25cm Newton?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet ifall man köpa ett Newton teleskop med en spegel diameter på 25cm här i Sverige fast då UTAN en datorstyrning till?
Anledningen till att jag ej vill ha en datorstyrning till är för att jag inte behöver det och priset då går också tyvärr upp en hel del.

Ett tydligt exempel på vad jag söker är:

http://www.skywatcher.com/swtinc/produc ... class2=104

Jag är medveten också om att det kryllar av 10" dobson teleskop men ett Newton teleskop på denna storlek hade varit mer optimalt då jag spenderar en hel del tid på en balkong för tillfälligt. Ett dobson teleskop har då en nackdel på balkongen på grund utav ett balkongräcke.

Eller tror ett Newton teleskop på 250/1200 [mm] hade varit alldeles för klumpigt ändå och jag borde ändå satsa på ett dobson? För i så fall så tänker jag nog spendera pengarna på ett dobson teleskop som går att fälla ihop och då har jag även möjlighet att förflytta tuben mycket praktiskt.

Tackar för svar, ni har lite mer erfarenhet än mig då jag bara har använt mig utav en 130/650 [mm] Newton :-).

mvh
Robin Andersson

EDIT: Blev lite rättad av mattias2, jag syftar på en Newtontub på en ekvatoriell montering med en spegeldiameter på 25cm. Fick nämligen precis veta att en newtontub är ett "dobsonteleskop" bara att den i stort sett har en trä-låde-montering.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Re: 25cm Newton?

Post by mattias2 »

Jag har modellen mindre, 200 mm och HEQ5. Min ekvatoriella montering har motor men ingen goto, en kombination som jag tycker är oslagbar för visuella observationer. Har för mig att det finns (har funnits) en EQ6 med namnet Syntrek som också har motor men saknar goto.

Tänk på att en ekvatoriell montering kräver en del svängrum och att en dobsonmontering kan vara rätt så otymplig, själva vaggan till min 12" får nätt och jämnt plats i framsätet på bilen och är lite krånglig att bära.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 25cm Newton?

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller visuella observationer av variabler, så är förstås en Newton 20-25 cm ett fantastiskt bra instrument. Min erfarenhet är, att tysk ekvatoreal montering är snäppet mera praktisk för ett sådant teleskop än vad en dobsonmontering är (dobson är förresten en monteringstyp, och nästan alla dobsonmonterade teleskop är av typen Newton). Det blir trots allt lite mera precision i manövreringen med tysk ekvatoreal, särskilt när man använder hög förstoring, vilket man alltid måste göra för att kunna se riktigt svaga stjärnor.

Så om man accepterar den högre kostnaden för tysk ekvatoreal, och att en sådan montering är gansk tung, så tycker jag att den monteringen är att föredra. Vill dock gärna ha sagt, att även dobson går utmärkt bra, och vid storlekar större än 25 cm är dobson mera hanterligt.

För min egen del skulle jag vid variabelobserverande inte ha glädje av vare sig motorer eller goto på min 20 cm Newton. Men den tyska ekvatorealen ger möjlighet till att ständigt ha perfekt och bekvämt läge för okularet. Man struntar då i polinställning, och ser till att tuben ligger lagom löst i tubhållaren så att tuben lätt kan roteras.

När man blir van observatör går det lika snabbt att observera utan goto. Gary Poyner, under senare år världens mest aktive visuelle variabelobservatör, har förresten nyligen återgått till manuellt uppletande med dobson - trots att hans goto-system hittade objekten alldeles exakt så gick det för långsamt!

Edit:
Om man följer tipset att låta tuben sitta aningen löst i tubhållaren, så att tuben kan roteras omväxlande till sökaren och okularet, så är det förstås viktigt att tänka på vad man gör - tuben får ju inte av egen kraft röra sig i riktning marken! Speciellt vid observation i närheten av zenit är det lämpligt att låta tuben sitta helt fast men just vid själva roterandet lossa en smula, samtidigt som man håller i tuben, och sedan åter låsa. Det hela ger sig helt intuitivt när man observerar.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: 25cm Newton?

Post by utas »

Hej!

Har fortfarande min 8" f6 Newton kvar till försäljning. Monteringen går att använda utan GOTO med!

viewtopic.php?f=32&t=4974

Mvh, Roger.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 25cm Newton?

Post by timokarhula »

Hej Robin,

Visst går det att köpa ett 25cm (10 tum) Dobson-teleskop från Sverige! Köpte mitt GSO Dobson från Hans Almgren på TeleskopService för 3 år sedan. Det är nog mitt mest praktiska instrument. Kan frakta det i bilens baksäte till min mörka plats utan svårighet. Har aldrig behövt kollimera teleskopet. Kunde upplösa Gamma Virginis när dess separation var blott 0".99. Intill Ringnebulosan har jag noterat stjärnor ned till åtminstone magnitud 15.6 (under icke perfekta förhållanden). Nu i Australian använder jag en 10-tums SkyWatcher som är minst lika bra. Att det är Made in China spelar mindre roll! Jag rekommenderar det, ett stort teleskop för lite pengar!

/Timo K
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

Ja det lutar väldigt mycket mellan ett Dobson eller ett Newton. Anledningarna till var och en är många.


En ny Newtontub:
* Jag är själv van med mitt gamla newton teleskop och det är jag supernöjd med, enkelt att använda, ingen datastyrning (GOTO eller vad allt sådant nu kallas för) och det funkar också absolut super.
* Att teleskopets primära spegel sitter högre upp relativt balkongräcket gör det till en stor fördel jämfört med om jag hade köpt mig ett dobson-teleskop. Då jag kommer längre ner på himmelen och kan observera ett flertal flera objekt.
* Finns flera anledningar men känns som det är lite stopp för hjärnsignalerna så jag fortsätter på dobson :D


En Dobson:

Den jag har i tankarna är http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=22

* Ihopfällbar, vilket gör den väldigt portabel, och tar mindre plats.
* Den är betydligt mycket billigare i förhållande med spegeldiametern hos en Newtontub, vilket är ett absolut plus för mig som student.
* Jag kommer förmodligen inom kort ha möjlighet att observera ifrån en annan ort väldigt ofta (en tomt) och då kommer de ej finnas några balkongräcken i vägen.


Ja kortfattat är priset en väldigt stor skillnad, men det negativa är att den primära spegeln hamnar så långt ner (på dobson teleskopet).
Däremot kom jag på en potentiell lösning - funkar det att bygga någon slags platta som är kanske 30-40cm hög som den kan stå på och man når fortfarande till okularet med ögat? Är det någon som vet hur högt upp spegeln sitter ifrån marken? För isåfall kan jag ställa systemkameran på samma höjd och kolla hur mitt FOV skulle bli ifrån balkongen.
Och sen angående motorstyrningar och så vidare så kan jag påpeka att jag är absolut ej i behov av något sådant, för även jag, precis som Hans, upplever att det går mycket fortare att observera variabler utan något sådant. Plus att stjärnhoppa på egen hand är en del av astronomin, och med elektriska styrningar så tycker jag att det försvinner en stor del av hobbyn, plus det kostar onödiga pengar när pengarna istället kan gå på en ännu större spegel, eller t.o.m okular :D .

Hur som helst den viktigaste frågan som nyss dök upp, är det någon som har koll på höjden på primära spegeln, ungefär?

Mycket tacksam för svar!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

Tänkte bara klarlägga en sak ifall inte alla riktigt förstår vad tråden handlar om. Då de verkar vara lite olika diskussioner.

Jag ska nämligen skaffa ett större teleskop inom kort, och det pendlar mellan en ny 25cm newtontub, t.ex. den jag länkade i tidigare inlägg:

http://www.skywatcher.com/swtinc/produc ... class2=104

Eller ett nytt dobson teleskop, som jag också länkade i tidigare inlägg:

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=22

Fördelen med newtontuben är att balkongräcket ej är i vägen, men den kostar (förmodligen) enormt mycket mer, och alla som jag har lyckats hitta säljs med (i mitt fall) onödig datorstyrning då jag egentligen bara är ute efter tuben och en montering som klarar av teleskopets vikt och storlek.

