Är Vixen bra teleskop?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Är Vixen bra teleskop?

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag har kollat runt på teleskop för jag är sugen på något nytt, kanske..

Gör Vixen bra grejor?

Har tittat på VMC200L och VC200L (VISAC), det är väl den sista som är bäst när man fotograferar eller? Jag tittar aldrig genom ett teleskop numera, så det är foto som gäller. Jag tycker fokuseringen ser spartansk ut, skall den bytas för att få en vettig motorfokus tro? Sneglade lite på deras reflektor R200SS F4, min kompis köpte Skafars men tror inte han hunnit testa den ännu. Hur svårt är det med kollimering på typ VISAK, är det någon som vet?

Om man bortser från Vixen, är det någon som fått nys om något nytt som verkar bra?

När man går här i dimman och inte kan fota börjar det värka i ASTROHOLIC tarmen, livsfarligt, är det någon i gruppen som kunnat åstadkomma någon form av observation sista veckorna med rådande väder.

Kan ni ge mig lite tips och fakta

M.v.h

Lars-Gunnar
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by Timo »

Hej Lars-Gunnar !

De e´Ja igen, Timo :D
Angående Visac så är den lätt att kollimera. Det görs enbart via sekundären och den håller väldigt bra.
(Såvida inte Vixen ändrat på det sista året. )
Om du inte redan gjort så in på Mannfred Wasshubers hemsida. Han fotograferar med VC200L.
Jag köpte ju storebror VMC260L och är helnöjd med den fast den har en rörlig primärspegel. Kollimeringen sker ändå bara via sekundären.
R200SS som din kompis köpte är min gamla tub. Den är kanon till astrofoto och speciellt med digitalkamera. Den är ju en F/4.
Men jag skulle nog titta in till Hans på Teleskop-Service och det nya 8 tums RC-teleskopet från GSO !
Den kostar upp mot 22.000.- men det är ju en RC. Kollimeringen däremot är mycket svårare att göra på en RC. Då är Takahashis "kollimeringsteleskop" ett bra hjälpmedel.
Viktigt är att du tänker efter innan köp - vad skall sdu hänga på teleskopet ? Har den backfocus så det räcker ?
Och som du säger så tycker vissa inte om fokuseringen på Visac utan byter ut den mot en bättre. Ex. Moonlite.

Hälsningar
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by skafar65 »

Hej Lars-Gunnar

Hoppas det är Ok att jag ger tips om denna http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utr ... ild_Id=181 Denna har vi bara fått possitiv feedback för. Priset är ju även en bråkdel av Vixen och RC teleskopen.

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by Timo »

Bresser är billiga av en anledning naturligtvis :D
Vidare tar nerkylningen betydligt längre tid i en "stängd" Maksutov.
Nej, för mig är Bresser bra nybörjarteleskop för en billig peng.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by Timo »

Uuuups, glömde en sak.
Du kan få GSO 6 tums Ritchey Chretien för cirka 10.750.- och då är primärspegeln INTE av Pyrex utan av bättre kvalitet.
Men 6 tum är kanske en aning för litet för dig då du inte riktigt är nybörjare ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by bengtr »

Finns en 190mm Mak-Newton MN 190 från SkyWatcher (och Orion) . Skall ha platt fält m.m.

http://www.iankingimaging.com/show_prod ... ategory=14

Någon som vet om den är bra ?
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by Lars-Gunnar »

Hallå,

Kul med så många svar, Vad jag är ute efter är större öppning än Megrez 90mm, men bildfältet måste vara plant, gillar inte groddliknande saker ut i kanterna, jag ställer några frågor till, i tur och ordning.

Hur skall man tolka F talet? Stort F-tal 9 och däröver = långsamt, mer exponering begränsat fält. F-tal 4 och under = snabbt, bra för foto. Hur kommer storleken på öppningen in?

Timo 1: Jag tolkar det som VISAC är bra grejor om man ser bilderna på länken du hänvisade till, kollimeringen verkar hålla men hur går den till i runda slängar? Laser?

Timo 2: När du hade din reflektor som nu min kompis har, var det skarpt ända ut i hörnen när du fotade?

