Nybörjare Foto Teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Terje »

Jo tänkte inte på problemet med fokus på en newton (eller om man skall vara korrekt tänkte jag på det efter att jag åkt hemmifrån aldeles efter att jag postade mitt förra inlägg) och det kan nog vara klurigt att nå fokus om man inte modifierarteleskopet för att få mer backfokus. Problemet har aldrig varit aktuellt för mig eftersom jag aldrig fotat med en newton tub.
skalman
Posts: 9
Joined: 2008-08-03 15:24:22

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by skalman »

men som jag som är nybörjare och redan har en konica minolta dynax 5d så måste det väll räcka med att jag köper ett teleskop och dom tillbehören man behöver ha för att kunna koppla in min kamera. en sån här kanske eller nått liknande vad vet jag.

http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utr ... Bild_Id=41
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Starsoft »

Innan du gör något alls så bör du kontrollera att det finns en adapter till din kamera så att du kan få fast den på teleskopets fokuserare.

Du kan säkert ha trevligt med Meade teleskopet du länkade till men jag tror inte det går att autoguida LXD75 monteringen och då blir du kraftigt begränsad i ditt fotande.

Astronomi är trevligt på många sätt och man behöver kanske inte börja med att fotografera, men så gjorde i och för sig jag, gör bara inte misstaget som jag gjorde att tro att det är enkelt. Om du bara pluggar i din kamera på ett 10 000 kr teleskop utan att använda guidning så kommer dina bilder att vara mycket trista och sannolikt inte alls motsvara dina förväntningar.

Skicka in en länk till någon bild du hittat på nätet som visar vad du vill uppnå så kanske det blir enklare att hitta rätt nivå i våra tips.

När jag köpte mina första teleskop så handlade jag inte av någon av de tre leverantörena jag nämde här i tråden. De tre andra leverantörer jag då hade kontakt med sålde mycket prylar åt mig, men inget som gick att använda till astrofoto. Hoppas du inte gör samma erfarenheter.

Astrofoto är mycket svårt men också mycket givande och jag kan varmt rekommendera det som hobby, ljusår bättre än golf :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skalman
Posts: 9
Joined: 2008-08-03 15:24:22

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by skalman »

Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Starsoft »

Om du tänker ta lika bra bilder som Micke så finns ingen möjlighet att undvika att autoguida, då krävs exponeringstider på många timmar och det kan man inte klara på något annat sätt än med en autoguider. Så det ser ut som du behöver två teleskop, ett att använda som objektiv och ett till autoguidern för att styra monteringen.

Det går att ta bilder på planeter utan guidning, men jag antar att du tänkte på de fina bilder på galaxer och nebulosor som Micke har tagit.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skalman
Posts: 9
Joined: 2008-08-03 15:24:22

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by skalman »

glad om ja kan fota/titta på planeter till att börja med.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Starsoft »

En adapter till din kamera och 6" newton på en montering som går att styra från din PC verkar väl bra att börja med då.

En 8" newton är väl heller inte helt fel om du är beredd på att det blir lite att bära på om du ska transportera prylarna långt.

Då kanske den här kan vara något http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fu ... uct_ID=379

Då kan du senare komplettera med guideprylar om du vill ta deep sky bilder med längre exponeringstid.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by GAIS »

När Terje är i skrivartagen måste man hoppa på!

Som relativ nybörjare och DSLRanvändare är jag mycket nöjd med min setup.
Montering: HEQ5
Sen har jag skaffat ett antal relativt dyra teleskop genom åren...
Anledningen att jag bara nämner monteringen är att den a och o.
HEQ5 (eller EQ6) är ruggigt bra för pengarna och du behöver gå upp till typ +40-50 000 för att få nått som är avgjort bättre.
I HEQ5 prisklass finns det ingen konkurent i närheten. Min lastar jag lätt med 15kg och den följer finfint...

Teleskopen är en smaksak och plånboksfråga, men idag är generellt dom bra om man väljer de kända märkena (Meade älskar t.ex Terje).

Hade jag varit dig hade jag köpt en billig William Optics refraktor (typ 60-70mm) och börjat med den.
När du blivit varm i kläderna skulle jag köpt en lite bättre refraktor med snabbare f-tal* och större öppning (gärna en apokromat) och använt den förstnämnda som guideskop.

* Ju snabbre teleskop (lägre f-tal) ju kortare exponeringar (mindre krav på monteringen), men också dyrare om man vill ha skärpa stjärnor äver hela bilden och bra färger.

SEN - öva öva öva, det fina med astrofotgrafering är att man måste öva hårt. Köpa dyra prylar kommer inte ge bra bilder.

