Köptips nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Aha då förstår jag! Tack så mycket för att du klargjorde. :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re:

Post by Jonas »

Martin F wrote:Ja, det är bara till kamera. Om du vill testa att fota med bara kamera och objektiv. Till teleskop funkar inte en sån.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Det är sant. Vixen Polarie kan inte belastas med mycket vikt.
Nästa steg är iOptron Skytracker eller Skywatcher Star adveturer som kan ta ett mindre teleskop.
Den som troligtvis tål högst belastning, är Astrotrac.

Jag har själv bara erfarenhet av iOptron och Astrotrac. Astrotrac är det inga problem att köra en mindre refraktor med 4-500 mm brännvidd på. iOptron passar bättre för lättare kombinationer. maximalt en 30D med en 70-200/2,8 kan jag tycka.

iOptron är mer renodlad för foto men väldigt kompakt. Astrotrac kan användas även som plattform för observationer eftersom den är lite stabilare men tar i gengäld lite mer plats.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Som det ser ut nu kommer jag roa mig med att fota med det stativ jag har försöka köpa ett teleskop för vanliga observationer och sen när jag lärt mig både att fota och observera kanske man kan investera i ett stativ som är för enbart kameran som funkar för astrofotografering. Men av det jag har läst mig till under gårdagen och dagen verkar man kunna göra en hel del med ett vanligt stativ så länge man har en fjärrutlösare till kameran och tålamod.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Jonas »

Bara så det inte blir något missförstånd.
Ovanstående beskrivna trackers, används tillsammans med vanliga fotostativ.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Tänkte bara uppdatera och tala om att igår var det premiär för teleskopet som kom i fredags.

Har tagit ut det på landet vid Gnesta söder om Stockholm där det är tänkt att få stanna.

Gårdagen och kvällen gick mest ut på att försöka lära sig vad sjutton det nu var man höll på med egentligen. Det blev ett sånt Sky-Watcher Explorer 150PL som sitter på ett EQ3-2 mount. Det är helt klart en upplevelse att titta på stjärnor och objekt på himlen med ett teleskop.

Tyvärr bestämde sig någon att bjuda på molntäcke efter 2½ timmes observation igår, lagom till att man började få någorlunda kläm på vad det var man gjorde kom någon och la på ett lock. Men ikväll säger prognosen att det ska vara mindre moln så med lite tur kan vi få spendera några fler timmar ute ikväll och kika upp mot stjärnorna.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Köptips nybörjare

Post by ragge »

Zarcton wrote:...Tyvärr bestämde sig någon att bjuda på molntäcke...
Det var du. Det är allmänt känt att när någon skaffar nya astro-grejor så kommer molnen som ett brev på posten. Det drabbar alla inom 50 mils radie från den skyldige. :green:
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Man får väl bara ta på sig skuldhatten och säga att det var mitt fel då. Nästa gång är det någon annans tur att bjuda på moln.

Men vilken fantastiskt natt vi hade inatt, inte ett moln så långt ögat kunde nå på hela natten. Dock var det lite kallt framåt småtimmarna.
Vid 4 i morse fick det räcka, men vi hade en helt fantastiskt rolig kväll och så många spännande saker på himlen.

Nu har det såklart uppstått en hel del andra frågor om vad som är naturliga första tillköp till teleskopet.

Jag och hon som delar på teleskopet har funderat lite på saker som filter, fokuseringsmotorer, nya okular. I vilken ände tycker ni det är vettigt att börja? Eller är det några andra tillbehör man ska lägga sina pengar på först innan man börjar kika på dom saker som vi själva kommit på att vi nog inom en snar framtid kommer vilja köpa.

När det gäller filter funderade vi på om de kopior som finns på eBay är något att ha eller ska man försöka köpa "brandade" filter ifrån de etablerade företag?

Mvh
Viktor