Har någon testat detta teleskop från TS

Allmän diskussion om teleskop.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Har någon testat detta teleskop från TS

Post by gorang »

Har planer på att köpa mig ett lite lättare och mindre teleskop
Är det någon som har testat detta teleskop från TS
https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... delbar-tub" onclick="window.open(this.href);return false;
Hur klarar det vinjettering med fullframe kamera?
Enl data borde det göra det även om man köper till en 0.75x flattner
Borde vara ett framtidssäkrat teleskop med stor valbarhet av kamera sensor
Detta från Vixen kan ju vara ett alternativ men det har förmodligen bara en 2" fokuserare
Vad säger ni som vet och har testat och har erfarenhet?
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har inte bara testat denna APO utan det är det teleskop jag numera använder regelbundet för de astrofoton jag tar.

Jag använder just nu teleskopet tillsammans med min fullformats DSLR, vilket kräver att jag demonterat ett av de två borttagbara tubsegmenten. Min tub är också försedd med en extra flattner, men med verkningsgraden 1:1, så brännvidden blir fortfarande 700mm. Jag har också kompletterat med ett stegmotorfokus från TS-Optics.

Jag är synnerligen nöjd med denna tub. Den är lagom stor för att kunna hanteras bekvämt, samtidigt som den ger utomordentligt bra bildresultat. Jag har minimnala bekymmer med vinjettering av fullformatsbilderna. Fokuseringsmekanismen är också av mycket hög klass, så även utan stegmotor går det att uppnå utmärkta resultat.

Jag har även adaptrar för och har använt samma tub tillsammans med min ATIK 460EX CCD-kamera (12,5 x 10 mm sensor) med filterhjul. Även här levererar tuben allt som kan begäras, men den mindre kamerasensorn gör bildfältet lite för litet för t ex Andromedagalaxen eller M42 plus att hanteringen av kamera, filterhjul etc. blir krångligare.

Det ligger en bild på lite avläxna galaxer tagna med DSLR och denna tub just nu i forumet. Ska se om jag kan lägga upp något mer.

Skicka PM direkt till mig om jag kan bistå med mer information.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Bengt »

Har lite svårt se varför man ska lägga 5000kr mer från Sverige .
Sjuka skillnader i priset.


https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Datarolf »

Jag la till en i stort sett obeskuren bild på M42 i bildgalleriet för att ge en uppfattning om vad som kommer med på en fullformatskamera. Och som sagt praktiskt taget ingen vinjettering alls.

När det gäller priset så var jag beredd att betala en del mer till Astrosweden eftersom de hjälpte mig med råd och annat om de adaptrar mm som jag behövde skaffa för att få ihop det på rätt sätt med CCD-kameran. Om det är värt prisskillnaden att kunna prata svenska per telefon med någon som hjälper en, det får var och en avgöra själv. Hade jag varit lite mer socialt lagd hade jag förstås istället gått med i någon lokal förening och beställt grejorna per Internet.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Bengt »

Ifrågasätter inte varför du köper de på grund av dina skäl. Däremot att ett företag har så girig prissättning på grund av brist på konkurrens . När de slog ihop med telescope service hade man på känn det skulle bli så här.Finns gott om exempel tex en 9,25 tub hd prisskillnad 9 tusen ! Går inte ens motivera med momsen .

Bengt.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by kribba »

Jag har handlat flera gånger via Telescope express. Har altid funkat klockrent om man behöver råd vad man ska ha för adaptrar, reducers o.s.v.
Dom svarar snabbt och listar exakt vad man ska beställa, och funkar direkt utan problem. Varför betala mer som sagt för att köpa i Sverige.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Juicy6 »

Man kan väl blanda. Jag har handlat en del grejor från TS och en del från Astrosweden. Håller med om att snabb och nära support kan vara värdefull. Bra att kunna ta grejorna i bilen och åka till Skara för en snabb diagnos och översyn. Men ett solfilter eller annat självförklarande kan man ju köpa över nätet. Men kolla priserna, det händer att Astrosweden är billiga också.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Jonas »

kribba wrote:Jag har handlat flera gånger via Telescope express. Har altid funkat klockrent om man behöver råd vad man ska ha för adaptrar, reducers o.s.v.
Dom svarar snabbt och listar exakt vad man ska beställa, och funkar direkt utan problem. Varför betala mer som sagt för att köpa i Sverige.
Jag håller med dig. Jag har ingen lust att betala mer än jag behöver av mina surt förvärvade pengar. ;)
TS/TE har alltid fungerat perfekt och varit både snabba och hjälpsamma.
Dessutom får man alltid godis i paketet! :D ;)

AstroSweden är säkert bra för de som är nybörjare och inte vet vad de behöver samt för de som bor i närheten men jag har faktiskt bara handlat lite småsaker av dem. Då föredrar jag helt klart Stjärnhuset på Kivik! De har sin AstroBoot, de har sina specialpriser! Dessutom är de supertrevliga! (Åk inte dit och tro att du kan göra en "stop-by", ni kommer att behöva minst en timme för positivt astronomi- och utrustningssnack!)
Ni som funderar på en tur till Österlen i vår, ska absolut åka in och besöka Stjärnhusets fullproppade butik - med en och annan unik utrustning i samlingen!)

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Datarolf »

Hej,

Vill bara komplettera prisdiskussionen med att när jag för ett par år sedan köpte min APO 107mm så var priset vid import från TS Optics knappt 1000 SEK lägre än att köpa från AstroSweden. Den prisskillnaden var jag beredd att acceptera dels för att kunna få råd på närmare håll och dels för enklare hantering vid ev garantitrassel.

Vänliga hälsningar

Rolf J
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by gorang »

Det är klart att man köper där man får bästa service och lägsta pris.
Sedan måste man ju väga dessa aspekter mot varandra, men visst nästan 5000 eller för att vara mer exakt runt 4500 med valutakurser och frakter är mycket.
Sedan måste man vara rättvis mot Astrosweden också eftersom TS tydligen är ganska fula mot sina återförsäljare. Dom konkurrerar ut sina återförsäljare genom att sänka sina utpriser utan att kompensera återförsäljarna. Det blir som när jag köpte fönster till ett hus en gång i tiden. Jag hämtade in offerter från olika företag, och den lokala glasaffären hade högre inköpspris än jag fick från en annan säljare, och då är det inte lätt att konkurera.
Sedan är det väl ingen som vet vilka återförsäljarrabatter TS ger.
Vad gäller Astrosweden så har dom varit mycket trevliga och tillmötesgående. Och det är klart att som nybörjare så behöver man ju lite mer hjälp än vad proffsen behöver.
Men tillbaka till huvudfrågan som var om detta TS teleskop kunde vara ett bra köp. Vad jag har förstått så är det det. Skulle bara vilja ha det i kolfiber men det tror jag inte finns längre.
Då får jag använda min stora monsterNewton när jag skall fota riktigt svaga och små objekt som kräver extra lång exponeringstid eftersom det är mycket snabbare och ljusstarkare.
Sedan blir det väl en fullframe kamera vad tiden lider och jag hoppas att det kommer någon CMOS mono kamera snart.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by kribba »

Jag har ingen statistik på det, men det känns som TS
har mer röda priser på hemsidan i år jämfört med
för ett år sedan. Nåväl intressant teleskop denna 107.
Rolfs bild ser ju väldigt skarp ut. Undrar hur denna tub
skulle vara och para ihop med IMX 183 sensorn och
dess små pixlar.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by gorang »

Ja så kom då äntligen mitt nya teleskop hem (Efter låååång väntan hos TS optics i Tyskland)
En undran jag har är hur skall man kunna ballansera detta teleskop och samtidigt kunna använda den inbyggra rotationsförmågan hos fokuseraren.
Fästet för guidekameran sitter nämligen på fokuseraren och om jag roterar fokuseraren så ändras viktfördelningen rejält
Problemet uppstår också efter en meridianflip.
Borde inte fästet för guideskopet sitta mitt på teleskopet?
Hur gör ni andra som har detta problem?
En annan fråga är hur mycket dammparticklar skall man tollerera på insidan av objektivet i ett nytt teleskop
När jag lyser med en lampa på objektivet ser det ut att vara rejält många dammparticklar på insidan av linsen.
/Göran
Attachments
TS107_small_2.jpg
Jag skall tillverka nya kablar med anpassade längder
Jag skall tillverka nya kablar med anpassade längder
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by Jonas »