Fördelen med dobsontuben är priset, att den är mycket mer portabel än en sådan klumpig newtontub. Men istället är balkongräcket (förmodligen) i vägen.

Jaja, nu återgår vi till diskussionen :good:

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: 25cm Newton?

Post by Yayks »

Hej Robin,

Det finns en montering som kallas för Alt-Azemuth montering om du följer länken och blädrar ner lite hittar du Tele-Optic Giro bara som ettt exempel, det finns säkerligen flera varianter och fabrikat på temat.

http://www.teleskop-service.se/produkte ... .html#tsaz

Fördelen är att du kommer upp lite som med ett EQ montering, Mot vikter får du komplitera med så klart men jag tror du kommer undan billigare med en sådant här montering och en OTA Newton tub som du är inne på (som parantes kan jag nämna att de inom kort kommer i kolfiber utförandet vilket ger främst temiska fördelar men vikten kommer också att minska, hur mycket är dock för mig okänt).
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: 25cm Newton?

Post by anivision »

Yayks wrote:Det finns en montering som kallas för Alt-Azemuth montering om du följer länken och blädrar ner lite hittar du Tele-Optic Giro bara som ettt exempel, det finns säkerligen flera varianter och fabrikat på temat.

http://www.teleskop-service.se/produkte ... .html#tsaz
Den monteringen är alldeles för klen för en 10" newtontub. Hämtat från TS:
The TS AZ is a precise and portable alt-azimuth mount for smaller telescopes and spotting scopes weighing up to around 1.5 or 2 kgs.
Jag köpte denna från Hans på TeleskopService.se
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... --OTA.html
En, enligt mitt tycke, bra tub med bra fokuserare. Om du kan tänka dig 8" istället så finns den faktiskt i paket med en EQ-montering:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... erung.html
Oroa dig inte för att det står teleskop-express.de på hemsidan. Hans på TS tar hem allt som finns där också...
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

anivision wrote: Jag köpte denna från Hans på TeleskopService.se
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... --OTA.html
Vad skulle priset bli som paket då? Med EQ-montering alltså, för min montering jag har för tillfälligt till min 130/650 klarar definitivt inte av 10". Ser att priset på själva tuben ligger på 549 EUR vilket är 5294 SEK i skrivande stund. Sen blir det väl lite + också här och där? Något ungefärligt pris?

mvh
Robin andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

Förresten jag löste det! Såg tydligen att rymdbutiken sålde lösa tuber och monteringar också.

Detta "paketet" måste väl ändå funka?

EQ5-montering 3500:-

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=97

Explorer-250PDS 5250:-

http://www.rymdbutiken.com/product.html ... ory_id=109

Bara att jag får någon konstig onödig fokus-sak ( :D ) på denna tub jag ej behöver... En annan nackdel är att det blir mycket dyrare jämfört med ett dobson i samma storlek. Total pris 8750:-, skiljer hela två tusen kronor.

Denna tuben är väl inte enbart avsedd för foto?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: 25cm Newton?

Post by anivision »

Nej, tuben är alldeles utmärkt för visuella observationer. Fokuseraren har en mindre ratt också som har en utväxling på 1:10 vilket gör att du mycket lättare kan finjustera fokus.

Jag skulle ringa både Klas på rymdbutiken och Hans på teleskopservice för att se om man kunde få ett paketpris. Att EQ-monteringen är dyrare än dobson är inte så konstigt då den är mer avancerad rent mekaniskt och därmed dyrare att tillverka.

Lycka till!
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: 25cm Newton?

Post by Robin Andersson »

anivision wrote:Nej, tuben är alldeles utmärkt för visuella observationer. Fokuseraren har en mindre ratt också som har en utväxling på 1:10 vilket gör att du mycket lättare kan finjustera fokus.

Jag skulle ringa både Klas på rymdbutiken och Hans på teleskopservice för att se om man kunde få ett paketpris. Att EQ-monteringen är dyrare än dobson är inte så konstigt då den är mer avancerad rent mekaniskt och därmed dyrare att tillverka.

Lycka till!
Tack så jättemycket! Hoppas också det blir något bra paketpris, hehe . :good:

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space

Return to “Teleskop allmänt”