Laserpekare som sikte?

Allmän diskussion om teleskop.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: RE: Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

bjorsa wrote:
Martin F wrote:
bjorsa wrote:
Hej Martin !
Jag körde med vanlig optisk sökare men hade alltid svårt att se vart jag var någonstans men med rödpunktsikte så så tittar man ju på håll så man ser ju vart man "pekar" å lättare sen att styra rätt dock måste man ju kalibrerar så att rödpunkten stämmer med det teleskopet ser och det går ju att göra på dagen mot något föremål på håll här en video https://www.youtube.com/watch?v=_N3jAw30Ns8
mvh/bjorsa
Ok kanske skulle testa rödpunkt. Angående rikta in - visst måste väl Polstjärnan finnas i huvudteleskopet synfält i hempositionen? Annars känns det som att det blir fel.

Sent from my phone using Tapatalk.
Menar du efter det att du riktat in monteringen och gjort en polaralignment med finderscopet i monteringen ?

Om jag minns rätt så ser jag nog polaris lite i underkant bild med mitt 200pds dvs 1000mm när jag har polaralignat monteringen och tittar med canon kameran i surfplattan och jag vet att jag funderade på det där att varför kommer inte polaris mitt i bild men antagligen är det väl teleskopet i sig och tubringarna och dovetail som gör att den tittar lite över .
Men sen när man gör en 3-star alignment så hamnar ju allt rätt även om teleskopet inte sitter "alignat " med monteringen men man skall ju egentligen gör nån procedur för få sitt teleskop i align med monteringen men har aldrig gjort det .

Om du har ditt 300 mm på så får du väl in polaris i bild vid homeposition ?
mvh/bjorsa
Ja, med 300mm är det lugnt. Med 150-PDS är det lite längre ifrån men ändå i bild tror jag. Bra förklaring från Astrofriend! :good:

Sent from my phone using Tapatalk.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

Hej Martin !
Appropå polaralignment så såg jag här på forumet att programmet sharpcap har polaralignment så jag laddade hem det http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/polar-alignment och orion starshooter miniguider kameran fungerade i programmet så nu e de bara att invänta någon stjärnklar natt å se om man fattar sig på processen och om den funkar .

Edit: ser nu att det står 200 mm fokallängd och miniguider har bara 162 mm men är nog värt att testa i alla fall .
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

Kul! Meddela gärna hur det går.

Sent from my phone using Tapatalk.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Quilding »

Varför skriker alla att det är olagligt? Det är ju bara att skaffa tillstånd och sen köpa. Själv har jag en grön 20 mW som jag beställde från Slovakien via eBay. Tillståndet kostar bara några hundringar för ett par år och det är det väl värt om man är seriös hobbypysslare.

/Q
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Quilding »

Och apropå Celestrons pekare som någon nämnde ovan så kan jag meddela att den inte fungerar i temperaturer under +10 grader så i mina trakter är den rätt värdelös. :sad:

/Q
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Jonas »

Quilding wrote:Varför skriker alla att det är olagligt? Det är ju bara att skaffa tillstånd och sen köpa. Själv har jag en grön 20 mW som jag beställde från Slovakien via eBay. Tillståndet kostar bara några hundringar för ett par år och det är det väl värt om man är seriös hobbypysslare.

/Q
Oj! Det var billigt! Vi har en "olaglig" pekare just för undervisningssyfte men har fått information om att det kostar lusentappar varje år för att förnya licensen så vi har inte använt den på ett tag (sedan lagen infördes). Vi har tydligen blivit felinformerade.
Vi får väl helt enkelt läsa på och gå till polisen och höra vad som gäller.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Jonas »

Angående temperatur, hade vi aldrig några problem med vår "starklaser". Vi har nog aldrig bytt batterier ....
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

Jonas wrote:
Quilding wrote:Varför skriker alla att det är olagligt? Det är ju bara att skaffa tillstånd och sen köpa. Själv har jag en grön 20 mW som jag beställde från Slovakien via eBay. Tillståndet kostar bara några hundringar för ett par år och det är det väl värt om man är seriös hobbypysslare.

/Q
Oj! Det var billigt! Vi har en "olaglig" pekare just för undervisningssyfte men har fått information om att det kostar lusentappar varje år för att förnya licensen så vi har inte använt den på ett tag (sedan lagen infördes). Vi har tydligen blivit felinformerade.
Vi får väl helt enkelt läsa på och gå till polisen och höra vad som gäller.

