Unistellar telescope

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Unistellar telescope

Post by hellbom »

Vad är det här? Nytt som dyker upp med helt annat teknik typ. Har ni sett eller hört om det? Lite längre ner finns YouTube film att titta. Dyrt var det att köpas. Se länken https://www.astroshop.eu/telescopes/uni ... pe/p,63955" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by kribba »

Tror mer på denna https://vaonis.com/stellina" onclick="window.open(this.href);return false; .
Men det handlar ju igentligen bara om vanlig
EAA fast lite snyggare paketerat till ett rätt
högt pris. Har du redan ett teleskop med en
CMOS kamera kan du göra samma sak via
Sharpcap mycket billigare.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
count_0
Posts: 1
Joined: 2020-05-20 20:38:30
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by count_0 »

Jag harhaft evscope sedan slutet av mars. Jag var med på Kickstartern (för ca 2.5 år sedan). Då betalade jag endast hälften. Med detta sagt följer här en kort sammanfattning av mina observationer. Tekniska detaljer etc kan lätt ses på tillverkarens hemsdia eller läsas i andra recensioner.

TL;DR: Elektroniskt teleskop, gör det som lovas, för dyrt för vad den gör (om man inte får 40-50% rabatt!)

Bakgrund
Jag har alltid haft astronomi intresse, men har endast haft ett billigt (riiiiiiktigt billigt) teleskop med 10cm spegel och 1300mm fokallängd, allt manuellt, plast, billig-lätt trästativ och alt-azimut montering, planeterna kunde observeras klockrent, men skakigt och kort. Upplevelsen var tillräcklig för att få blodig tand, men samtidigt blev det klart att jag ville ha "extra-allt", dvs automatisk tracking, goto, astrofoto. Ju mer jag läste desto klarare blev det att jag inte kommer att ha tillräckligt med bra viewing-conditions där jag bor, en medelstor stad nära Göteborg: mycket regn och light-pollution, och att köpa en dyr rigg som kräver montering av flera komponenter för att sedan ägna några timmar åt observationer och sedan ytterligare några timmar i efterarbete på datorn (bildbearbetning är inget problem, men jag tycker inte det är kul...). Så mina teleskopdrömmar dog någonstans i checkout korgen på Astrosweden 1)...

Kickstarter
När kickstartern började så lät det bra.. jag förstod ungefär vad tekniken gjorde och vad begränsningarna var, vad det var jag lade pengar på och riskerna.
Största risken var att den inte blev av, att leveransen blir försenad och att den inte håller vad den lovar.
Evsope lovade: DSO, färdiga bilder, automatisk setup, inbyggda batterier, snygg. Så jag gick all-in 2).
Kommunikationen under leveranstiden (som visade sig vara 2.5 år) var OK:ish och jag hade tur att man prioriterade leveranser till norden innan covid19 slog till. Under tiden kom även ryggsäcken ut och jag var förstås med (även där 1/2 priset)!

Paketet
Jag fick en stor box, med färdigpackad ryggsäck, där teleskopet och stativet var och två tunna instruktionsböcker (snabbstart guide och teknisk guide).
Lite verktyg, och laddare följde med.

First light
ladda teleskopet, ladda ned appen, montera stativ, sätt teleskop i stativ, starta field detection, välj objekt, starta "enhanced vision", njut av bild på ditt favorit DSO i vy.

Slutsats
Min bedömning är att det är ett teleskop för den som inte har mycket tid att lägga på sitt hobby (man kanske har andra intressen vid sidan om, eller familj) men som ändå vill se DSO. I teorin kan man även se planeter, men det är en mer begränsad upplevelse.

Ska du köpa evscope? Bara om pengar inte spelar någon roll! Annars NEJ!
För 30 kkr får du en helt annan nivå på rigg (du kanske börjar med en billigare rigg på 10 kkr och uppgraderar med något dyrare sedan)

Är jag nöjd? Ja! för det billigare kickstarterpriset gör det exakt vad jag ville att det gör.. inklusive att jag lätt kunde se SN 2020 jfo innan nätterna blev för ljusa...


