Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Chillius
Posts: 4
Joined: 2017-12-30 19:25:41
spamtest: JA

Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Chillius »

Hejsan!
Jag har nyligen fått ärva/låna två teleskop av pappa. Det ena är byggt av någon som var med i samma astronomiklubb som pappa var med i för ca 10 år sedan. Kan bifoga bild på teleskopet så kanske det är någon här som känner igen det! :D
8D644E68-58EE-47A7-8F47-BADDD6017791.jpeg
9B82DF66-BEFD-43F3-A581-0D927B141630.jpeg
Det är det andra teleskopet jag är mer nyfiken på..
Det är ett Sky-Watcher som jag ej kan se modellnamn på..
Jag bifogar bilder så kanske någon kan säga lite mer om det ett okej teleskop samt vad man kan observera?

Jag saknar idag ett stativ till detta och undrar om vad det är för stativ jag bör leta efter?
Är det något jag skulle kunna skaffa mig en kamera till för att sedan lära mig det där med astrofoto?
71B73030-AD8B-4A4B-8F8F-06A4542FFD68.jpeg
8D25DEC7-D492-4469-A8C2-23E2A30E47BB.jpeg
5A2D85E0-7B29-4C9C-812F-9191F41776CA.jpeg

Jag är helt ny på detta med astronomi så jag ber om ursäkt redan nu! :)
Jag har dock blivit lite nyfiken nu när jag har tillgång till dessa teleskop!


Tack på förhand!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Torbjörn »

Hej!

Teleskopen verkar vara dels en 200 mm Dobson, dvs ett spegelteleskop. Ett hemmabygge som ser riktigt trevligt ut.

Den blå tuben ser ut att vara en 150 mm refraktor, med största säkerhet en s k akromatisk refraktor. Det är en rätt stor pjäs så du behöver ett ordentligt stativ till den. Förmodligen minst ett HEQ5 eller hellre EQ6-stativ. Jag har dock aldrig använt en sådan så det kanske någon annan kan svara bättre på.

Du kan säkert observera det mesta med de teleskopen men du skall vara medveten om att en refraktor av det slaget har ett visst färgfel, du får violett ljus runt ljusstarka objekt.

Lycka till!

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Bengt »

Refraktorn kräver som Torbjörn skriver en bra stativ men ger en fantastiskt trevlig bild .
Hade en likadan för ca 15 år sedan och har ångrat mig sedan dess jag sålde den . Gav trots lite färgfel en grym kontrast även på deepsky objekt. Med filter i fick man bort det mesta av dessa färgfel. Väldigt överdrivet problem på en f 8 akromat om man använder de visuellt. Foto är den väl inte den bästa för framförallt inte deepsky ,blåa stjärnor sväller något hemskt med en akromat , men tog en hel del månbilder och solbilder med min. fokuseraren är inte heller speciellt bra för foto men funkade ok visuellt .
Dobsonteleskopet ser välbyggt trevligt ut på bilderna .
Bengt
Chillius
Posts: 4
Joined: 2017-12-30 19:25:41
spamtest: JA

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Chillius »

Tack för svaren Torbjörn och Bengt!



Ja dobsonteleskopet tycker jag är häftigt då det är egenbyggt.
Går det att se deepsky objekt på ett sådant?
Eller krävs det väldigt bra förhållanden?
Jag kanske inte kan stå på bakgården här i villaområdet och se allt för bra :)

För visst är det bäst att stå utomhus med teleskopen, oavsett typ?

Bengt, vad var det för filter du hade för att få bort färgfelen?
Och vad menas med att använda det visuellt?

Jag hittade ett ”stativ” pappa gjort men jag behöver fortfarande ben för att få upp teleskopet.
Det kanske funkar med att ställa de på ett bord nu i början för att lära mig lite :)
Jag tyckte det var lite dyrt med ca 10-15k för ett stativ. Men det kanske är värt det i slutändan?

Här är bords”stativet”. :D
image.jpg
Tack återigen för svaren!

// Antonio
Chillius
Posts: 4
Joined: 2017-12-30 19:25:41
spamtest: JA

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Chillius »

Båda teleskopen är för övrigt ca 10 år gamla!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Bengt »

Jag hade flera olika filter för visuellt bruk . Det vill säga titta genom okular med ögonen . Mest använde jag filter när jag separerade dubbelstjärnor på starkare stjärnor samt på planeter . På deepsky objekt behövs inget filter .
Mv1 minus filter funkade bra .
Vanligt gult filter funkade också ok .
Bäst funkade neodynium filter ihop med fringekiller filter. Bilden blev inte långt ifrån vad många av dagens billigare apo tuber ger med aningen gul nyans .
Dock funkar det som sagt inte med foto ens med dessa filter .
Tycker det stativet som är hembyggt verkar helt ok .

Lägg pengar på en bra stjärnkarta innan du köper nått mer och börja leta och lär dig grunderna . Du har en mycket bra startutrustning för att kunna lära dig hitta och se tusentals objekt . Foto hade jag väntat med för i princip behöver du köpa helt nya prylar för detta och det kommer springa iväg på stora summor .

Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Torbjörn »

Det går jättebra att se både Deep sky objekt, planeter, månen och det mesta med det Dobsonteleskopet. 200 mm diameter är ganska stora grejer. Jag har själv ett 200 mm hemmabygge (Dobson) som är gjort som reseteleskop och det kan man se väldigt mycket med.

Du kan dock behöva justera eller i alla fall kontrollera att speglarna sitter rätt justerade, alltså kollimerade. Om de inte gör det blir skärpan försämrad. Sätt i ett okular och centrera en ljusstark stjärna och skruva fokuseraren ur fokus: Om bilden då ser ut ungefär som en piltavla med koncentriska ringar så är kollimeringen ok. Om ringarna ser helt skeva ut så behöver speglarna kollimeras. Man gör det lättast med en laserkollimator. Skriv gärna här om du har frågor.

Det krävs inga fantastiska förhållanden för att se någorlunda ljusa deep sky objekt, speciellt inte med så här stora teleskop, men det är klart att det blir bättre ju mörkare plats man befinner sig på. Himlen i ett villaområde kan vara relativt ok men det beror på var du bor. Det är däremot nödvändigt att stå utomhus.

Man kan använda olika filter för att minska färgfel, det simplaste är att använda ett ljusgult filter. Bättre men dyrare alternativ är diverse filter som semi-apo, fringe-killer och allt vad de heter. Jag har dock ingen erfarenhet av dem.

Att använda ett teleskop visuellt innebär att man tittar genom det och inte fotograferar genom det.

Du kan använda bordsstativet för att bilda dig en uppfattning om hur det är att titta genom refraktorn men du behöver egentligen ett rejält stativ. Håll ögonen öppna efter ett begagnat stativ, det kan dyka upp.

/Torbjörn
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Jonas »

Chillius,

Tråkigt med din Pappa men har du en aning om vilket teleskop han använde mest?

Det skulle inte förvåna mig om det var dobben. Det är nämligen den som ger de bästa upplevelserna under stjärnhimlen vad gäller att verkligen se objekt.
Den är (som dobsonteleskop) näst intill värdelös att fotografera med, men det var ju inte heller vad du frågade om. Den är däremot väldigt bra att observera med - förutsatt att den är bra kollimerad, dvs optiken är rätt inställd. (Googla *kollimering* eller *collimation*)

Hur som helst hoppas jag du får glädje att titta i, framförallt, dobsonteleskopet. Månen ligger bra till nu men med en enkel stjärnkarta, som tidigare föreslagits, kan du se fler fantastiska objekt.

Gott nytt år!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Chillius
Posts: 4
Joined: 2017-12-30 19:25:41
spamtest: JA

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Chillius »

Hej idag igen och tack för svaren igen! :)

Pappa lever för att klargöra det direkt :)

Jag har ärvt utrustningen då han inte använder den lika frekvent idag som för 10 år sedan då han bor mindre idag och inte har plats för dem. :)

Ja det var dobsonteleskopet han gillade som mest då han gillade att observera månen.
Refraktorn tror jag att han köpte på slutet innan han flyttade, dock utan stativ.

Jag har sökt honom och frågat lite om det finns något mer hos honom som jag kan ha användning av men han är och kommer vara utomlands flertalet månader framåt nu och han är inte den bästa på att svara på mail! :D

Jag fick även med en massa filter och okular. Detta paketet: https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... ilterpaket som jag nog får nytta utav.
Finns även lite mer saker jag inte vet vad det är som jag kan fota och lägga till här sen så kanske ni skulle kunna hjälpa mig med vad det är.

Det finns ett större öppet område intill huset jag skulle kunna nyttja för bättre observationer kanske :)


Ja astrofoto är något jag blev lite nyfiken på efter att ha sett en dokumentär om Hubble-teleskopet.. Hybrisen som slog in kanske :D


Tack igen för alla svar och gott nytt på er!

//Antonio
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Repaterion »

Tjenare.
Jag har ett fringe killer filter som jag gjort en testbild med, skall se om jag kan hitta den bilden så får du se.

Anledningen till att du får färgfel är för att varje färg har sin egen våglängd, som har sin egen fokuspunkt.
Blått har punkten längre? Bak? än rött om jag minns rätt.

Har själv en "raffe" refraktor akromat som jag inte direkt stör mig på när det kommer till färgfel.
Det syns tydligt på jupiter och ljusstarka objekt.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Repaterion »

Hej igen!

Nu har jag hittat bilden, Den är inte manipulerad på något vis och kameran (Nikon D90) var helt manuellt körd.
Vitbalansen är ställd utanför teleskopet.
Min raffe är som jag skrev en akromat Messier AR90/900.
fringe_killer.jpg
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Bengt »

Dagfoto är en sak .Ta ett foto på en stark stjärna så ser du att trots filter dessa filter det tyvärr inte hjälper .

Bengt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Miska »

Hej Chillius!

Det Torbjörn och Bengt menade med stativ är ett sånt här:
neq6-pro-synscan-goto.jpeg
Länk till produkten

Med ett sånt stativ kan du lätt hitta de objekt du vill titta på med den inbyggda fjärrkontrollen.
Hela stativet med montering (motordelen) kräver ström antingen från eluttaget eller ett portabelt batteri.
Måste även vara i riktning mot Polstjärnan (exakt norr). Synd att man ser denna stjärna väldigt svagt nu under sommarperioden, men den finns där om man vet var man ska titta efter den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Ärvt teleskop, nyfiken på rymden!

Post by Repaterion »

Bengt wrote:Dagfoto är en sak .Ta ett foto på en stark stjärna så ser du att trots filter dessa filter det tyvärr inte hjälper .

Bengt

Nej visst är det så, det går inte att trolla bort förskjutningarna i fokus mellan färgerna (våglängden) med hjälp av att "invertera bort" moire, chromatisk aberrsion och liknande.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.

Return to “Teleskop allmänt”