Köptips nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Hej,

Som ämnesraden säger är jag en nybörjare som vill börja med astronomi. Både observation men även astrofotografering. Som med alla nya hobbies man ännu inte kan något om är det en enorm djungel av olika tillbehör tekniska termer och liknande man ska sätta sig in i. Därför tänkte jag vända mig till detta forum för att få lite hjälp.

Jag har kollat runt lite på nätet och läst på om skillnaden mellan refraktorteleskop och reflektorteleskop och kommit fram till att jag nog mest är intresserad av ett reflektorteleskop. Det minska ju ner urvalet något. Men sen börjar det bli för svårt för mig att avgöra vad som är vettigt att köpa eller ej... Jag vill ju helst inte köpa något billigt teleskop som först kanske inte lever upp till de förväntningar man har men det kanske även snabbt blir utdaterat och inte går att uppgradera eller använda när man blir mer "avancerad användare".

Jag vill som sagt syssla med både vanlig observation men även kunna ha möjlighet att dyka ner i världen av astrofotografi, jag har då förstått att det krävs olika typer av styrning och trackingutrustning till teleskopet som trackar de objekt man vill fotografera på natthimlen. Till en början är det kanske inte astrofotografi som är det primära användningsområdet utan sådana tillbehör kan köpas till senare. Just nu är jag heller inte direkt intresserad av GOTO system då det känns som att man förstör upplevelsen av att "leta" efter saker i himlen. Det är säkert bra och bekvämt med GOTO när man sysslat med denna hobby i några år och snabbt och smidigt vill kunna pejla in en planet eller stjärna men som nybörjare tycker jag att det är ett dumt sätt att lära sig hur utrustningen fungerar om man bara knappar in ett nummer på en dosa och teleskopet sköter resten.

Det jag alltså letar efter är ett bra "nybörjare kit" som inte kostar allt för mycket men som även håller i några år innan man kanske börjar snegla på att köpa ny utrustning.
Budgeten ligger på ca 5000kr och jag vet inte om det ens är några pengar man kan få något användbart för?
Jag har själv kollat på detta http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... 150pl.html är det någon som har någon åsikt om hur vidare detta teleskop vore ett som skulle kunna passa mina behov och även är något att växa i eller finns det bättre alternativ ute på marknaden?

Tacksam för alla svar jag kan få och ursäkt en lång första post!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köptips nybörjare

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja det finns mycket att välja på, men med begränsad budget och ändå hålla uppe kvaliten blir det tunnsått.

Om du ändå inte är ute för att fotografera i början så kanske du skall titta på ett Dobson teleskop, då får du mer optik för pengarna och lättare att använda.

Typ något sådant här:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/te ... -2001.html

Jag har dock aldrig haft något Dobson, är mer intresserad av att fota. Kommer säkert mer kommentarer från andra här med erfarenhet av denna teleskoptyp och det du skall göra.

Eftersom du har begränsad budget, har du tittat på beg. marknanden?

Här såg jag ett:
http://www.blocket.se/varmland/Gso_10__ ... 5.htm?aw=1

Kostar visserligen lika mycket som det nya ovan, men det är större, det verkar följa med en del fina okular och annat, dessutom var åtminstone förr GSO ett kvalitets instrument. Går väl att pruta också.

Den dag du skall börja fotografera är det monteringen du skall ägna tid åt att välja noggrant. Du behöver ju inget teleskop för att fota, ett teleobjektiv av bra kvalite med en fokallängd på omkring 100-400mm kan ge ypperligt resultat ihop med en DSLR kamera, men även vidvinkelobjektiv är spännande. Zoomar skall man kanske dock undvika om man inte redan har en sådan liggandes.

Skywatcher HEQ5 är ett bra stativ som vid foto klarar ett mindre teleskop:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/he ... nscan.html

Du behöver inte bekymra dig över att det är löjligt enkelt med en GOTO montering att bara knappa in några siffror på handkontrollen. Jag sliter mitt hår på att få datorstyrning och annat att fungera pålitligt och korrekt som du kan läsa om på min hemsida, så du lär ha mycket att göra :-)

Alternativt är ju ett maximalt portabelt stativ med motor, här är mitt senaste förvärv som jag meckar med:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... epair.html

Blir kanske bra med ett teleobjektiv på upp till 150mm fokallängd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Håller med Lars här ovan. En tanke är att om du ska vidare med foto är ett Skywatcher 150-PDS eller 130-PDS bra eftersom de är anpassade för foto (har bla med backfokus att göra).

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Hej,

Tack för snabba svar!
Jag konfererar fram och tillbaka med min vän som också ska vara med och utnytta utrustningen och vi har nog ännu inte riktigt bestäm oss. Hon är rätt inne på fotodelen, vilket kanske gör det mer logiskt att köpa ett Skywatcher 150-PDS.

För båda oss utgår jag ifrån att det kommer vara väldigt häftigt oavsett vilket teleskop vi än väljer av exempelvis ett 150-PDS eller Skyliner 200p. Det som också slog mig var att ett sådan Skyliner 200p teleskop verkar ta upp lite mer plats även om man monterar isär det. Tanken är att vi ska ha teleskopet på landet där det inte alltid finns jättegott om plats. Det var nog därför vi initialt hade kollat på teleskop som står på 3-bens stativ.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Något som har stor betydelse för våra rekommendationer är vad som ska beskådas och fotas. Är det planeter eller djuprymdsobjekt? Det ställer tyvärr helt motstående krav på utrustningen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Hej,

Såklart att det gör det... Vore ju för enkelt om det räckte med en typ av utrustning :P

Ja det vet jag inte heller riktigt. Jag kan tänka mig att initialt kommer man kanske vilja fota planeter men det finns väl ganska kraftiga begränsningar för vad man kan fota ifrån jorden utan att skicka iväg 10 tusentals kronor på utrustning? Så då är väl nästa tanke att fota djuprymdsobjekt men eftersom att jag inte har någon erfarenhet av att fota rymdobjekt vare sig planeter eller andra objekt vet jag inte alls vad man behöver. Jag har en okej systemkamera med en del optik till men jag antar nästan att man inte kan använda sin vanliga optik när man ska fotografera heller...

Rent spontant börjar det kännas som att kanske köpa ett teleskop för att kunna göra vanliga observationer kan vara det lättaste och bästa sättet att börja. Det kanske blir väldigt mycket att ta in om man ska börja hänga på kameror på teleskopet och få till bilder som ens är något att ha.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köptips nybörjare

Post by AstroFriend »

Hej!
Som jag skrev tidigare kan en systemkamera med ganska vanliga objektiv ge fantastiska resultat. Vad är det för kamera och objektiv du har?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Håller (igen) med Lars. Krångla inte till det i början. Med en bra montering kan man komma långt med vanliga objektiv. Titta igenom mina bilder till exempel. Alla är tagna med systemkamera och vanliga objektiv. Jag har även en 150-PDS men orkar oftast inte bråka med den.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Hej igen,

Min kamerautrustning består just nu av en Canon 30D, den har förvisso några år på nacken men fungerar bra för mig.

Optiken jag har till den är ett Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, Ett Tamro 70-200mm f/2.8, ett Canon 50mm f/1.8 och sist ett standard Canon skräpobjektiv man fick med kameran 18-55 f/3.5-5.6.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Just precis det 6-tums Newton-teleskop du länkar till i ditt första inlägg är det jag skulle rekommendera för visuellt bruk. Synnerligen prisvärt. Spegel 15 cm, tillräckligt för att du ska kunna se massor. Behagligt fokalförhållande, f/8. Optisk sökare. Hygglig montering. Bra pris.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köptips nybörjare

Post by AstroFriend »

Den Canon blir perfekt att börja med. 50mm f1.8 objektivet kommer också att fungera bra till din crop APS-C sensor, räkna med att blända ned till bl 4.0. ISO 800 och 30 till 240 sekunders exponering. Här pratar vi deep sky. Men prova zoom objektiven också, låter som om de är av hög kvalite.

Du behöver bestämma dig om du skall styra kameran från en dator eller om du skall köpa en intervall utlösare, det senare blir mycket enklare och mer portabelt. Kostar c:a 400kr, det finns två typer av kontakter för utlösaren på Canon EOS, Serien XXXD brukar ha en liten teleplugg och XXD samt XD serien brukar ha den skumma 3-poliga kontakten som inte går att köpa, som en gammal DIN kontakt i mindre format.

Troligen är det en sådan här du skall ha:
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 13&lang=sv

Rea på den dessutom just nu!

Sedan kommer det knepigare och dyrare. Du behöver ha ett motordrivet stativ om det skall bli bra.

Köper du ett teleskop med ett motor montering kan du sätta kameran ovanpå teleskopet, sk piggy back. Eller så tar du av teleskopet och fäster kameran direkt på stativet.

Du kan också på teleskopet sätta dit en adapter, ofta T2 och sedan motsvarande på kameran, då kan du fota månen, planeter också men blir små i de teleskopen du nämnde. Räkna med dålig kvalite i kanterna av bilden om du tänker utnyttja hela sensorn som vi deep sky, för att det skall bli bra behöver du en komakorrektor. Vill du få upp förstoringen för planeterna sätter du dit en Barlow som förlänger brännvidden. Räkna inte med någon superkvalite, teleskop för foto blir lite dyrare, titta här i bildgalleriet vad andra använt för att fota.

Alternativt köper du en lös motor montering för kameran och bara har kortare objektiv, typ 20 till 200mm, till ex et sådant som jag köpt nu senast som jag länkade till, men det finns fler alternativ, beror ju mycket på hur portabelt det skall vara, hur lång brännvidd du tänker fota med, skall det gå att styras från dator och till sist hur mycket det får kosta. Det här blir en deep sky lösning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Tack så hemskt mycket för länkar och jättebra information, jag börjar med att klicka hem en sådan fjärrkontroll du länkade till nu Lars och börjar i den änden. Jag har bara ett vanligt stativ i dagsläget men tänker att om jag köper ett teleskop med stativ som man kan köpa till en motor på, då kan man köra sån piggybacking med kameran på teleskopet och på så sätt ändå få någorlunda bilder.

Det är nog det "lättaste" sättet att börja för min del. Ska jag börjar köpa separata motordrivna stativ och ett teleskop känns det som att pengarna fort kommer att springa iväg långt långt över den budget jag har tillgängligt just nu.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Eller så kör du med ditt stativ och köper nåt enklare, som en Vixen Polarie eller liknande.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Zarcton
Posts: 24
Joined: 2016-03-29 14:40:50
spamtest: JA

Re: Köptips nybörjare

Post by Zarcton »

Nu hängde jag inte med riktigt, om jag förstått det rätt är den Vixen Polaire bara ett motordrivet stativ, det kanske får bli efter jag har köpt ett teleskop med stativ så kan man börja kolla på stativ till kameran.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Ja, det är bara till kamera. Om du vill testa att fota med bara kamera och objektiv. Till teleskop funkar inte en sån.

Skickat från min E5823 via Tapatalk