TS- Optics 107mm APO för astrofoto

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

TS- Optics 107mm APO för astrofoto

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har blivit rekommenderad TS-Optics 107mm APO refraktor för seriöst astrofoto.

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -tube.html

Är det någon som har erfarenhet av detta instrument eller några allmänna synpunkter på vad som möjligen skulle vara att föredra bland refraktorer i samma prisklass?

Vänliga hälsningar
Rolf J
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: TS- Optics 107mm APO för astrofoto

Post by ragge »

Hej Rolf,

Jag har en kolfibervariant av den tuben, för övrigt identisk vad jag kan se. Köpte den från Teleskop-Express för 2 år sedan och jag är väldigt nöjd med den. Det är mitt första teleskop så jag kan tyvärr inte jämföra med något annat. Om du handlar från Teleskop-Express, kolla noga när du packar upp att det inte är använda grejor. Jag köpte en montering därifrån som bar tydliga spår av användning, plus att delar saknades. Inga problem med att returnera och få pengarna tillbaka, men ändå.

Jag har "moddat" tuben lite, med en fjäderlätt fokusjustering (buntband) och en skala för att ha koll på kamerans rotationsvinkel (används tillsammans med en tejp-markering på kamerans 2-tums anslutning.

Edit : Jag har bara använt tuben med en aps-c dslr, så jag kan inte säga hur den skulle prestera med fullformatare.

Ragnar
2.jpg
2.jpg (127.44 KiB) Viewed 2366 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: TS- Optics 107mm APO för astrofoto

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Jag har en storebror till den tuben, TS130 APO. Är mycket nöjd med den om jag jämför med tidigare teleobjektiv jag använt, en enorm skillnad! Har dock inte haft någon APO tidigare att jämföra med. En sak som jag la märke till när jag installerade stegmotorfokuserare med temperaturkompensering var hur känsligt teleskopet var på temperaturen, bara någon grad brukar göra mycket. Man kan ju se det som positivt, bra skärpa gör att man ser så små variationer på ur fokus.

Här är själva motorfokuserarbygget ifall du planerar något sådant i framtiden:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html

Bra att den har 3" fokuserare, ganska ovanligt tror jag på en tub i den storleken. Blir mer stabilt och du kan ha en större flatfieldcorrector i den om du skall testa fullframe i framtiden. Jag har dock haft problem på min tub med DSLR fullframe, det är dock kamerahusets fel, inte teleskopet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: TS- Optics 107mm APO för astrofoto

Post by Datarolf »

Hej!

Jag tackar för recensionerna. Blir nog ett köp och då via Astrosweden för att gynna den svenska BNP lite.

Vänligen
Rolf J

Return to “Teleskop allmänt”