Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by pava0555 »

Hej,
Mitt namn är Pablo och detta är mitt första inlägg här (förutom säljannonsen). Jag har en EdgeHD 8 tum som jag observerar med i Stockholm- och Uppsalatrakten. Har en AVX mount och stativ och har precis skaffat en Nexstar som är lättare att bära runt.

Men nu känner jag att jag skulle behöva ett mindre grab N go teleskop. Gärna ett som man monterar fort och är flexibelt. Mina kandidater är

ESPRIT 80mm
Orion ED80T
Explore Scientific 80mm triplet

Har tittat på APO doublet men pga kortare fokallängd hos tripletterna antar jag att dom är kortare? Vet docknatt doublets är lättare, men det gör inget om teleskopet väger runt 4 till 5 kg.

Vad har ni för grab N go? Och varför har ni valt dessa? Har ni något annat än refraktorer? Jag skulle gärna vilja veta vad ni har valt och varför.

Tack på förhand.

Clear skies!
Pablo
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Vad man anser är ett bra Grab and Go beror kanske på främst vad man är intresserad att titta på och ska ha den till.

Jag har köpt på mig en antal olika grab and Go allt ifrån maksutov till Newton och ett antal små och mellanstora refraktorer .


Säkert inget fel på någon av de du funderar på . Små refraktorer har sin tjusning men titta på ljussvaga objekt som galaxer kometer osv är de lite begränsade på grund av sin apparatur . Ska man fotografera i framtiden med tuben är dessa små teleskop ofta ett bra val.

Kanske kommer som lite som oväntat alternativ men skulle jag välja en av de jag som inte behöver monteras ihop har så är min heritage 130 som en liten favorit .Ljusstark liten billig och lättvikt snabb avkylning .Visserligen är kanske inte fokuseraren den bästa men funkar väl ändå.
Har sett riktigt ljussvaga galaxer i bla ursa major med denna . Något man kunnat glömma med en liten 80 refraktor .
Överhuvudtaget tycker jag Newton är det bästa alround köpet .
Bengt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by pava0555 »

Hej Bengt,

Tack för ditt svar. Jag glömde nämna att jag också har en Mak127mm (Skymax) som jag kör på ett Benrostativ med S8 huvud (väger ca. 4 kg). Intressant att du nämner Heritage 130mm. I somras jämförde jag små dobsonians (bl.a. Heritage 130mm) med olika Maksutov och SCTs. I slutändan slog jag till på Mak127/Skymax, pga. bra pris (2500 kr på Ebay), kvalite samt att okularen jag har till min EdgeHD också passar till Mak127. Jag antog också att dessa små dobsonians får problem med att hantera tunga okular, vilket jag ville undvika. Men kan ha fel.

Mitt mål med dessa mindre grab N go teleskop är att ha ett flexibelt alternativ till min EdgeHD, och något som kompletterar den. EdgeHD är redan enkelt att transportera med bil och går snabbt att montera. Men det fungerar inte att flyga med den, eller att vandra och liknande (man är beroende av bilen). Särskilt eftersom AVX och Nexstarmounten också har kringutrustning, som batteri, tyngder etc. Här tycker jag att min lilla Mak127 fungerar utmärkt. I somras paddlade jag ut med min luftkajak till Nämdö och jag kunde ta med mig Mak127mm med Benrostativet utan några problem (hade med mig tält också). Denna går också att flyga med och ta med som carry-on.

MEN: en nackdel med Mak127 är att synfältet inte är så brett (true field of view), även med 24mm okular på 68 grader fält. Jag trodde först att detta inte skulle vara ett problem, men att köra manuellt med en Alt-az är svårt. Här skulle t.ex. en dobsonian på 130mm eller en refraktor mellan 80 - 100mm, kanske vara lösningen. Jag sysslar inte med astrofotografi/AP än. En anledning att jag lutar åt en refraktor/APO är att om jag bestämmer mig för att börja med AP så har jag redan ett teleskop. Sedan har man hört att kvaliten hos detta kompakta teleskop är mycket hög. Kravet är att kunna flyga med teleskopet och ha större synfält än Mak:en, samt ha största möjliga apertur.

Jag planerar att även åka till Chile, februari 2019, och besöka La Serena och turistobservatoriet uppe på bergen. Jag vill gärna kunna ta med mig ett teleskop. En dobsonian på 130 mm apertur kan ju komplettera min Mak, och fördelen är större apertur än en refraktor. Idag har jag en Nagler 16 mm och Baader Zoomokular (8-24 mm) som kan fungera utmärkt med en liten dobsonian.

Eftersom det finns så många alternativ är jag intresserad av att höra vad andra amatörastronomer har, för att få ideer. Som det ser ut nu så är det en refraktor vs liten dobsonian.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Jag har också en maksutov 127 . Även så en 4" are
Tycker dock 127 är lite för tung ta med jämfört med lilla 4" maksutov .
På någon resa har jag endast tagit med min lilla 4" Newton .
Jag har satt dit en 2" adapter på mina maksutov . Funkar utmärkt även med mina 100 graders okular.

På min heritage 130 kör jag oftast med min ethos 13 mm . Funkar utmärkt trots dess tyngd.

En dag ska jag ta med min 10 " Sumarion Optics utomlands när jag reser. Den väger endast ca 10kg

Bengt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by pava0555 »

Oj! En 10 tums dobson som endast väger 10 kg, och dessutom är kompakt. Hade ingen aning om att de ens existerade. :D

Jag tittade på deras hemsida och dom ser ju riktigt bra ut. Hela paketet väger 12 kg enligt TS hemsida. 8 tummaren är kanske ännu bättre för mig (7.5 kg totalt) för att ha som reseteleskop, och kostar lika mycket som APO refraktorerna som jag kikat på. Risken är bara att de konkurrerar med min EdgeHD.

Nu har jag fått en riktig funderare, kanske att jag struntar i refraktorn och kör på en dobson istället. Ska räkna lite på dimensioner och så.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Japp dessa små dobson är smart byggda . Dock är min f4 lite knivig kollimera men fördelen är det är inga problem hänga på mitt 1.5 kg okular ethos 21 med paracorr på den och ändå få jämnvikt .

Jag har för mig han slutat bygga 8" are men såg det finns både f5 och f4 10" i lager nu på TS om du tänker slå till :-)

https://www.teleskop-express.de/shop/in ... skope.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
Attachments
IMG_1180.JPG
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Katarina H »

Kikarnörd här, Celestron SKymaster 15x70 (räknas som billig grej men optiken är HELT ok, och desto mindre sorg om hela klabbet välter...) som sitter på ett "rolls rolls" stativ Manfrotto MT055XPRO3 med kulled BHQ2. Välter stativet så går det inte sönder - det är gôtt. Tar några sekunder att rikta in denna set-up mot något objekt. Rättvänd bild = hittar snabbt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Jonas »

Jag är egentligen allra mest inriktad mot astrofotografering och då blir det lite svårt med "grab and go" av naturliga skäl. Jo, en kamerarvridare, ett stativ och en kamera med bra objektiv fungerar ju också i och för sig.

När jag tänker "grab and go", tänker jag något jag kan ta fram direkt och börja observera med och då hamnar jag osökt på Katarinas linje. Jag älskar min ryska 20x60-kikare. Den är snabb att ta fram (står alltid redo) och skruvas bara på ett stativ - så är det klart! Skarp och kontrastrik!

Det är det bästa tips jag har!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by magnahrl »

120 f/5 ST (Sky-Watcher) refraktor på exv en Vixen Porta alt-az montering. Blir ett fint och relativt billigt kompliment till din mak. Magnifika widefield bilder, ingen nedkylningstid och inga kollimeringsbesvär. Väldigt bekväm att använda. 120mm öppning ger tillgång till hyfsat ljussvaga objekt för ett sk GnG teleskop. Dock begränsat värde för höga förstoringar på planeter och månen pga det snabba fokalförhållandet och akromatisk lins. Ger färgfel som en del besväras av. Börjar du med astrofoto har den också sina begränsingar antar jag pga färgfelet. I övrigt en alldeles förträfflig refraktor. Tyvärr sålde jag min och saknar den :evil:

Magnus A.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by magnahrl »

Jonas!

Är det ryska 20X60 Tento du har? I så fall "lucky you" :)
Jag har den mindre 10X50 versionen köpt -91 från Fälths i Nässjö om jag minns rätt. Ivrigt använd både uppåt och på moder jord..

Magnus A.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Jonas »

Vet faktiskt inte. Det är kyrilliska bokstäver som ser ut som "gNU" med latinska bokstäver ioch med kyrilliska så här: БЛЦ.
Hur som helst slår de min gamla Vinga 20x70 utan vidare.
Troligtvis skulle jag kunna hitta bättre idag men har inte letat.
Har du eller någon annan tips om något ännu bättre i överkomlig prisklass?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Torbjörn »

Jag brukar växla mellan två olika Grab N Go teleskop. Dels använder jag en 90 mm f/10 akromatisk refraktor, och dels en 102 mm Maksutov Cassegrain. Som Grab N Go stativ använder jag ett Vixen Porta stativ.

Refraktorn har fördelen att den kyls snabbt, Mak:en har fördelarna att den är väldigt kompakt och smidig att ta med samt att dess kompakta konstruktion gör att den vibrerar knappt alls om det blåser.

/Torbjörn :)
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by pava0555 »

Bengt: men dåså. Det är ju perfekt om den klarar av ethosokular. Har bara 13mm ethos och en nagler 20 mm, den senare inte alls så tung. En fråga; hur lång tid tar det att montera upp/ner dobsonteleskopet?

Såg att han planerar på att designa ett 10 tums dobson som bör komma ut snart. Den ska väga 8 kg tror jag. Det skulle vara perfekt, fråga är bara när dessa är klara för försäljning. Jag skrev till honom iaf.

Jag har inte bråttom. Sommaren är snart här och då är natthimmelen inte så bra. Ska nog vänta till Augusti. Chileresan är som sagt feb 2018. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Denna film visar hur man sätter ihop den.
Tar ca 10-15 min skruva ihop den.
https://www.youtube.com/watch?v=E2Vrt_19_wM" onclick="window.open(this.href);return false;

Men som sagt f 4 är lite lurigare kollimera . Jag hade gärna sett att det suttit 4 spindlar även på f4 tuben men det är väl antar jag för att göra spikes mindre synliga. Ingår två häfte ett för montering och ett för nedmontering. Lite klurigt veta hur allt legat från början så tur den följer med. :-)
Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilka Grab N Go teleskop har ni?

Post by Bengt »

Sen har jag gjort en duk till min . Rekommenderas starkt blir klart bättre kontrast.
Bengt
Attachments
20604192_10203634584620639_2048633862227123804_n.jpg