosweden.se/celestron-125 ... et/18537-0
Det har funkat jättebra, men de minsta okularen (4mm och 6mm) har väldigt små synfält och väldigt kort eye relief så de är inte jättebekväma att titta i, men det funkar absolut.

Nu i oktober har jag köpt på mig några såna här okular, och de är riktigt fina. Stora fina synfält och mycket lätta att titta i.
http://www.astrosweden.se/baader-hyperi ... um/18555-0
Jag går nog helt över till dessa okular så småningom.


Angående det zoom-okularet du länkade till så vet jag inte mycket om det. Det enda jag vet gällande zoom-okular är att Baaders Hyperion zoom har fått otroligt bra betyg från hela världen. Det är dock över dubbelt så dyrt som Celestrons zoom.
http://www.astrosweden.se/8-24mm-hyperi ... ii/18554-0
Vet att flera här på forumet har detta okular och är mycket nöjda. Bekvämligheten med ett bra zoom-okular är nog av stor betydelse och bildkvaliteten på Hyperions zoom ska vara mycket bra.

Det finns så otroligt mycket att välja på och många olika åsikter. Du får läsa dig fram och känna dig för så kanske du till slut kommer fram till ett beslut.

Vill du bara ha ett extra okular liknande det du har, men med högre förstoring, så kan du köpa något liknande det här till ett ganska lågt pris:
http://www.astrosweden.se/celestron-omni-125tum/18580-0
Detta okular i 12mm ger ca 80x förstoring. (Teleskopets brännvidd delat med okularets brännvidd. 1000/12=83x)

Angående nebulosor så tror jag nog att du kan se en hel del såna med ditt teleskop. Och det kan du säkerligen både med 80x och 40x förstoring. Men de flesta nebulosor är bara små suddiga gråa fläckar i teleskopet. Orionnebulosan (M42) är den enda jag sett med tendens till färg. Den är grå-grönaktig i mitt teleskop (200mm dobson) och är riktigt snygg att kolla på!
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Freddan wrote:Jag har inte haft mitt teleskop i mer än ett år...

Tuuusen tack mannen! Jag var ute och kikade på Jupiter igår, den var väldigt liten men jag såg några färgskildringar så jag blev nöjd :-) Ska nog inhandla det där budgetokularet vid slutet av månaden och hålla tummarna på att det är bra trots priset! Tack så jättemycket för hjälpen alla.

EDIT:
Funderar på ett 9mm okular (111x förstoring), när jag kollade in Jupiter igår så var den ohyggligt liten, och 80x förstoring lär ju dubbla storleken. Jag skulle väldigt gärna vilja beskåda den på närmre håll än så. Är kluven!
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by Freddan »

För att kika närmare på Jupiter så behöver du komma ner där runt 100-150x förstoring. Jag har använt mitt 8mm okular för att titta på Jupiter i några dagar nu. Har provat med ännu mer förstoring men atmosfären har varit för ostadig (vilket den oftast är) så 8-9 mm har varit precis lagom.
Runt 120x är oftast lagom för planeter, om det inte är en väldigt optimal kväll med ovanligt lugn atmosfär, då kan man i sällsynta fall ha nytta av förstoringar nedåt 150-200x.

Är du sugen på att titta närmare på Jupiter så kan du absolut börja med ett okular i 8mm eller 9mm brännvidd. Det är nog alldeles lagom storlek för ändamålet.
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
kingcrimson
Posts: 7
Joined: 2011-11-07 18:14:22
spamtest: JA

Re: Bresser Messier N-130/1000, möjligheter?

Post by kingcrimson »

Freddan wrote:För att kika närmare på Jupiter så behöver du komma ner där runt 100-150x förstoring. Jag har använt mitt 8mm okular för att titta på Jupiter i några dagar nu. Har provat med ännu mer förstoring men atmosfären har varit för ostadig (vilket den oftast är) så 8-9 mm har varit precis lagom.
Runt 120x är oftast lagom för planeter, om det inte är en väldigt optimal kväll med ovanligt lugn atmosfär, då kan man i sällsynta fall ha nytta av förstoringar nedåt 150-200x.

Är du sugen på att titta närmare på Jupiter så kan du absolut börja med ett okular i 8mm eller 9mm brännvidd. Det är nog alldeles lagom storlek för ändamålet.
Det blev ett 9,5mm okular (105x förstoring), det lär ju fungera! Återigen, tack för din hjälp :-) Nu hoppas jag verkligen få se några spektakel.

Return to “Teleskop allmänt”