/Jonas
Det verkar vara olika för laserpekare och annan utrustning:
"Kostnaden för ett lasertillstånd är 8 200 kronor per år eller per tillfälle. Kostnaden för ett tillstånd avseende laserpekare med maximal uteffekt på 30 mW är 500 kronor per tillstånd. Tillstånden kan gälla i maximalt tre år, varefter de kan förnyas. Det tillkommer inte någon ytterligare kostnad för att få Notam utfärdat."
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Jonas »

Martin F wrote:Oj! Det var billigt! Vi har en "olaglig" pekare just för undervisningssyfte men har fått information om att det kostar lusentappar varje år för att förnya licensen så vi har inte använt den på ett tag (sedan lagen infördes). Vi har tydligen blivit felinformerade.
Vi får väl helt enkelt läsa på och gå till polisen och höra vad som gäller.

/Jonas
Det verkar vara olika för laserpekare och annan utrustning:
"Kostnaden för ett lasertillstånd är 8 200 kronor per år eller per tillfälle. Kostnaden för ett tillstånd avseende laserpekare med maximal uteffekt på 30 mW är 500 kronor per tillstånd. Tillstånden kan gälla i maximalt tre år, varefter de kan förnyas. Det tillkommer inte någon ytterligare kostnad för att få Notam utfärdat."[/quote]

Just precis! Det var beskedet vi fick Vår pekare är klassad som ett vapen och därför blir kostnaden svindyr, Om vi skulle använda den ändå, riskerar vi svåra påföljder. Vi får nog bita i det sura äpplet att lägga den på hyllan.
Tack så mycket alla småterrorister som inte kan låta bli att sikta på flygplan och liknande! :evil:
Det är väl konstigt att det fungerar i exempelvis Danmark? Där tillåter man fortfarande de starka laserpekarna eftersom man tydligen har skötsammare ungdomar.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Martin F »

Ja, det är märkligt. Är man ligist beställer man väl ändå bara från Kina och kör på. De som vill förstöra kommer att fortsätta att göra det.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

Martin F wrote:Kul! Meddela gärna hur det går.

Sent from my phone using Tapatalk.
Hej Martin !
Testade igår då vi hade stjärnklart här men när man startar upp sharpcap och sen väljer sin kamera och sen tools -polaralignment och då med expoenring 4-8 sec så hittar orion autoguider kameran runt 10 stjärnor vilket då är för lite och då skall man om jag fattat rätt öka gain i kameran och där fanns inställning där man kom åt gain i orion starshooter kameran men när man ändrar gain där eller inte gör något utan bara klickar i ok så kraschar sharpcap

Så då testade jag att öka exponeringen till 15 sek och då fann den 25 stjärnor vilket då skulle räcka men den kom aldrig vidare till nästa steg och väntade nog en halvtimme drygt på att den skulle visa att nu kunde man gå vidare men inget hände förutom att den höll på med olika streck runt stjärnorna i bilden men den blev liksom inte färdig .

Om man nu skall byta kamera så kostar den väl minst lika mkt som en polemaster ?

Blir väl att man får sitta å titta genom polarscopet men hade varit kul att kunna göra en perfekt polaralignment för min neq6pro beter sig lite märkligt ibland med autoguider å antagligen är det polaralignment som inte är optimal och då har jag min montering ståendes ute hela tiden på cementplattor som ligger på grusbädd men visst dom rör sig men brukar göra polaralignment ett par ggr under säsongen men kanske man skall göra oftare .

mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Laserpekare som sikte?

Post by ragge »

bjorsa wrote: ...Blir väl att man får sitta å titta genom polarscopet men hade varit kul att kunna göra en perfekt polaralignment för min neq6pro beter sig lite märkligt ibland med autoguider å antagligen är det polaralignment som inte är optimal och då har jag min montering ståendes ute hela tiden på cementplattor som ligger på grusbädd men visst dom rör sig men brukar göra polaralignment ett par ggr under säsongen men kanske man skall göra oftare .
mvh/bjorsa
Jag lade tidigare upp en tråd om en hemmagjord polinställningsmetod men har nu utvecklat den vidare så den tråden är inte så aktuell längre.
Kort sagt så går den ut på att med det ordinarie teleskopet fotografera området runt NCP. Och var ligger det då ? Ställ in DEC 90 i Stellarium (med "Equatorial grid of date" i stället för J2000 under "Sky and Viewing options" -> "Markings"). Ställ in hur många stjärnor du vill ha med ("Limit Magnitude" under tab:en "Sky").

