guideteleskop ej parallellt

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

guideteleskop ej parallellt

Post by Cristofer »

Vad händer om guideteleskopet inte är parallellt med huvudteleskopet? (Är det det som kallas flex?) Enligt Hans på Teleskop-Service gör det inte så mycket. Jag har svåra problem att hitta guidestjärnor med min lilla 70mm refraktor och samtidigt behålla kompositionen på bilden, så jag brukar ställa det lite snett ibland för att hitta ljusstarka stjärnor. Riskerar man t ex field rotation då?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Jonas »

Hej Christofer,

Nej, det är inte det som menas med flex. Flex uppstår huvudsakligen när du inte har guideteleskopet stadigt monterat i huvudteleskopet så att det kan röra sig något under exponering.
Att du inte har guideteleskopet parallellt med tuben gör ingenting - tvärtom är det oftast så att man måste leta upp en stjärna i närheten av objektet som man kan guida på och då måste man ha justermöjligheter. Många löser det med att montera guideteleskopet i tubringar med skruvar som håller tuben så att du kan justera dessa så att du hittar en guidestjärna.
Field rotation uppstår inte så länge du har teleskopet ekvatoriellt monterat och polhöjden någorlunda rätt inställd. Det är något som uppstår när du har teleskopet altazimut-monterat.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Robert »

Om guideteleskopet inte är parallellt med teleskopet så får man lite fältrotation. Men eftersom de pekar åt ganska lika håll så är fältrotationen försumbar om man inte har timslånga exponeringstider.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Terje »

Fy på dig Robert, sprida desinformation på det viset!!! Fältrotation är enbart beroende av hurvida monteringen är riktigt polinstäld, en exakt polinställning -> försumbar fältrotation. Däremot bör du av andra orsaker inte peka guidteleskopet för långt ifrån fototuben då detta kan leda till andra problem som genererar dumheter i din slutbild.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Robert »

ÄR du säker å det Terje. Jag har för mig man får lite fältrotation (eller vad det nu är för effekt tekniskt sett) om än väldigt lite då man guidar långt ifrån.

Iofs när jag tänker efter lite händer detta.

1. Perfekt polinställd montering. Då får man ingen field rotation även om man guidar långt ifrån teleskopets riktning.

2. Har man lite polinställningsfel kommer man få fältrotation runt guidestjärnan som centrum. Pekar man då flera grader ifrån med guideteleskopet så kan man få hyffsad rotation på sin bild vid dålig polinställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Starsoft »

Jag har svåra problem att hitta guidestjärnor med min lilla 70mm refraktor
Vad har du för brännvidd? Om du har typ f/9 eller en liknande tub tycker jag du genast ska byta ut den mot en tub med kortare brännvidd och bättre f-tal. Min första guidelösning var en 70mm f/9 refraktor och den var praktiskt taget oanvändbar till guidning på grund av det minimala synfältet.
Perfekt polinställd montering. Då får man ingen field rotation
Även om du har en "Perfekt polinställd montering" så kommer det på grund av flex i systemet ändå att uppstå fel som leder till fältrotation vid guidning. Mina erfarenheter är dock att fältrotationen normalt blir försumbar om man inte har en riktigt dålig polinställning, mekaniska problem eller pekar guidetuben väldigt långt på sidan om objektet. Mängden fältrotation beror väl i och för sig på hur långa exponeringstider man använder, vid några enstaka minuter borde det aldrig vara några problem.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Terje »

Låter aldeles riktigt som robert skriver att den lilla fältrotation man kan få från en polinställning som bara är nästan perfekt förstärks med avståndet från guidstjärnan så om du skulle vara säg 10grader ifrån och guida så kommer ett litet fel att förstärkas kraftigt, men som sagt skall man av andra orsaker aldrig vara så långt ifrån!
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: guideteleskop ej parallellt

Post by Jonas »

Jo, det säger sig egentligen själv att man inte kan gå hur långt som helst från fotograferingsobjektet men, utan att matematiskt beräkna det, kan man utan vidare gå 2-3 grader från objektet utan att det inverkar på den slutgiltiga bilden. Visst, det beror även på fokallängd men nu tänker jag runt 1000 mm. Om man går upp till det dubbla kanske man ska söka en stjärna lite närmare objektet.
Det är i vilket fall min praktiska erfarenhet. Hur det föhåller sig matematiskt har jag inte räknat på.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Teleskop allmänt”