Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

Det är ju allmännt känt att man skall låta teleskopet kallna innan man blir av med den turbulenta luften inuti tuben (om man nu har en tub). Speciellt viktigt med slutna tuber, typ SCT, som tar längre tid att anpassa sig till omgivningstemperaturen.

När det gäller just slutna tuber har jag läst om en alternativ metod som är raka motsatsen. Nämligen att hindra tuben från att svalna (så länge som möjligt) genom att isolera den, tex med liggunderlag på utsidan. Det som orsakar tubströmmarna är ju temperaturskillnaderna mellan olika delar i teleskopet, och om skillnaderna minimeras så minimeras också problemet. Jag har inga praktiska erfarenheter av detta, men undrar om någon annan här på AN har det ?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by Bengt »

Låter helt bakvänt i mina öron.

Rent logiskt blir följden att du får en spegel som ger sämre bild om inte den har samma temp över hela ytan. Kommer hur du än gör susa ut varm luft . De är ju inte lufttäta ?

Bästa är sätta på fläktar snarare som blåser ut värmen ..
Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

Kolla här :
http://www.cloudynights.com/topic/43763 ... cat/page-6
Scrolla ned drygt halvvägs till "Frank" som skriver "The C14 is isolated ...osv"

Jag chattade med honom och han säger att han har en fläkt bakom spegeln (utan luftintag) som blandar luften inuti tuben så att ev temperaturskillnader utjämnas. Men den stora grejen är den utvändiga isoleringen som gör att tuben inte kyls ned av luften på utsidan, och då uppstår heller ingen dynamik på insidan. Så här säger han :
But the isolation already made a big change: cooling down is not necessary anymore; decent observing can start within 10-15 minutes instead of hours. I would never consider not to isolate the OTA.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by AstroFriend »

Kan man uppnå termisk jämvikt inne i tuben så skall det fungera, men låter knepigt.

Kameran till ex, skall den också sitta inne i isoleringen, och fokuseraren och andra grejor?

Och frontkorrektorn, +15 C på ena sidan och -5 C på den andra. Vad blir resultatet av det?

Men eftersom det är lätt att isolera tuben, så varför inte testa?

Vi lyssnar med spänd väntan på resultatet!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by Hans Bengtsson »

Jag har också svårt att förstå hur det skulle fungera bra med 20 graders temperaturskillnad mellan luftmassorna på ömse sidor om korrektorn. Rent intuitivt borde resultatet bli uselt. Men det hela kanske avser förhållanden med mycket mindre temperaturskillnader?

M v h
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Kan man uppnå termisk jämvikt inne i tuben så skall det fungera, men låter knepigt.

Kameran till ex, skall den också sitta inne i isoleringen, och fokuseraren och andra grejor?

Och frontkorrektorn, +15 C på ena sidan och -5 C på den andra. Vad blir resultatet av det?

Men eftersom det är lätt att isolera tuben, så varför inte testa?

Vi lyssnar med spänd väntan på resultatet!

/Lars
Se på bilden som Frank har i sitt inlägg på sidan som jag länkade till. Fokuseraren och okularet (eller kameran) sitter som synes på vanligt vis, utan isolering. Kanske har han ett filter i strålgången, som hindrar tubströmmar mellan okular (eller kamera) och OTA, det vet jag inte.

Frontkorrektorn räknar jag med att man får värma lite oavsett hur man gör med isolerng, för att slippa dagg. Om tuben då är isolerad (och därmed lite mindre kall) så blir det ju mindre differenser inuti.

Jag har just beställt min första SCT (det blev en Meade LX200-ACF) men det lär dröja ett tag innan den är redo för att tas i bruk. Ni som har erfarenhet av att kyla ned sct och hur den brukar uppföra sig kanske bättre kan avgöra om det är rätt eller fel väg att gå.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by Bengt »

Måste finnas uppenbara risker få kondens på insidan av frontlinsen i vårt klimat om fuktig luft rör sig inuti tuben .

Blir precis som i en kallvind utan ventilation om inte luften hela tiden byts ut . Om han nu inte också byggt in en avfuktare
Och luft som rör sig inuti strålgångne borde också påverka bilden negativt ..


Märklig lösning ju mer man funderar måste jag säga ...

Varför krångla till det så?
Edit såg på bilden att tuben dessutom står redan i ett Observatorium vilket gör det ännu mer märkligt ur kylsynpunkt..
Varför ska den behöva ha dessa åtgärder ??
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

Bengt wrote:Måste finnas uppenbara risker få kondens på insidan av frontlinsen i vårt klimat om fuktig luft rör sig inuti tuben .
Blir precis som i en kallvind utan ventilation om inte luften hela tiden byts ut . Om han nu inte också byggt in en avfuktare
Frontlinsen/korrektorn värmer man väl oftast upp lite för att slippa kondens på utsidan. Då blir ju även insidan utan kondens, för det är säkerligen lägre relativ fuktighet inuti än utanför. Särskilt om tuben är isolerad.
Bengt wrote:Och luft som rör sig inuti strålgångne borde också påverka bilden negativt ..
En temperaturhomogen luftmassa i rörelse borde vara bättre än en "oblandad" luftmassa som strömmar av termodynamiska skäl. Det är ju luftens olika temperaturer (tätheten) som bryter ljuset.
Bengt wrote:Varför krångla till det så?
Från Frank :"cooling down is not necessary anymore; decent observing can start within 10-15 minutes instead of hours."
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by Bengt »

Spännande test..

Undrar vad som händer inuti tuben när han stänger ner för natten och den varma luften kyls ned i tuben . Varm luft bär ju mer fukt .
Vad händer då en kall vinternatt ?

Bara testa o se..

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

Bengt wrote:Spännande test..

Undrar vad som händer inuti tuben när han stänger ner för natten och den varma luften kyls ned i tuben . Varm luft bär ju mer fukt .
Vad händer då en kall vinternatt ?

Bara testa o se..

Bengt
Det händer väl samma sak som om tuben hade varit oisolerad. Bara med skillnaden att nedkylningen tar längre tid.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by AstroFriend »

Om man bortser från problemet med dagg och interna luftströmmar.

Har ju märkt på min APO refraktor som nog kan räknas som mycket skarp hur otroligt känsligt det blir på temperaturen vad gäller fokus. Något som inte märktes mycket på tidigare sämre teleskop/objektiv. Man kan ju undra hur det här påverkar, i mitt fall verkar största källan till fokustemperaturen ligga i optiken, inte tuben. Har ju en triplett och skulle den ha olika temperatur på ömse sidor så känns det som om man infört ett stort problem, fungerar överhuvudtaget färgkorrigeringen då? Nu har jag ett värmeband på tripletten så ytterliggare en felkälla i form av värmekälla är redan införd.

Nu var det i och för sig inte en refraktor som diskuterades här men intressant fundering ändå eftersom jag nu kämpar med detta problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by hansg »

Bara att vrida tuben uppochner så är det klart, behövs inget krångel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tubströmmar - ett problem med två lösningar ?

Post by ragge »

hansg wrote:Bara att vrida tuben uppochner så är det klart, behövs inget krångel
Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla lite ?

Return to “Teleskop allmänt”