klassiska teleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by Jonas »

Hej Magnus,

Caveteleskopen har väl alltid haft en speciell plats i mitt hjärta eftersom man såg annonser om dem i S&T på 60-70-talet. Det var ju drömteleskop.
Tyvärr sägs det att Cavespeglarna som slipades åren innan tillverkningen lades ner, inte hade speciellt bra kvalitet. Det var kanske ett sådant teleskop du kommit över.
Hur som helst, är det säkert många fina teleskop som blivit skrotade genom åren. Oftast på grund av okunskap om deras värde. Man tror nog ofta att det som är snyggt och modernt, alltid är bättre.
I fallet med din Cave kunde du konstatera de dåliga egenskaperna men även icke-optiska delar är åtråvärda hos Cave-nördar ;) så du hade troligtvis kunnat göra lite pengar även på dessa.

Vad gäller gamla C-8:or, är jag inte uppdaterad om vilka årgångar som är bra och vilka som inte är det. Säkra kort är nog de tidiga (70, ev. 80)-talsteleskopen. När de var som populärast och konkurrensen med Meade tog fart, tror jag kvaliteten sjönk. Var det på 90-talet?
Vi får se hur jag gör. Kanske jag tillfälligt tar ur min C-8:a ur gaffeln och testar den på en GoTo-montering. Det är ju inte komplicerat att göra det.

I föreningen har vi för övrigt två ytterligare klassiker; ett 6"/f:15 Popp Maksutov-Cassegrain samt ett 8"/f:6 Newtonteleskop med primärspegel tillverkad av Grubb Parsons på 80-talet. Enligt uppgift strax innan de lade ner tillverkningen.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: klassiska teleskop

Post by magnahrl »

Hej Jonas!

Min Cave beställd från Cave, Anaheim Beach, California i sep -73 den dök upp i aug påföljande år. På den tiden var tålamod ett gott signum. Egentligen var det väl inget fel på den. Utan att på den tiden ha en aning om optikens lagar beställde jag den kortaste 8" jag kunde hitta i katalogen. Utan att ha en susning om att detta teleskop inte kunde leverera bra bild över 100-120X. Den var ett sk RFT Richest Field Telescope. Ämnat för kometsökning och allmän svepning av himlen i låg förstoring. Sånt här som laserkollimering och paracorr var nog inte påtänkt då. Så nogot direkt fel på teleskopet var det väl aldrig. Snarare på mig som då inte visste vad det var ämnat för. Initialt gjorde det inte så mycket. Jag sysslade ändå en del med DS och variabla stjärnor + att hobbyn helt låg nere senare pga studier, jobb och småbarn och lite annat pyssel. Detvar först på 90-talet jag började ägna mig åt objekt som krävde högre förstoring och verkligt diffraktionsbegränsad optik. Då insåg jag att denna spegeln inte var ämnad för exv studier av binaries och planeter i 250X och att en f/4.5 spegel är mycket svårt att slipa till acceptans lärde mig Joel von Knorring. Hade jag vetet det i början på 70-talet skulle jag nog beställt en 6"f/8 version och blivit supernöjd. Men dumt av mig att jag inte insåg vad som var min Caves nisch och vårdat den bättre. Det hade varit väldigt kul att haft den i en dobversion och svepa himlen med vid min och frugans strandbod på öns östra kust med sin becksvart himmel.

Vad gäller SCT är de sämsta versionerna från de sk "Halleyåren" 85-89 då komet Halley syntes fint. Varken Meade eller Celestron hann forcera fram SCT:s i en takt folk krävde. Jag aldrig riktigt begripit varför en SCT skulle vara så eftertraktad för att titta på en komet eller fotografera den. Då skulle väl ett RFT teleskop eller rent av en prismakikare varit att föredra. I övrigt har det kanske alltid varit lite av lotteri när det gäller SCT köp utom kanske de första åren när det verkligen gällde för SCT att slå ut långa Newtons och refraktorer. Vilket speciellt succèn C8 verkligen lyckades med. I övrigt tycks kvalitèts kontrollen blivit bättre sedan Synta tog över Celestron. Har jag hört. Själv vet jag så klsrt icke!

Hälsningar,
Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: klassiska teleskop

Post by Jonas »

Hej Magnus,

Man ska inte gråta över spilld mjölk brukar det ju heta och det gäller i hög grad även denna hobby.
Vi ska vara glada över de rariteter vi har kvar. Nästa generation kommer kanske inte att vara lika varsam om våra efterlämnade grejer ;)
Jag kommer nog, vid tillfälle, att sätta mig ner och skriva lite om varje tub och optik så att de inte bara bjuds ut till vrakpriser på Blocket eller helt enkelt slängs.

Ha det bra!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: klassiska teleskop

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Varför inte skriva på hemsidan du har i inforutan. Alla tycker det är roligt att läsa om teleskopen och du har ju dom kvar dessutom. Du kan ta foton på detaljlösningar och berätta till. Skulle uppskattas av många!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;