1) 10-15kkr får man en bra startrigg, men det verkade alltid som om det var ett ihopplock med för många felkällor. Jag ville inte sänka så mycket pengar för att upptäcka att det blev för jobbigt att ta fram, bygga upp, kalibrera etc. och sedan låta riggen samla damm i ett förråd

2) alkohol+kickstarter ...ingen bra kombination :D
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Unistellar telescope

Post by hellbom »

count-0 Det är bara i början med elektroniska teleskop. För dyrt tycker jag. Mera pengar för en fin mobil.
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Unistellar telescope

Post by hellbom »

Elektroniska teleskop kommer att utvecklas hela tiden. Med inbyggd logikkort med CPU. Man behöver inte längre ekvatoriellt monteringen. Data bildbehandling inbyggd justerar automatiskt bild förvrängning som uppstår med AZ montering. Och sedan kommer bilden till egen laptop. Detta är framtiden som börjar redan nu och kommer förfinas. Se hos Stellina https://vaonis.com/stellina" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Unistellar telescope

Post by hellbom »

Stellina programvaran justerar bilden till rätt trots den använder AZ monteringen. Ni ser olika bilderna, flera är snett. Men bildbehandling fixar det till bra bild.
Attachments
Skärmavbild 2020-05-20 kl. 23.52.29.jpg
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by kribba »

Det går ju att stacka korta exponeringar även
via en vanlig AZ montering. Sharpcap fixar biffen.
Är mer traditionellt astrofoto som kräver EQ montering.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by Zeke Varg »

Jag följer Astronomiprofessorn Michael Merrifield/Uni of Nottingham på Twitter (han brukar medverka i Youtubekanalen "Sixty Symbols", där han förklarar astronomi för vanligt folk). Han har skaffat sig ett Unistellar bara för att ha nåt att göra nu under corona-lock downen och han har sedan våras lagt ut bilder på sitt Twitterkonto. Alla bilder är tagna från hans villaträdgård mitt i Nottingham:


https://twitter.com/AstroMikeMerri/time ... 8877124608" onclick="window.open(this.href);return false;
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by Shimonu »

Zeke Varg wrote:Jag följer Astronomiprofessorn Michael Merrifield/Uni of Nottingham på Twitter (han brukar medverka i Youtubekanalen "Sixty Symbols", där han förklarar astronomi för vanligt folk). Han har skaffat sig ett Unistellar bara för att ha nåt att göra nu under corona-lock downen och han har sedan våras lagt ut bilder på sitt Twitterkonto. Alla bilder är tagna från hans villaträdgård mitt i Nottingham:


https://twitter.com/AstroMikeMerri/time ... 8877124608" onclick="window.open(this.href);return false;
För fotografering verkar det inte speciellt imponerande. Det går att få långt bättre bilder för utrustning som kostar 30k.
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Unistellar telescope

Post by Zeke Varg »

Shimonu wrote:
Zeke Varg wrote:Jag följer Astronomiprofessorn Michael Merrifield/Uni of Nottingham på Twitter (han brukar medverka i Youtubekanalen "Sixty Symbols", där han förklarar astronomi för vanligt folk). Han har skaffat sig ett Unistellar bara för att ha nåt att göra nu under corona-lock downen och han har sedan våras lagt ut bilder på sitt Twitterkonto. Alla bilder är tagna från hans villaträdgård mitt i Nottingham:


https://twitter.com/AstroMikeMerri/time ... 8877124608" onclick="window.open(this.href);return false;
För fotografering verkar det inte speciellt imponerande. Det går att få långt bättre bilder för utrustning som kostar 30k.
Självklart. Grejen med Unistellar är att den konstruerad för att kunna användas av i princip vem som helst utan att förkunskaper krävs. Det är vad jag förstått stort sätt bara ta ut den och trycka på strömbrytaren så börjar den leta själv efter position etc. Men för astrofoto så är det självklart inte ett optimalt val. Och extremt dyrt är det ju också.
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor

Return to “Teleskop allmänt”