Hjälp med val av 1a teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

Då var det dags för mig att ge mig in i ämnet och fråga vilket av följande teleskop skulle ni rekommendera mig, som mitt första?

WO Zenithstar 61 APO

WO Zenithstar 73 APO

WO Gran Turismo 71 APO

Skywatcher EvoStar 72 ED DS Pro OTA

Skywatcher EvoStar 80 ED OTA

Vill gärna slippa böket med en reflektor (Newt) som är både klumpig och svår att ta med sig på t.ex resor.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Bengt »

Jag hade inte valt någon av dessa . Om vi pratar om priser runt 10 tusen är mitt val en liten Televue 60.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... embly.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mekanik optik och andrahandsvärde gör detta till min vinnare .

Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by kribba »

Jag har en WO Zenithstar och är nöjd trots att det bara är dubblett. Fin finish på skopen från WO och förvånansvärt bra färgkorrigering
( trots enbart FPL51, har dock för mig att jag läst att dom nya har FPL53 ). Fokuseraren har jag bara utsatt för APS-C DSLR kameror,
men den vikten har klarats galant. Har kikat lite i den o inget och anmärka, men föredrar så klart SCT:n med större öppning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

Bengt wrote:Jag hade inte valt någon av dessa . Om vi pratar om priser runt 10 tusen är mitt val en liten Televue 60.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... embly.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mekanik optik och andrahandsvärde gör detta till min vinnare .

Bengt
För dyr för min smak, dessvärre.
kribba wrote:Jag har en WO Zenithstar och är nöjd trots att det bara är dubblett. Fin finish på skopen från WO och förvånansvärt bra färgkorrigering
( trots enbart FPL51, har dock för mig att jag läst att dom nya har FPL53 ). Fokuseraren har jag bara utsatt för APS-C DSLR kameror,
men den vikten har klarats galant. Har kikat lite i den o inget och anmärka, men föredrar så klart SCT:n med större öppning.
Så om glaset är FPL53 så är det bättre alltså? Ja, om man bara hade råd med en SCT eller bättre montering så skulle man säkert skaffa sig värstingsgrejer på en gång, men dessvärre har jag varken råd eller möjlighet att ha dyra saker.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by kribba »

Som jag har förstått det så är Zenithstar dubblett skopen och GT triplett serien. FPL53 är bättre än 51 ( även om man ska polera glasen
så bra som möjligt oxå, vilket bör påverka ). Vad jag läst så verkar det dock vara brist på FPL53 blanks på marknaden nu, och
många har gått över FCD100, FPL55 eller ren Flourite kristall ( är väl motsvarande, och val beror väl på design av optiken ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

@kribba Dom sistnämnda glasen du snackade om lär nog kosta också därefter, eller?
Är så osäker på vilket teleskop jag bör välja som första så jag får lära mig lite. Och om jag reser utomlands, t.ex Kanarieöarna, så behöver jag inte ta med mig montering utan det finns på plats oftast och då slipper jag böket med att ta med egen i flygplanet och betala för extrabagage.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Lazze »

Lägg inte för stor vikt vid glasstyperna. FPL53 är något bättre än FPL 51 men det finns också olika bra kvaliteer av båda sorterna och köper man en triplett med ett av glasen i FPL 53/51 så spelar det också stor roll hur man satt ihop de andra 2 glasen.

Jag köpte själv en 80mm budget APO med FPL 51 för ett antal år se och jag har aldrig sett någon kromatisk aberration i den.

Det var föregångaren till den här serien:
http://www.opticstar.com/Run/Astronomy/ ... p=0_10_1_6" onclick="window.open(this.href);return false;
som var en av flera kloner av Meade 5000. Bl.a. Explore Scientific och någon mer. Jag utgår från att den nya serien är kloner av Meade 6000.
Min gjordes av Kinesiska Jinghua som äger både Meade och Explore Scientific nuförtiden.

Fokuseraren på den jag har dög inte alls för astrofoto men den nyare serien lär vara bättre mekaniskt men jag har inte provat så ingen erfarenhet där.

/Lasse
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by pava0555 »

Tja,

Varför inte köra på en TS 80mm apo/triplett? T.ex:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller med uppgraderad fokuserare
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag antar att det går att resa med dessa ganska enkelt. Prismässigt ligger dom bra till. Om 80mm är för stort/tungt så finns ju även 72 mm varianten:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla dessa har FPL53 glas och är tripletter.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

Ja, andra refraktorer i samma klass/bättre (doublet, triplet eller quadruplet) är också av intresse, bara de inte överstiger 3,5 kg i vikt och 8000kr i pris.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by kribba »

Nej jag tror inte heller du behöver fokusera för mycket
på 51/53 iallafall för observation. Min 51 funkar ju
både till foto och obs (även om det är minimalt med obs ).
Optisk design har oxå betydelse.

Fördelen med en dubblet är väl att den väger mindre
än tripplet

Kör med TS focal reducer till WO, funkar kanon om
du tänkt plåta oxå. Men var det inte Göran som hade
nån tråd förra halvåret om att TS teleskopet som levererades inte
var i perfekt skick, damm mellan linserna eller
vad det nu var?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by gorang »

Kribba!
Jag hade otur med min TS107 refraktor som var full av damm, men fick den rengjord utan extra kostnad.
Misstänker att dom hade skickat ett teleskop som stått framme i butik och samlat damm. Så det var nog ett misstag.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by kribba »

Det var ju fint att dom fixade det utan kostnad. Det som roat mig när jag köpt från TS är hur snabbt dom levererar, oftast snabbare
än när man beställt nått från en stor Svensk försäljare, så där är dom bra!

Har du hunnit plåta nått med dina nya TS teleskop än Göran?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by pava0555 »

Blev det något teleskop då? :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Miska »

pava0555 wrote:Blev det något teleskop då? :)
Nej för tråden urartade och folk kommer med andra alternativ som gör att valet blir svårare...
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hjälp med val av 1a teleskop

Post by Martin F »

Hellre dra allt några extra varv än att göra ett felköp när det gäller så mycket pengar.
Du vet var jag står - kör med ditt 300/4L till att börja med, tills du vet att allt spelar fint tillsammans. Där har du dessutom låg vikt och "gratis" i och med att du redan har det. Den kortare brännvidden är bara en fördel.



Skickat från min E5823 via Tapatalk