Hur ser era setups ut?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Hur ser era setups ut?

Post by Starfish »

Här är min :)
Attachments
Rummet jag fotograferar från ink mkn hund som vaktar guideningen så den inte går över 1 rms han håller den på runt 0.4 duktig hund ;)
Rummet jag fotograferar från ink mkn hund som vaktar guideningen så den inte går över 1 rms han håller den på runt 0.4 duktig hund ;)
Verandan i hålanda
Verandan i hålanda
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Martin F »

Har ingen bra bild på när allt är "up and running" men här är ett par bilder, dels med spegelteleskopet och dels med senaste älsklingen Sigma 500 8)
Brukar ha laptopen på det lyxiga vita bordet bredvid piren :D Styr inifrån huset när det väl sköter sig som det ska.
IMG_9778.jpg
IMG_9778.jpg (392.45 KiB) Viewed 5580 times
IMG_8667.jpg
IMG_8667.jpg (306.21 KiB) Viewed 5580 times
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hur ser era setups ut?

Post by Starfish »

Martin F wrote:Har ingen bra bild på när allt är "up and running" men här är ett par bilder, dels med spegelteleskopet och dels med senaste älsklingen Sigma 500 8)
Brukar ha laptopen på det lyxiga vita bordet bredvid piren :D Styr inifrån huset när det väl sköter sig som det ska.
IMG_9778.jpg
IMG_8667.jpg
Jäklar va go setup sigman grymm optik i också 16 element va? Nice :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by kribba »

Överst i bilden en av mina favorit konfigurationer. Så enkelt o så ljusstarkt o guidning är oftast onödigt, dock inte så bra image scale (-:
Bilden längst ner är vad jag testar ut nu ( min sista bild på Plejaderna var med den ). Nu verkar allt funka efter gårdagens tester med guidning
och ny dator igång. Spännande men kall vinter i antågande :D
Attachments
mont.jpg
mont.jpg (70.39 KiB) Viewed 5575 times
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Katarina H »

Kul tråd! Blivande trådklassiker skulle jag tro. Obsar inte så mkt nu men återkommer ev (om även visuella får vara med). Smart hund du har Marko!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Starfish »

Katarina H wrote:Kul tråd! Blivande trådklassiker skulle jag tro. Obsar inte så mkt nu men återkommer ev (om även visuella får vara med). Smart hund du har Marko!

Katarina
Det är klart visuella får vara med :D ju mer desto roligare, jag gillar och se hur andra har det, ja han är väldigt klipsk han håller ordning o reda på saker o ting här hemma :D
kribba wrote:Överst i bilden en av mina favorit konfigurationer. Så enkelt o så ljusstarkt o guidning är oftast onödigt, dock inte så bra image scale (-:
Bilden längst ner är vad jag testar ut nu ( min sista bild på Plejaderna var med den ). Nu verkar allt funka efter gårdagens tester med guidning
och ny dator igång. Spännande men kall vinter i antågande :D
Fin Fint Kribbstah :D ja gillar man inte o guida så är det väl ett alternativ, den va fin din bild på plejaderna! Ja kallt som f** är det ute nu min mätare visar minus 11 haha
Attachments
20181127_211457[996].jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by kribba »

>Fin Fint Kribbstah :D ja gillar man inte o guida så är det väl ett alternativ, den va fin din bild på plejaderna! Ja kallt som f** är det ute nu min >mätare visar minus 11 haha

Stannar inne i värmen ikväll, trots fin himmel (-:
Kör du en ASI183 på en Canon 200mm så är du i närheten av den image scale du har med din 72ED + DSLR.
Ser det kanske som en framtida portabel rigg på en Staradventurer :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by magnuslar »

Hej!

Ja det är jättekul att se alla setups!! Jag blir klart inspirerad av din smidiga pir, Martin! Hoppas kunna ha nåt liknande i min numera minimala radhusträdgård i Malmö, till nästa höst.

Här är några bilder på min standardsetup. Här med en C8, jag har också en Skywatcher refraktor, och planen är att så småningom ha dem side-by-side.
IMG_0679.JPG
Losmandy G11-montering. En av de saker jag mekat mycket med är kabeldragning. Som jag har det här verkar det funka bra. Bilden är från förra året, sen dess har jag flyttat men nästan exakt den samma setup.
IMG_0671.JPG
Andra sidan.