Hej Göran,

Håller med. Konstig placering av fästet för sökaren.
Jag skulle rekommendera dig att istället skaffa en skena för parallell-montage av teleskop och guideteleskop https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... copes.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
På det sättet får du möjlighet att balansera utrustningen i sidled och tuben i längsled (med tubringarna). Jag rekommenderar dessutom att montera guideteleskopet på en separat liten justerbar plattform typ denna https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... blue-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag vet, det är rätt dyra grejer. Jag har köpt mina begagnade till bra pris men det belönar sig. Jag har aldrig problem med att hitta guidestjärna och eftersom det är stabila grejer, har jag inga problem med flex.

Vad gäller damm på linserna, anser jag det vara oacceptabelt på ett nytt teleskop. Det ska vara helt dammfritt!
Nu är det ju inte så att damm innanför frontlinsen troligtvis påverkar bilderna - men det ska inte finnas på ett nytt teleskop!

Kanske du kan sända bilderna på dammet till TS och säga att du kan acceptera att behålla teleskopet men att du ska ha ett MYCKET bra pris på de detaljer jag nämnde ovan.
Du kan ju försöka i varje fall. Annars står de inför jobbet att ta tillbaka ett teleskop et inte kan sälja vidare utan omfattande ingrepp.

Det är mina synpunkter. Det kan säkert finnas andra på forumet som har andra synpunkter.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by ragge »

Hej Göran,

Fästet du använder är antagligen bara avsett för ett rödpunktsikte. För att minimera riskerna för flex skulle jag i ditt fall ta bort den runda "pinnen" som funkar som bärhandtag, och sätta en (Vixen eller annan profil) skena där. Om du har en bra guidekamera kan du sedan klara dig med ett statiskt montage (förutsatt att kameran alltid klarar att hitta en guidestjärna). Annars behöver du en stabil justerbar montering (typ den som Jonas länkade till). Själv tillverkade jag en egen av u-profiler, stabil som en klippa är den :
IMG_20171125_185033.jpg
IMG_20171125_185033.jpg (199.08 KiB) Viewed 5705 times
Ang damm på insidan av linsen så hade jag inte brytt mig, om det inte är extremt mycket. En stark lampa rakt in i teleskopet är grymt avslöjande och det ser värre ut än det är.

Kan passa på att nämna (eftersom TS i Tyskland och ev returer är på tal) att jag fick ett exemplar av Meade 8" LX200-ACF från dem, med tydliga spår av tidigare användning. Tex såg det ut som att rengöringsvätska hade runnit innanför kanten och torkat på insidan av korrektorn. Fotade felen och ville returnera, fick göra detta på egen bekostnad och sedan vägrade de acceptera att det fanns något fel på tuben. Tre (!) av deras experter intygade att den var felfri. Jag hade laglig rätt att ångra köpet men det slutade med att jag betalade returen själv. Sedan dess handlar jag inte längre där. Här är bilderna som jag skickade till dem.
Sorry för lite off topic, men kan vara bra att veta om det blir aktuellt att returnera.
korrektor.jpg
meade_2.jpg
Ragnar
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Har någon testat detta teleskop från TS

Post by gorang »

Ja jag är lite skeptisk till deras affärsmetoder.
Dessutom har dom mycket lång leveranstid. Fick vänta 8 dagar efter betalningen innan dom skickade detta teleskop.
Vad gäller guidekameran så fungerar den mkt bra. Har en QHYIII 178
Funderar på att montera som du sa. Jag kommer även att skaffa en autofokusmotor så då blir det lite mer vikter att ta hänsyn till

Svaret jag fick när jag klagade på dammet var att det ju inte är luft eller vattentät och när dom skickar det så är det rent.
Misstänker att man inte blåst teleskopröret rent från damm innan man monterat objektivet.
/Göran
Attachments
Så här ser objektivet ut
Så här ser objektivet ut
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla