Celestron NexStar 127 SLT

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
kent26k
Posts: 1
Joined: 2016-05-04 11:17:08
spamtest: JA

Celestron NexStar 127 SLT

Post by kent26k »

Celestron NexStar 127 SLT är den bra duger den eller hur långt kan du se .. är den här bara mest till för se planeter nära eller kan du se stjärnorna och kanske liten glimt ax galaxen som är nära om de går har sett så många bilder.. vet att desto större den är desto bättre också ser du klart längre men vill inte ha för stor en bara du ser bra och bra kvalite när du tittar..bara jag kan se bra så är de lungt hur bra är NEXSTAR 127 SLT duger den eller äre bättre köpa en lite dyrare och kolla upp mer kanske.. har inga problem lägga ut 15k på en vet inte vilka skillnader de blir..går inte efter priser men sett många bra som kostar runt 10k-12k hur mycket bättre är dom jämfört med den här eller nån annan som ni kanske föredrar där man kanske kan se lite längre som är bra och ligger på 6k som den här... den här kanske inte är till för se långt men vill inte ha för stor.. vilken kan va bäst då ska jag köpa dyrare eller?
lindroos72
Posts: 1
Joined: 2016-02-29 22:05:52
spamtest: JA

Re: Celestron NexStar 127 SLT

Post by lindroos72 »

Nexstar 127 är jättebra om du vill kolla på månen och planeter.
Teleskopet har 1500 mm brännvidd och det innebär att "förstoringen" är ganska stor, det tillsammans med storleken på teleskopet och sättet det är byggt på, maksutov, gör att man förlorar i ljusstyrka.
Det innebär att galaxer och nebulosor kan vara svåra att se med blotta ögat i teleskopet, de blir väldigt ljussvaga.
Då kan det vara bättre med ett newtonteleskop i samma prisklass, mindre brännvidd och mer ljus, fast då blir planeterna väldigt små istället.
Det går att lösa med en barlowlins som man sätter mellan teleskopet och okularet, beroende på vilken barlow man skaffar kan man få 2-5 ggr förstoring på det man ser i okularet och då är det roligt att titta på planeter igen.

En fördel med Nexstar 127 är att det är litet och smidigt, och går att använda som fågelkikare om man sätter det på ett kamerastativ.
Ska du bara ha det till att titta på natthimlen, och har plats, hade jag nog rekommenderat ett newtonteleskop.
Då ökar chansen att se mer.

Return to “Teleskop allmänt”