Problem med racklig fokuserare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Problem med racklig fokuserare

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har ett MN190 spegelteleskop (https://astro.astrosweden.se/sv/article ... mak-newton" onclick="window.open(this.href);return false;) där plötsligt fokusröret har tappat all kontakt med fokusvreden och faller fritt mellan sina ändlägen. Har någon annan stött på något liknande problem och hittat en lösning?

Jag anar att jag måste demontera fokuseraren, men är en smula skeptisk till om jag kommer att lyckas få ihop delarna igen. Funnes det en bättre utbytesfokuserare istället, så vore det förstås trevligt.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by Jonas »

Dum fråga kanske men ... det brukar sitta justeringsskruvar under "fokuseringsaxeln". Kan de ha lossnat, alternativt någon av dem ramlat ur?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by DHEB »

Hej

Jag vet inte om det är exakt samma fokuserare som jag har, men det du har är iaf Crayford också. Jag hade min lös någon gång jag råkade slå huvudet mot den. Jag löste det genom att plocka bort den rörliga delen och justera om allenskruvarna på undersidan.

Lycka till
fokuserare.jpg
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by Datarolf »

Hej!

Ja exakt en sådan fokuseraren är det!

Tack för tipset. Hur bar du dig åt för att plocka bort den rörliga delen? Och är det bara de fem allen-skruvarna på bottnen som ska justeras? Måste fsjälva fokuseraren plockas bort från teleskoptuben först? Tacksam för alla anvisningar så att jag inte sabbar något!

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by DHEB »

Hej igen. Nu tror jag att du kanske inte ens behöver ta den rörliga delen (som kan tas bort med de svarta skruvarna tror jag). Sådan kommer att göra att du ska behöva kollimera om och kanske är det svårt i en maknewt. Kanske räcker med att spänna allenskruven i mitten för att fästa fokuseraren?
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by Datarolf »

Hej!

Stort tack för dessa handgripliga tips! Det räckte med att spänna allenskruven i mitten på fokuserarens undersida för att allt skulle rätta till sig. Nu fungerar fokuseraren bättre än vid leverans!

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by DHEB »

Datarolf wrote:Hej!

Stort tack för dessa handgripliga tips! Det räckte med att spänna allenskruven i mitten på fokuserarens undersida för att allt skulle rätta till sig. Nu fungerar fokuseraren bättre än vid leverans!

Vänliga hälsningar
Rolf J
Vad bra att det funkade ! :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Problem med racklig fokuserare

Post by Jonas »

Datarolf wrote:Hej!

Stort tack för dessa handgripliga tips! Det räckte med att spänna allenskruven i mitten på fokuserarens undersida för att allt skulle rätta till sig. Nu fungerar fokuseraren bättre än vid leverans!

Vänliga hälsningar
Rolf J
Skönt att höra att det löste sig så enkelt. :)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Teleskop allmänt”