Nybörjare - vilket okulär?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
merehskimeren
Posts: 2
Joined: 2016-05-23 17:00:00
spamtest: JA

Nybörjare - vilket okulär?

Post by merehskimeren »

Hej, jag har nyligen köpt ett teleskop, Sky-Watcher D114 F500. Jag skulle väldigt gärna vilja kika på planeterna, men jag lyckas inte zooma in tillräckligt för att se annat än små prickar av tex mars och jupiter.
Medföljande okulär var 10mm, 25mm och en 2x barlow och med 10mm + barlow fyller månen ut hela synfältet när man kikar. Men vad behöver jag för att titta närmare på planeterna?

/Kalle
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by Torbjörn »

Hej Kalle!

Med de okular som du har får du följande förstoringar:

25 mm = 20X
10 mm = 50X
Barlow + 25 mm = 40X
Barlow + 10 mm = 100X

Man brukar ha som en tumregel att ett teleskop max klarar en förstoring av dubbla diametern i mm, i det här fallet alltså 228X förstoring. Vid de högre förstoringarna blir däremot bilden sällan speciellt bra...kan bli mörk och med mindre bra skärpa.

Det beror på flera faktorer hur högt du kan gå i förstoring utan att bilden pajar ihop: Kollimeringen av teleskopet, om teleskopet är kylt till omgivningens temperatur och framför allt seeingen (atmosfären). Det brukar vara trevligare att se en någorlunda skarp och ljusstark bild även om den inte är så stor.

Ta det lite lugnt med att köpa nya okular och fundera på vad du vill ha. Själv har jag flera teleskop och bland annat en 90 mm refraktor med brännvidd 900 mm. Med den använder jag ofta 112-128 X förstoring på planeterna. Vid bra seeing 150 X. Vid ett par extremt fina tillfällen 225 X på Mars. Det kanske kan ge en hum om vilka förstoringar man kan använda.

Ett zoomokular kan vara ett alternativ som en del förespråkar och gillar men som jag själv inte provat.

Du kan rådgöra med dem på någon bra astrobutik men som sagt, ta det lugnt. Det är lätt att köpa på sig prylar...

Ställ gärna fler frågor här på AN.

/Torbjörn :)
merehskimeren
Posts: 2
Joined: 2016-05-23 17:00:00
spamtest: JA

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by merehskimeren »

Tackar för fint svar!
Tror du det hade varit någon idé att köpa ett 5mm okular eller runt där? För som sagt som det är nu är det i princip bara månen jag kan se närmare på. Jag vill väldigt gärna se planeterna och med mina nuvarande grejer är inte planeterna något annat än små prickar.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by Torbjörn »

Det tål att tänka på...ett 5 mm okular ger dig 100 X förstoring utan Barlowlinsen och 200 X med Barlowen, nära maxförstoringen för teleskopet. 200 X kommer ofta att vara för mycket för förhållandena, bilden blir dålig utom när det är riktigt fina förhållanden.

Jag skulle nog på sikt plocka på mig några okular som kan ge mig förstoringar mellan 110 X och ungefär 180 X, i lite lagom intervall ,för det är antagligen de förstoringar du kommer att använda på planeterna. Jupiter har dessutom en tendens att inte klara lika hög förstoring som t ex Mars, tycker i alla fall jag.

Sedan är det även en fråga om hur pass bra den Barlowlins är som följde med teleskopet. Hyfsad förmodligen.

Tänk på att det är ett ganska "snabbt" teleskop f/4,4 som du har och det är inte riktigt lika förlåtande mot vad du använder för typ av okular som ett "långsammare" teleskop med t ex f/10. Dessutom så är en del typer av okular jobbiga att använda vid korta brännvidder. Det blir som att kika i ett nyckelhål.

Det bästa är antagligen att du pratar med en kunnig astrohandlare och ber om råd om vad som är bäst: Okular med korta brännvidder (och i så fall vilken typ de rekommenderar) eller okular + Barlow.

/Torbjörn :-)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by Timaoes »

Kalle!

Precis som Torbjörn skriver är seeingen avgörande, hur avgörande är omöjligt att förstå innan man själv har hunnit uppleva skillnaden. Det kan skilja enormt mycket från kväll till kväll, timme till timme, ibland minut till minut. Att observera planeterna handlar om att ha tålamod och vänta till de där ögonblicken när allt blir kristallklart. En tumregel är att inte använda mer förstoring än vad förhållandena klarar.

Sen en annan sak: Även med hög förstoring så är planeterna fortfarande små i synfältet. Det gäller då att träna ögat att urskilja detaljer på Mars yta, eller i Jupiters atmosfär, Saturnus ring. Och detta är inget man lär sig i en handvändning. Vägen framåt är att ta gott om tid på sig. Teckna gärna av det du ser eftersom det hjälper dig att se mer.

Clear skies

/Johan
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by Zeke Varg »

Ett annat alternativ kanske kan vara ett så kallat "zoom-okular"?
Jag köpte okularet som jag länkar till nedan. (fast från Astro-Sweden och jag har för mig att jag fick ett bättre pris än det som stjärnhustet erbjuder). Okularet är Sky Watcher 8-24mm och känns väldigt välbyggt. Sen tycker jag okularet avlastar ögat en del, då man slipper kika in ett "nyckelhål" när man använder lite högre förstoring.

http://www.stjarnhusetonline.se/prod/59.html

Som nybörjare är dessa okular väldigt användarvänliga, särskilt då zoomen är steglös. Så det är väldigt lätt att hitta ett synfält som passar för det man nu skall observera. Jag har använt det ner till 8 minusgrader utan att det kärvat det minsta.

Man slipper skifta okular i bäcksvart mörker och sedan måste "jaga i kapp" objektet för att sen hitta rätt fokus igen. (fast å ena sidan kan det ju som nybörjare vara bra att öva upp sig med hantera okularen rätt)
Att lära sig rätt "teknik" när man fokuserar, ögonavstånd etc, är helt avgörande om man vill behålla intresset.

Hur som helst så är jag helnöjd med okularet! :good:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by Hans Bengtsson »

Bra zoom-okular tycker jag är den bästa uppfinningen sedan teleskopet uppfanns. Kan inte tänka mig att vara utan.

M v h
Hans Bengtsson
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Nybörjare - vilket okulär?

Post by bjosch »

Läste att du funderade på ett 5mm okular. Som du tipsats om ovan är det många saker som spelar in. De okular som skickas med i paketköp är inte av speciellt bra kvalitet för det mesta. Om du går in på Astroswedens hemsida kan de se ett stort urval av okular. Fall du hittar dina okular där och de ligger i en prisklass mellan 150-500 kr så har du okular som inte är speciellt bra. Att sedan stoppa dem i en billig Barlow gör det ännu svårare. Själv fastnade jag för Baaders Hyperionokular och tycker att de är väldigt prisvärda. Krona för krona tvivlar jag på att det går att få tag i bättre. Har dessutom deras zoom 8-24mm och tycker att det är ett suveränt okular som presterar mycket nära fasta okular (åtminstone på Schmidt Cassegrain teleskop).
Sedan (nu har jag begränsad erfarenhet av spegelteleskop) brukar det vara svårt att få skarpa bilder med ett okular under 8-10 mm om inte vädret är perfekt. Det teleskop jag tittar i för det mesta har en brännvidd på 2350 mm och de flesta gånger så tittar jag med en förstoring av 180-235 ggr, vilket innebär 10mm resp 13mm okular. Några enstaka gånger har vädret låtit mig gå upp det dubbla, men de gångerna är lätträknade. Skulle jag bara ha ett okular och det inte var zoom så skulle jag ta ett 13mm som nästan alltid ger bra bild.

mvh Björn

Return to “Teleskop allmänt”