ASA N 250/950 Astrograph OTA

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

Ja det som driver mig iallafall är att stå där ute ( oftast i kylan ) och lyckas med bilden ( är väl säkert relativt till var man befinner sig i utvecklingen
). Härlig känsla att fånga det där svåra objektet. Den känslan får man ju inte med ett teleskop hotell, då man inte får jobba för det.
Jag upptäckte i vinter hur roligt det är med även kortare brännvidder. Ska utveckla det mer nästa säsong, även om säkert refraktorn och
SCT:n även får sin del (-: Jag hade fimpat Newtons om jag vore dig o satsat på typ en 130 Refraktor om du vill ha image scale och göra det enkelt.
Men det är naturligtvis min personliga åsikt, glass is king (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by DavidS »

Martin F wrote:Men det här med att om man har pengar då ska man ställa grejerna hos nån slags astrofotofarm - jag förstår inte riktigt det resonemanget. Åtminstone för mig är ju halva grejen att jag själv fångat bilddata, plockat ihop grejerna själv och fått det att funka. Annars kan jag ju lika gärna köpa data från Itelescope eller nåt. Ungefär som att en hobbyfiskare med pengar skulle låta nån annan sköta spöet tills det var dags att dra upp ;)

Visst, det är klart att det är frustrerande med så få nätter som här i Sverige.
Jomenvisst, för mig också är det egna pulandet det viktiga, resultatet är sekundärt. Sen har jag anpassat projekten lite till att man bara kan samla data några få timmar i taget några få dagar om året. Man får gilla läget...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by ragge »

Den färdiga bildens värde, för mig själv, ökar med summan av de praktiska och tekniska svårigheter jag lyckats övervinna och minnet av de fina stunderna jag haft, med en rykande varm fika med kamerans slutare i öppet läge, multiplicerat med Pi :-)
När jag i efterhand ser på bilderna minns jag även hur det var där ute. Och det är en skön känsla även om det var kallt.

Skämt åsido gorang, kolla på tex astrobin.com - där kan man söka bilder tagna med olika typer av kameror och storlekar på teleskop och se vad andra har åstadkommit. Så gjorde jag och hittade en användare som fotade med dslr (som jag gör) i en Meade 8" LX200-ACF. Fick lite info från honom - samt även en raw-bild att kolla på - och sedan köpte jag en likadan tub.

Ragnar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Lazze »

Som med alla andra hobbys så växer ju tuppkammen ju mer man lyckats med själv. Både vad det gäller att övervinna krånglande USB-portar, tilt, kollimering m.m. Graden av gör-det-själv varierar hos alla, det finns de som slipar sina egna speglar och så puritansk är inte jag, men personligen vill jag ta mina bilder med min egen utrustning. Det är vad som ger mig tillfredsställelse med den här hobbyn.

Med reservation för det onödigt låga pixelförhållande man får med en del dyra teleskop (om man inte binnar) så är det väl så för de flesta av oss att vi inte köper en stor ljushink bara för att fånga findetaljer som kanske drunkar i seeingen utan just för att det där dyra teleskopet hinner fånga fler fotoner under de få nätter som förhållandena är tillräckligt bra för att fota. Inte så ofta i vårt molniga land.

Och jag skriver "kanske" drunknar i seeingen för det är inte så att andra fel döljs av seeing även om det är den enskilt viktigaste faktorn. I summan av fel ingår seeing, monteringens precision, optiken, kamerans brus och kanske nåt mer jag glömt (en duktig själ på CN visade för många år sen en formel för det totala felet som inte var så enkel att det bara är att summera allt men tyvärr kopierade jag aldrig den).

/Lasse
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by ragge »

Lazze wrote:... I summan av fel ingår seeing, monteringens precision, optiken, kamerans brus och kanske nåt mer jag glömt (en duktig själ på CN visade för många år sen en formel för det totala felet som inte var så enkel att det bara är att summera allt men tyvärr kopierade jag aldrig den).

/Lasse
Här hittade jag något i det ämnet :
https://astrojolo.com/gears/how-good-guiding-can-be/

Ragnar
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

ja jag har tittat på olika alternativ med en 130 - 150mm refraktor men då får jag ett ganska stort f-tal och det gör att det tar onödigt lång tid att samla fotoner precis som du Lazze sa.
Jag kommer nog att skaffa en TS ONTC 8" f/4 Newton med en Starlight Instruments TRUE 3" Feather Touch fokuserare och en TS-Optics 3" eller 2.5" Wynne Newtonian Coma Corrector. Ska då enl uppgift kunna få ett fullt belyst och comafritt fält på runt 44mm
Väntetiden är ca 8-12 veckor så det är nog dags att snart beställa om man skall hinna få den till höstmörkret.
Såg på Astrobin bilder från detta teleskop samt ett motsvarande 10" och om jag skulle kunna få till den kvaliten så får jag vara mycket nöjd.
Med 8" teleskopet så är det inga problem med min montering och vindkänsligheten bör minska betydligt mot min 10" Newton.
Sen får man lära sig mer om den ädla konsten att skapa fina bilder från rådatat, och där är det nog övning och åter övning som ger färdighet.
Vad gäller frågan om att åka till något teleskop hotell och titta eller fota så kan det väl vara trevligt att se vad som går att åstadkomma när himlen är både mörk och lugn ( Om man har dom pengarna), men i övrigt så tycker nog jag också att en stor del av tjusningen är att själv ha skaffat utrustning monterat och lyckats fånga in dessa mycket svaga fotoner med allt vad det innebär av sömnlösa nätter, strulande datorer, felaktiga USB kablar mm. samt sedan av dessa få till en fin bild som om den är bra tom kan åka upp på väggen. Det handlar mycket om skapande och kreativitet och mycket tålamod.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Intressant länk och en del att tänka på vid val av utrustning
Nu återstår bara för mig att beställa teleskopet och sedan en låååång väntan
Spännande
Tack alla ni som svarat och gett synpunkter. Det är sådant som gör att man kan undgå felköp och fällor
Sen får man väl försätta drömma om dom stora instrumenten
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Robert Habolin »

