Laserpekare som sikte?

Allmän diskussion om teleskop.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

Funderade på att skaffa en laserpekare att montera längs med tuben för att lättare kunna se hur jag ska slewa när jag hamnat fel i t.ex. Star Alignment. Har fattat att grön laser funkar bäst för att peka ut saker på himlen men hittar i stort sett ingen som säljer billiga såna i Sverige. Har fattat att lagstiftning och regler är hårda så jag vill inte köpa nåt från ebay eller liknande.

Funkar det Ok med en 1mW röd annars?

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
EpsilonBootis
Posts: 4
Joined: 2016-08-18 18:02:58
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by EpsilonBootis »

Edit: hade ingen aning om att vissa gröna laserpekare var olagliga så väljer att ta bort detta inlägg med tanke på att det fanns information om vart man kunde köpa dem.
Nybörjare med en - Celestron Astromaster 114 EQ
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Laserpekare som sikte?

Post by ragge »

Hej Martin,

De röda på 1 mW kan möjligen gå att se i hög luftfuktighet men är nog för svagt i praktiken. De gröna har jag ingen erfarenhet av. Men jag skulle nog rekommendera ett rödpunktssikte, då stör man ingen heller. Enda nackdelen är att man kan få krypa på marken om man inte har dragit ut stativbenen högt nog.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

Nej, vill som sagt inte ha utrustning som bryter mot lagen.

Rödpunktssikte vore ju nåt, men då kan jag lika gärna använda teleskopets optiska sökare (6*30). Jag vill också helst inte vara begränsad av en viss sökarvy.

Såg att Stjärnhuset hade en grön laser som är laglig, men den var slut i lager. Tycker det är märkligt att varken Kjell & Co eller Teknikmagasinet har lagliga gröna.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laserpekare som sikte?

Post by AstroFriend »

Utöver om den är laglig så får du ju tänka på om andra står och astrofotar i närheten och du förstör natten för dom.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Corpze »

Tyvärr så bryter vi nog mot lagen om vi använder en laser som syns...
Men jag har en 5mw grön som jag gick in med till polisstationen och berättade hur och när jag tänkt använda den och fick svaret att jag förmodligen vet vad jag gör, så det var helt lugnt.
Men enligt lagen förbjudet.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

OK. Här finns inga andra astrofotografer vad jag vet. Får kanske prata med närmsta polis (3 mil bort) :)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Tannerswe »

En grön 5mW räcker till fint för att rikta in sig men om man ska ligga inom gränsen för klass 2 och slippa tillstånd är frågan om en grön 1mW är tillräcklig? Någon som har en sådan?

Den röd 1mW tycker jag dör ut alldeles för snabbt och det behöver vara mkt skit i luften för att den ska synas någon sträcka.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

Martin F wrote:Nej, vill som sagt inte ha utrustning som bryter mot lagen.

Rödpunktssikte vore ju nåt, men då kan jag lika gärna använda teleskopets optiska sökare (6*30). Jag vill också helst inte vara begränsad av en viss sökarvy.

Såg att Stjärnhuset hade en grön laser som är laglig, men den var slut i lager. Tycker det är märkligt att varken Kjell & Co eller Teknikmagasinet har lagliga gröna.
Hej Martin !
Jag körde med vanlig optisk sökare men hade alltid svårt att se vart jag var någonstans men med rödpunktsikte så så tittar man ju på håll så man ser ju vart man "pekar" å lättare sen att styra rätt dock måste man ju kalibrerar så att rödpunkten stämmer med det teleskopet ser och det går ju att göra på dagen mot något föremål på håll här en video https://www.youtube.com/watch?v=_N3jAw30Ns8
mvh/bjorsa
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Fredrikdb »

För den som vill veta regler för laser kan jag rekomendera

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Laser/



/F
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjosch »

Var inne på damma linje för flera år sedan. Celestron sålde en lasersökare på 5 mW som visade sig var för svag. Köpte sedan 3 st 5mW på nätet. En var riktigt bra, en var ok och en var usel. Styrkan varierar kraftigt och det är innehavaren som har ansvaret vad den än har för styrka enligt märkningen. Lagen skärptes eftersom en massa okynnesanvändningar mot bla utryckningsfordon medförde både olycksrisk och risk för ögonskador. Man kan för legitima skäl ansöka om dispens för att använda grönlaser på Strålskyddsmyndigheten (jag har själv använt det i undervisningssyfte i Astronomi med högstadieelever). Till det ändamålet är den suverän. Som sökare har den en stor svaghet i kyla. Grönlasersikten till jaktgevär finns men de kostar en rejäl slant. De vanliga måste ha en värmare annars så tappar de snabbt den mesta effekten. Jag gav upp efter flera försök och använder den numer bara i undervisningssyfte.
mvh Björn
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

bjorsa wrote:
Martin F wrote:Nej, vill som sagt inte ha utrustning som bryter mot lagen.

