Celestron C8 med VX montering?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Kronekull
Posts: 6
Joined: 2013-02-09 19:54:14
spamtest: JA

Celestron C8 med VX montering?

Post by Kronekull »

Hej.
Tänkte be att få några synpunkter kring den här kombon.
Har ett 10" dobson sen tidigare men skulle vilja ha en goto montering för att veta vad jag egentligen tittar på.
Kan få köpa en för 8000kr som har stått några år i en hotellfoaje.
Det har inte använts men många har varit där och fingrat, har aldrig varit utomhus.
Har små möjligheter att testa det innan köp så det är lite "grisen i säcken" över den här affären.
Såg att det kostar en bit över 15000kr nytt, kommer aldrig att ha råd att köpa ett nytt, så det är begagnat som gäller.
Vad tror ni, kan det vara ett bra köp?

Med vänliga hälsningar
Magnus
Kronekull
Posts: 6
Joined: 2013-02-09 19:54:14
spamtest: JA

Re: Celestron C8 med VX montering?

Post by Kronekull »

Kan tillägga att förhoppningen är att kunna både fota och visuellt observera.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Celestron C8 med VX montering?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,

Är det ett sådant här du menar:
https://optcorp.com/products/celestron- ... cope-12026" onclick="window.open(this.href);return false;

Alltså både teleskop och montering?

Är det relativt nya saker kan det kanske vara bra. Men hotel foaje låter för mig som ett ställe med mycket rök. Frontkorrektorn kan man kanske ganska enkelt ta loss och göra rent. Men huvudspegeln blir nog svår, kanske omöjlig. Rök biter sig fast och spegelbeläggningen är ömtålig. Lyser du med en ficklampa in i teleskopet kan du nog få en uppfattning hur skicket är.

Tänk dock på att det teleskopet har lång fokallängd och monteringen kanske inte står i den klassen. Om foto blir en stor sak för dig är kanske en 8" f/5 Newton ett bättre val. Med kortare fokallängd och kortare exponeringar som det ger ställs mindre krav på monteringen.

Hur kommer det sig att teleskopet står på ett hotell ?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kronekull
Posts: 6
Joined: 2013-02-09 19:54:14
spamtest: JA

Re: Celestron C8 med VX montering?

Post by Kronekull »

Jag är uppe i Norrland några veckor och testar fordon i vinterklimat. Eftersom det inte finns så mycket att göra häruppe antar jag att hotellet hat skaffat teleskopet för att kunna låta gästerna titta på stjärnhimlen. Föreslog att dom skulle skaffa ett enklare som är lätt att bära ut istället.

Det är ett sånt du länkade till Lars...

Många har tyvärr ryckt och slitit i det genom åren och risken är ju att drivningen är skadad.
Det har inte rökts på hotellet så risken för rökrester är minimal.
Det har stått i solen så vissa eloxerade delar är blekta, och även okularet bär tydliga spår av klåfingriga människor.

Tror jag avstår.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Celestron C8 med VX montering?

Post by Martin F »

För ett hotell är ju det där inga pengar! Säg att de får 5 papp för skräpet. Då hade jag slagit till i alla fall. Jag menar monteringen ska ju klara drivning med tunga teleskop i många år - hur illa kan det vara att folk pillat på det? De har väl inte haft det som klättervägg? ;)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Teleskop allmänt”