Teleskopet står i en "låda" med väggar på hjul och avtagbart tak, som jag bara öppnar och puttar lite åt sidan när jag kör. Jag har gjort lådan så stor att teleskopet kan röra sig fritt inne i den, vilket ger lite extra vindskydd - men blir lite väl skrymmande i min nya mindre radhusträdgård. Så lådan ska också om-designas under nästa år...

Plastlådorna under monteringen innehåller strömkopplingar. Här kör jag på nätström, och den undre lådan innehåller en omvandlare till 12V DC. Den övre lådan innehåller en omvandlarbox som ger mig flera 12V-uttag, 7,2 V till kameran (om jag inte kör på batteri) och några 5V-uttag. Där ligger också min Raspberry Pi, på vilken jag kör Indi och Ekos. Sen styr jag det hela via laptop nån annan stans ifrån, via Teamviewer eller VNC.

Magnus
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hur ser era setups ut?

Post by Starfish »

magnuslar wrote:Hej!

Ja det är jättekul att se alla setups!! Jag blir klart inspirerad av din smidiga pir, Martin! Hoppas kunna ha nåt liknande i min numera minimala radhusträdgård i Malmö, till nästa höst.

Här är några bilder på min standardsetup. Här med en C8, jag har också en Skywatcher refraktor, och planen är att så småningom ha dem side-by-side.
IMG_0679.JPG
Losmandy G11-montering. En av de saker jag mekat mycket med är kabeldragning. Som jag har det här verkar det funka bra. Bilden är från förra året, sen dess har jag flyttat men nästan exakt den samma setup.
IMG_0671.JPG
Andra sidan.

Teleskopet står i en "låda" med väggar på hjul och avtagbart tak, som jag bara öppnar och puttar lite åt sidan när jag kör. Jag har gjort lådan så stor att teleskopet kan röra sig fritt inne i den, vilket ger lite extra vindskydd - men blir lite väl skrymmande i min nya mindre radhusträdgård. Så lådan ska också om-designas under nästa år...

Plastlådorna under monteringen innehåller strömkopplingar. Här kör jag på nätström, och den undre lådan innehåller en omvandlare till 12V DC. Den övre lådan innehåller en omvandlarbox som ger mig flera 12V-uttag, 7,2 V till kameran (om jag inte kör på batteri) och några 5V-uttag. Där ligger också min Raspberry Pi, på vilken jag kör Indi och Ekos. Sen styr jag det hela via laptop nån annan stans ifrån, via Teamviewer eller VNC.

Magnus
Härlig läsning och väldigt trevlig setup en rejäl bjässe du har där ;)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Robert Habolin »

Riktigt bra tråd!! håller med, en framtida klassiker.

Här e nya tuben på monteringen i trädgården. Tycker att @Martin_F kan komma hit o ljuta en sån fin pir :D

skämt åsido, det är nästa projekt! helt klart. Det ska på en widfield refraktor på RC'n sen...
IMG_1680.JPG

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hur ser era setups ut?

Post by Martin F »

Robert Habolin wrote:Riktigt bra tråd!! håller med, en framtida klassiker.

Här e nya tuben på monteringen i trädgården. Tycker att @Martin_F kan komma hit o ljuta en sån fin pir :D

skämt åsido, det är nästa projekt! helt klart. Det ska på en widfield refraktor på RC'n sen...
IMG_1680.JPG
Det var faktiskt inte så svårt :) Jag gjorde ju en tråd om det här på Astronet, spana i den.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Robert Habolin »

ah cool ska kolla in!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by magnuslar »

Robert, kånkar du den fram och tillbaka eller står den där permanent? Om den står där, hur skyddar du den mot vädret?

Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Robert Habolin »

Den står där permanent! täcker den med pressening, typ ett motorcykel skydd som e vattentätt och lite spännband för att hålla fast det mot vinden.
mina grejer står ute året runt och det funkar, men det går åt en hel del USB kablar. aldrig hittat nån som funkar nån längre tid, kylan o fukten tar död på dom.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Hur ser era setups ut?

Post by Starfish »

Nice robban hur funkar primaluce fokuserarn gör en review? :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !