Ny Canon Spegeltele

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Ny Canon Spegeltele

Post by AstroFriend »

Såg den här annonseringen att Canon har på gång ett nykonstruerat teleobjektiv.

https://www.dpreview.com/news/329593267 ... irror-lens" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har haft många spegeltelen, men alla har de haft problem med låg kontrast, annars är de ju bra med låg färgspridning och framförallt väldigt kompakta.

Kanske denna kan bli ett återinträde för denna konstruktion om de lyckas höja kvalitetsnivån sedan tidigare generationer. Tänk vad praktiskt att ha med sig på resan, tar ju ingen plats alls och lätt är det också.

Tyvärr kommer man inte bort från sekundärspegelns negativa inverkan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by Jonas »

Inte intressant på något sätt för astrofoto om man vill ha riktig skärpa med punktformiga stjärnor istället för "bloppar".
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by AstroFriend »

Nja... så enkelt är det väl inte. Alla större teleskop är ju spegeltelen av Newton, Smidht-Cassegrain eller liknande. Donuten kommer ju bara när det är ur fokus. Men dålig seeing kan få fram den ibland. Fokusen är riktigt svår att ställa in precis som på min refraktor, motorfokus underlättar avsevärt.

För mig har det varit den dåliga kontrasten som fått mig att avstå. Carl Ziess, Canon o Nikon har gjort bra spegeltelen tidigare, tyvärr inget jag ägt.

Vilka kamera spegeltelen har du testat där detta gett dig problem?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by Jonas »

Jag kanske generaliserar lite men jag har faktiskt aldrig sett en astrobild med skarpa stjärnor tagen med ett spegeltele. Av den anledningen har jag aldrig köpt ett sådant.
Vad gäller S-C-teleskop, lider de i grunden av samma problem men där kan man åtminstone åtgärda till en viss grad.
Newtonteleskop är inte av samma konstruktion och kan ge ruskigt skarpa bilder.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by AstroFriend »

Även ett Newton har ju en sekundärspegel, planspegel i detta fall. Men även den ger donutes utanför fokus. Coma correctorn för att få ett plant fält är här ett extra tillbehör till skillnad på spegeltelen. Newton är väl det som ger mest för pengarna.

Förr många år sedan när jag tyckte spegeltelen var intressanta letade jag efter den här:
http://www.pentaconsix.com/600mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Väldigt ovanlig dock så blev aldrig någon. Den brukar vid test anses bra, såg dock aldrig något test för astronomi.

Bland dom mer vanliga utanför Canon och Nikon är det kanske en Tamron som kan vara intressant:
http://www.bobatkins.com/photography/re ... _f6-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt i beaktande att den skulle vara för resebruk och där storlek och vikt är viktigt. Annars är ju Newton eller liknande det man väljer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by Jonas »

Lars,

Missade kommentera en väsentlig detalj! Det är inte speglarna i sig som ställer till det med denna typen av konstruktioner. Det kan vi, som sagt, se vad gäller exempelvis Newtonteleskop som många gånger är utmärkta fotografiska instrument.

Det som ställer till det i en kombination av speglar och korrektionslins,gör det svårt att få till punktformiga stjärnor med god kontrast. Det är oerhört komplicerat att få till en kombo som blir riktigt skarp. Speciellt om det är ljusstarka teleskop/objektiv. Det finns en anledning till att "kombo-varianterna" ofta är ganska ljussvaga och kontrastfattiga. Enkelt är bäst! :)

Vidare talar du om donuts vid oskärpa. Jag vet inte vad det egentligen har med saken att göra. Självklart är det stjärnor i fokus vi ska jämföra, vad gäller olika optiska system - och då ligger spegeltelen i lä jämfört med vanliga linsobjektiv.

Med tanke på vad Canons nya spegeltele troligtvis kommer att kosta, tror jag man, exempelvis, kan köpa en fin begagnad EF 70-200 f:2,8L och en original 2x brännviddsförlängare och få bättre prestanda och mångsidighet med denna kombination för, troligtvis lägre pris.

Om du läser Bobs omdöme om Tamron-telet, menar han att den inte är speciellt mycket att hurra för: "you get what you pay for" och "It's a lens that might be fun to play with, but it's probably not a tool you'd want to try to use for serious telephoto work."

Visst är det kul att testa optik men de bästa fynden gör man bland de vanliga linsobjektiven.
Vill man komma relativt billigt undan, ska man satsa på Pentax Super Takumarobjektiven (speciellt makroobjektiven) men även gamla Fujinon EBC-objektiv. Tokinas gamla AT-X och RMC-serier innehåller också en del godbitar.
Visserligen ökar priserna på dessa gamla klassiska objektiv av just den anledningen att de är kända för sin höga optiska kvalitet men det går fortfarande att göra fynd.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by AstroFriend »

Jag trodde du med bloppar menade donutsen som bokeh ser ut som därav jag nämnde ur fokus. Och de är verkligen väldigt svåra att fokusera, de jag haft och blir oftas något ur fokus.

Jag har redan en 70-210 2.8, men den är ju i mesta laget att släpa med på resa när man är på rörlig fot. Som jag skrev i början är spegeltelen oslagbara i vikt.

Har ju också en fast 150mm 2.8 som både är bättre och lättare, väldigt mycket mindre också relativt zoomen.

Den dag jag kommer över en bättre konstruktion där reflektioner och annat är bättre kontroll på så kontrasten hamnar på acceptabla nivåer skall det bli spännande att testa.

Vi får väl se hur bra Canon lyckas med ny modern teknik. Den skulle viktmässigt gå att använda på min Star Adventurer, fast följningen lär bli problem.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny Canon Spegeltele

Post by Jonas »

Lars,

Min Canon 70-200/2.8 är 220 mm lång. Det nya spegeltelet är 247 mm långt. Diameter okänt.

Som nämnt tidigare, finns det många andra gamla bra objektiv. Ditt 150/2,8 kanske tillhör dem. Vet ej.

Läs här en intressant diskussion om den nya linsen: https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1522111" onclick="window.open(this.href);return false;

Summasummarum, vi vet inget än. Vad vi vet är att inga spegellinser hittills uppnått samma optiska kvalitet som refraktiva objektiv. Framförallt inte gällande punktformiga objekt och kontrast - men, vem vet, kanske Canons patent löst just detta. Om så är, lär det dock inte bli billigt, vilket för oss tillbaka till vanliga linsobjektiv. ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Teleskop allmänt”