GSO 6 tum RC: Jag tycker sekundärspegeln tar otroligt mycket av öppningen, kan någon göra en vilt överslag vad den ljusinsamlande förmågan är jämfört med Megrez 90? Annars ett vädigt tilltalande instrument.

GSO 8 rum RC: Lite mycket pengar för ett relativt obeprövat märke för RC teleskop, samtidigt väldigt lite pengar för ett RC teleskop om det fungerar som det skall.

Maks-Newton : Hur beprövat är detta koncept, med min rädsla för kollimering är det två sekundärer som skall ställas eller? Blir det dubbelt arbete vid kollimering?

Teleskop Service: Besökte Hans i Fredags förra veckan och köpte ett OIII och ett SII filter (Danskarna har inspirerat mig). Det fanns 2 teleskop som fångade mitt intresse:
Toscano RC 8 tum, begagnat ca 20000:-
Toscano New 6 tum F4 ca 15000:-
Är det någon som vet något om Toscano?

Många frågor är det men det är kul att ventilera marknadsutbudet lite

M.v.h

L-G
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Är Vixen bra teleskop?

Post by Timo »

Hej L-G,
förösker ge dig svar på det jag kan. Förhoppningsvis får du fler svar.
Timo 1: Jag tolkar det som VISAC är bra grejor om man ser bilderna på länken du hänvisade till, kollimeringen verkar hålla men hur går den till i runda slängar? Laser? -
* Har man inte Takahashis kollimeringstub så ställer man in så gott man kan med blotta ögat. Sen brukar jag ta CCD-kameran och köra 1 sekunders automatiska exponeringar och finställa "live" så att säga. Du har ju spikes i bilden och det gär allting mycket lättare. Stark stjärna bara så fungerar. Man kan sedan göra en "star test" som du kan hitta uppgifter på Internet.

Timo 2: När du hade din reflektor som nu min kompis har, var det skarpt ända ut i hörnen när du fotade?
*Ja vad jag kommer ihåg var den mycket bra när jag använde Vixens egen korrektor som medföljer tuben ! Då talar jag om digitalkamerachip. För att vara riktigt säker måste jag leta upp en av mina gamla bilder.

GSO 6 tum RC: Jag tycker sekundärspegeln tar otroligt mycket av öppningen, kan någon göra en vilt överslag vad den ljusinsamlande förmågan är jämfört med Megrez 90? Annars ett vädigt tilltalande instrument.
*Vet inte men den relativt korta fokallängden gör att man måste ha en större sekundär. Men stjärnorna är normalt mycket små och fina ut i kanterna.

GSO 8 rum RC: Lite mycket pengar för ett relativt obeprövat märke för RC teleskop, samtidigt väldigt lite pengar för ett RC teleskop om det fungerar som det skall.

Maks-Newton : Hur beprövat är detta koncept, med min rädsla för kollimering är det två sekundärer som skall ställas eller? Blir det dubbelt arbete vid kollimering?
På de bättre modellerna åtminstone så håller sig kollimeringen rätt bra har jag hört. men jag har aldrig själv provat.
Men kan tänka mig att du måste finkollimera om du byter system. Beror kanske på hur noga du är.

Teleskop Service: Besökte Hans i Fredags förra veckan och köpte ett OIII och ett SII filter (Danskarna har inspirerat mig). Det fanns 2 teleskop som fångade mitt intresse:
Toscano RC 8 tum, begagnat ca 20000:-
*Denna har jag haft hemma och testat och den var mycket bra. Har t.o.m. haft en bild som jag tog med den på min hemsida. En testbild visserligen och under dåliga förhållanden men man kunde se vartåt det lutade. Riktiga krispiga stjärnor ger den men här är det nästan ett måste med en Tak. kollimeringstub ! Tror Hans har en sån själv.

Toscano New 6 tum F4 ca 15000:-
Är det någon som vet något om Toscano?
* Vet bara att killen som gör speglarna är mycket proffsig och han har gjort flera speglar till proffsobservatorier.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Teleskop allmänt”