Återigen - vill du fota, skaffa en BRA montering! - teleskopen är mindre viktiga.
Och glöm inte en annan viktig sak som ofta glöms - köp inte för stora/tunga grejer om du inte har ett stationärt Observatorium. Att bära stora tunga grejer är öken och tar död på intresset, tro mig.
Kolla vilka fina bilder Robert tar med en liten 60mm TAK i forumet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Terje »

Eller också skaffar du en astro caddy som hjälper dig att bära ut dom tunga prylarna :)
Jag vill hälst inte vara i samma mening som M märket... :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Bengt »

Hej!

Du verkar ha fått en hel del synpunkter redan och vi har ju haft en del olika erfarenheter som vi har lärt oss.

Verkar som man kan sammanfatta det med .

1 Bra montering med möjlighet till autoguidning. Visst det går att handguida med ett hårkors okular i början men ganska jobbigt i början och inte helt enkelt.

2 Köp en fototub med kort fokallängd . Lång fokallängd = svårt att få runda fina stjärnor.

3 kamera. Just nu äger du en redan en kamera men du får väga in kostnader som du behöver för att få den att fungera tex adapter + kanske programvaror du behöver för att få till färdiga bilder.

Om du nu ska välja off axis guider eller guidetub är fråga om både tycke och smak och vilken svårighets grad man vill ha . Jag kan hålla med om att off axis är svårare att använda som nybörjare och en guidetub är enklare att använda.

Sen är det ju så att man surfar runt på olika sidor och drömmer om att ta likadana bilder men man måste vara medveten om att tex såna bilder som Micke tar är tagna med en ccd kamera som kan registrera ljus betydligt bättre än din typ av kamera. Absolut enklast är att börja fotografera måne och planeter o sol och lära sig grejorna.

Att få till deepsky-bilder jättebra från från början är svårt. Många gånger tar det åratal innan man börjar få kläm på det.
Har du ingen förening i närheten där du bor . Väldigt bra sätt att inleda sin fotokarriär med att träffa "astrofolk " och få chansen att provfota med klubbens grejor innan man ger sig in i stora kostnader . För det är en hobby som kan kosta om man vill ge sig på att direkt kunna ta urtjusiga deepsky astrobilder.

Om man känner att det börjar springa iväg till för stora kostnader och man tvekar finns där ett alternativ till . Man kan satsa på en astrotrac : http://www.teleskop-service.se/produkte ... -tt320.htm
vet att även astrosweden säljer såna.
Det är det absolut billigaste sättet att börja deepsky fotografera. Nackdelen är att den än så länge inte finns med guidermöjlighet . Men jag är säker på att det på gång. Vet att minst en återförsäljare har bett dem utveckla en sådan åtminstone.

Bilder med en sån finns här: http://www.teleskop-service.se/produkte ... t-foto.htm

Jag hade varit väldigt nöjd om jag fått till nåt sånt i början .

Den stora fördelen med en sån minimontering är dess litenhet. Något man mer och mer uppskattar när man ska ut och fotografera. Ska dock poängtera jag inte provat fotografera med en sån själv.

Då kan du slippa undan med 5-6000kr som startavgift. Om dina objektiv inte är superbra på att korrigera färger kan man alltid fotografera svartvit. Alternativ köper man en liten refraktor.


Bengt
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by regulus1 »

Bengt wrote:Man kan satsa på en astrotrac : http://www.teleskop-service.se/produkte ... -tt320.htm
vet att även astrosweden säljer såna.
Det är det absolut billigaste sättet att börja deepsky fotografera. Nackdelen är att den än så länge inte finns med guidermöjlighet . Men jag är säker på att det på gång. Vet att minst en återförsäljare har bett dem utveckla en sådan åtminstone.
Kanske man kan bygga en liten barndoor-platta med två stegmotorer som styrs av autoguidern? Stackat från botten och upp: kamerastativ, bottenplatta på stativhuvudet, Astrotrac på topplattan, kamera och autoguider på Astrotrac.

Edit:
Vid närmare eftertanke så slår det mig att polinställningen med tiden kommer att gå åt skogen! Plattan bör istället placeras ovanpå Astrotrac. Jag undrar om det skulle gå att ordna automatiskt polinställning med en undre platta, autoguider och special-mjukvara (driftmetoden)?
Roger
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Nybörjare Foto Teleskop

Post by Terje »

Det finns en sak som jag tycker återigen kan vara på sin plats att säga.

Astrofoto är en materialsport... Det viktigaste är att ha kunskap och erfarenhet så att man kan krama ur max ur all utrustning men utrustningen sätter gränser för vad man kan åstadkomma med den och viktigare med en "tillräckligt" bra utrustning blir det enklare att komma upp i en hyfsad kvalite jämfört med dålig utrustning.