Mina Two cents ( som vi även snackade om i PM ) är att det viktigaste är att få saker som är raka och stabila. Värdens bästa spegel kommer inte ta bra bilder om den inte sitter rakt. Hela vägen från spegel till censor, och det är inte helt lätt..
så bra stabil tub, bra fokuserare. Allt annat är sekundärt för mig, alla fall i teleskop väg.

Sen som många skriver, editering. Har sett massor av bilder från utrustning väl över en halv mille som ser ut som skit för att man inte kan editera, eller editera med god smak... som så klart är högst subjektivt :)
Som sagt, Sporre fotar från Stockholm och tar kanske Europas bästa nebulosa bilder.. så seeing mm går att uppenbarligen att ta sig an.

Min egen erfarenhet säger mig att utrustningen måste vara bra, inte bäst. Men på nivå av CCD, bra filter, neq6 eller högre, hyfsat plant comafritt teleskop. Resten är : samlade fotoner ( timmar ) och editering.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Lazze »

ragge wrote:
Lazze wrote:... I summan av fel ingår seeing, monteringens precision, optiken, kamerans brus och kanske nåt mer jag glömt (en duktig själ på CN visade för många år sen en formel för det totala felet som inte var så enkel att det bara är att summera allt men tyvärr kopierade jag aldrig den).

/Lasse
Här hittade jag något i det ämnet :
https://astrojolo.com/gears/how-good-guiding-can-be/

Ragnar
Ja, det var bra exempel på hur man kan räkna på det och för vår del brukar det ju vara seeingen som är största problemet. Och ibland tilt, kollimering som inte håller och, ja ni vet vad jag menar :D

Göran, jag hoppas du får ett praktexemplar av TS. Tror du gör rätt som väljer det mindre teleskopet. Det kommer att bli en hel del vikt i alla fall med tubringar, guider plus att det är väldigt mycket vikt som kommer att hänga på sidan så mitt tips är att kolla med TS om det behövs extra tubringar för att hålla fokuseraren och en tung coma Corrector följt av kamerautrustning och kanske filterhjul? Orions AG-serie har i mitt tycke bra tuber men de rådde mig ändå att skaffa extra tubringar för att hålla fokuseraren. I mitt fall en 3" Wynne och den väger nästan 2 kg. Jag har en 2,5" Starlight på ett annat teleskop och det är en rejäl klump det också.

/Lasse
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Jag har ett TS ONTC 8" f/4 Newton med en 2.5" Wynne Newtonian Coma Corrector från TS, ligger en bild på Leo Triplet på fliken för ONTC som jag tagit som dom får använda i "reklamsyfte". Är lite missnöjd med korrektorn som jag tycker ger lite för mycket krökning (jag är känslig), provat med massor av olika avstånd men den går inte att få bättre. Tuben är specialtillverkad i kolfiber från TS egen leverantör, väldigt stabil ingen nedböjning. Jag begärde in offert från ASA innan jag köpte från TS, men för mycket pengar. Tubringarna är i trä på mitt scope se till att få riktiga i Aluminium även om det är bra bett i träringarna. Det finns diskussioner om detta teleskop i forumet där jag efterfrågat synpunkter. Tuben sitter på ett G11 och jag har en extra guidetube ovanpå, tycker det funkar bäst. Kameran är en QSI 583 med inbyggt filterhjul, rätt fet rackare som väger en del. Detta är min första reflektor jag har kollimerat den 2 ggr på 2 år, det behövs säkert göras, men jag tycker inte det ser för risigt ut ännu.

Betr. atmosfär etc. så bor jag 100 m från havet på västkusten, intressanta väderfenomen kan förekomma men jag har en Home Dome kupol som funkar kanon och skyddar väldigt bra. Obset är "nästan" automatiskt jag kör igång det vädersensorn övervakar om något händer kupolen stängs när nattens arbete är utfört eller om vädret blir kasst, själv ligger jag och sover. Jag tar massor av bilder på varje objekt (samtidigt som jag sover), men hinner inte med att bildbehandla. Det brukar bli en lite skara bilder som blir bra och som går att jobba vidare med. Jag har hållit på sedan 2007 med astro foto och bytt upp mig i utrustning till den nivån som jag har idag, det har kostat en del. Det är väldigt kul med tekniken runt det hela och jag har lärt mig massor på dessa åren. Att stå med rinnande ögon i vintermörkret och vakta teleskopet är inte min grej riktigt så ett obs är väldigt smidigt.
Jag tror detta är en materialsport tyvärr och man rycks lätt med.

M.v.h

LG
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Intressant L G
Vad har TS sagt om problemet med krökningen?
Den skall ju enl TS klara full sensor kamera
Jag har begärt offert och får kolla att det är rätt tubringar
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Du har fått PM

/LG