Rödpunktssikte vore ju nåt, men då kan jag lika gärna använda teleskopets optiska sökare (6*30). Jag vill också helst inte vara begränsad av en viss sökarvy.

Såg att Stjärnhuset hade en grön laser som är laglig, men den var slut i lager. Tycker det är märkligt att varken Kjell & Co eller Teknikmagasinet har lagliga gröna.
Hej Martin !
Jag körde med vanlig optisk sökare men hade alltid svårt att se vart jag var någonstans men med rödpunktsikte så så tittar man ju på håll så man ser ju vart man "pekar" å lättare sen att styra rätt dock måste man ju kalibrerar så att rödpunkten stämmer med det teleskopet ser och det går ju att göra på dagen mot något föremål på håll här en video https://www.youtube.com/watch?v=_N3jAw30Ns8
mvh/bjorsa
Ok kanske skulle testa rödpunkt. Angående rikta in - visst måste väl Polstjärnan finnas i huvudteleskopet synfält i hempositionen? Annars känns det som att det blir fel.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Laserpekare som sikte?

Post by AstroFriend »

Hempositionen är normalt mot jordaxelns förlängning och polstjärnen är ju nära en grad vid sidan om. Det är nästan två måndiametrar. Har du lite högre förstoring hamnar polstjärnan utanför synfältet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: RE: Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

Martin F wrote:
bjorsa wrote:
Martin F wrote:Nej, vill som sagt inte ha utrustning som bryter mot lagen.

Rödpunktssikte vore ju nåt, men då kan jag lika gärna använda teleskopets optiska sökare (6*30). Jag vill också helst inte vara begränsad av en viss sökarvy.

Såg att Stjärnhuset hade en grön laser som är laglig, men den var slut i lager. Tycker det är märkligt att varken Kjell & Co eller Teknikmagasinet har lagliga gröna.
Hej Martin !
Jag körde med vanlig optisk sökare men hade alltid svårt att se vart jag var någonstans men med rödpunktsikte så så tittar man ju på håll så man ser ju vart man "pekar" å lättare sen att styra rätt dock måste man ju kalibrerar så att rödpunkten stämmer med det teleskopet ser och det går ju att göra på dagen mot något föremål på håll här en video https://www.youtube.com/watch?v=_N3jAw30Ns8
mvh/bjorsa
Ok kanske skulle testa rödpunkt. Angående rikta in - visst måste väl Polstjärnan finnas i huvudteleskopet synfält i hempositionen? Annars känns det som att det blir fel.

Sent from my phone using Tapatalk.
Menar du efter det att du riktat in monteringen och gjort en polaralignment med finderscopet i monteringen ?

Om jag minns rätt så ser jag nog polaris lite i underkant bild med mitt 200pds dvs 1000mm när jag har polaralignat monteringen och tittar med canon kameran i surfplattan och jag vet att jag funderade på det där att varför kommer inte polaris mitt i bild men antagligen är det väl teleskopet i sig och tubringarna och dovetail som gör att den tittar lite över .
Men sen när man gör en 3-star alignment så hamnar ju allt rätt även om teleskopet inte sitter "alignat " med monteringen men man skall ju egentligen gör nån procedur för få sitt teleskop i align med monteringen men har aldrig gjort det .

Om du har ditt 300 mm på så får du väl in polaris i bild vid homeposition ?
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

AstroFriend wrote:Hempositionen är normalt mot jordaxelns förlängning och polstjärnen är ju nära en grad vid sidan om. Det är nästan två måndiametrar. Har du lite högre förstoring hamnar polstjärnan utanför synfältet.

Lars
Det förklarade saken va bra för har precis som Martin funderat tidigare på det hela men sen fallit i glömska som så ofta saker gör nu för tiden :S :D
mvh/bjorsa