Transportera teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
M374L
Posts: 5
Joined: 2019-01-07 12:42:54
spamtest: JA

Transportera teleskop

Post by M374L »

Hej, ny teleskopägare här.

Hur transporterar ni ert teleskop på bästa sätt? Tänker då man vill ut på landet med bil för bättre observation. Har en Sky watcher SKYHAWK-1145P newtonian. Sparade förpackningen som tillkom vilket kanske kan vara ett alternativ? Vilka delar tar ni av? Finderskope?

Många tack
Micke
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Transportera teleskop

Post by magnahrl »

Min 8" f/6 Newton lägger jag i baksätet i sin Geoptiks väska, SW Equinox 120ED refraktorn ligger i sin orginalkoffert också i baksätet. (dock inte på samma gång!) Montering/stativ HEQ-5 eller CG-5GT ligger i bagageluckan i sina väskor.Liksom motvikterna etc. De gånger C8 eller Intes MK66 följer med är processen densamma. Men de är oftast mina "balkongteleskop" eftersom de tar så litet utrymme. Den enda delen jag inte har på vid transport är sökaren (finderscope). Jag har inte långt att köra, ca 1.5 mil. Toyota RAV4.

Magnus A.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Transportera teleskop

Post by pava0555 »

1+ på Geoptik väskor.

Har såna till SCT, refraktor, motvikt, montering och stativ. Sedan lägger jag allt i bilen.

Till okular/tillbehör har jag Geoptik Hermitic Cases, har två st (stor och liten).
Jag nermonterar allt, enklast så (även finder scope, lägger dom i teleskopväskorna).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Transportera teleskop

Post by ragge »

Hittade denna "707 wheelie bag" på https://www.cicadasports.co.uk/, men modellen verkar ha utgått (finns dock andra) :
5.jpg
5.jpg (385.69 KiB) Viewed 3183 times
Stagade upp den med VP-rör mm, gjorde sedan alternativa skumgummi-insatser som passar min refraktor resp SCT.

Ligger i baksätet säkrad i barnstolsfästena med ett par spännremmar. Låter kamera, guideteleskop mm sitta på tuben även under transport.
EDIT: Tänk på att förvara motvikter och andra tunga saker säkert vid ev trafikolycka...

Ragnar

Return to “Teleskop allmänt”