- Gör nu en skärmdump och spara filen.
- Öppna filen på din astro-laptop och tejpa en overheadfilm på skärmen. Markera med en permanent tuschpenna (finaste sorten) några referens-stjärnor samt NCP.
- Tejpa fast tuschpennan på en passare och gör några cirklar (centrum i NCP) i närheten av lämpliga referensstjärnor (ta bort arket från skärmen först :green: )
- Stansa ett litet hål i NCP.

Nu är det dags att testa under stjärnorna :
- Gör först en "vanlig " polinställning med polsökaren.
- Rikta mot polaris med sökartub eller rödpunktssikte.
- Ta en bild och identifiera några av dina valda referensstjärnor, justera sedan dec + ra så att NCP hamnar någorlunda centralt.
- Ställ RA setting circle till tex 0 (för att enkelt kunna återvända hit vid upprepade försök).
- Ta en bild på tex 20 sek iso 800 där de första 10 sek är stillastående och rotera sedan ra (manuellt, lossa kopplingen) under de sista 10 (det blir lite fram och tillbaka för att få nästan ett varv).
- Öppna bilden och lägg på den transparenta mallen ovanpå skärmen.
- Flytta mallen och markera med en icke-permanent whiteboardpenna (finaste sorten) NCP (punkt 1), rätt ner på skärmen (genom hålet).
- Flytta mallen och markera ditt aktuella rotationscentrum (punkt 2).
- Sedan är det en enkel sak att med ALT-AZ skruvarna och Live View flytta valfri stjärna motsvarande riktning och avstånd som från pkt 1 till pkt 2.

Metoden förutsätter att bilden med Live View visas i samma skala som när den nytagna bilden öppnats i efterhand.
Det krävs lite träning för att känna igen några lämpliga stjärnor, men när det är gjort så går det riktigt bra. Jag kör detta på en mobiltelefon (utan pc).
Med lite längre brännvidd än mina 700 mm hamnar Polaris utanför bilden, men den behövs ju inte även om den är bra för att den är så stark (och då kan man börja tidigare på kvällen).

(skalan blev inte samma på dessa båda exempelbilderna).
PA.jpg
PA.jpg (483.67 KiB) Viewed 4674 times
PA_2.jpg
PA_2.jpg (316.22 KiB) Viewed 4674 times
Glöm inte att om du använt handkontrollens RA /DEC knappar OCH/ELLER monteringens tracking (tex siderial) varit igång under tiden så är det bäst att stänga av och sätta på monteringen (samt ställa in Home Position) innan star alignment börjar. Gäller i alla fall min HEQ5.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Laserpekare som sikte?

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Skillnaden mellan vanlig polaralignment via polarscopet och din metod är det att din metod blir mer exakt då du har mkt större brännvidd än polarscopet ?
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Laserpekare som sikte?

Post by ragge »

bjorsa wrote:Hej Ragge !
Skillnaden mellan vanlig polaralignment via polarscopet och din metod är det att din metod blir mer exakt då du har mkt större brännvidd än polarscopet ?
mvh/bjorsa
Helt rätt. Plus att du slipper de fel som kan uppstå pga felkollimerad "polsökarbild" (korset ej i rotationscentrum, eller inget definierat läge för när "ringen" pekar exakt nedåt). Plus att polsökarbilden kan vara gjord enligt J.2000 (vet ej), vilket innebär lite fel jämfört med J.now dvs 2016.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Laserpekare som sikte?

Post by Tony »

http://www.jula.se/search/?query=r%C3%B6dpunktsikte

Köpte mitt rödpunktsikte på Jula (399kr).
Billigt men fyller sin funktion till fullo. För en astrotub behöver det inte vara lika stryktåligt som på ett jaktgevär.

Används som man gör på ett gevär, dvs tittar med bägge ögonen mot målet och rödpunkten är alltid fixerad dit tuben pekar.
Suveränt för att snabbt orientera sig var man befinner sig på himlavalvet.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum