Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by port513 »

Hej på er,

Har idag ett Celestron NexStar Evolution 9.25
Rengöring på utsidan är väl inga konstigheter men den dagen insidan behöver rengöras från damm eller annat som lyckats ta sig in, vad gör man då?

Enligt manualen är det ju service som gäller vid all form av rengöring på insidan men är det alltid så man gör?

Naturligtvis håller jag plastskydden på men varje gång man tar bort den är det ju ett öppet hål ner och dam har ju en benägenhet att hitta in så fort det finns en chans så någon gång lär jag ju behöva göra rent inuti också eller?


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by Bengt »

Små dammkorn pollen som letar sig in påverkar inget bildmässigt . Låt det vara...
Vad du än gör plocka inte själv av optiken själv på framsidan om du inte är kunnig .
Sct tuber är inget man normalt behöver rengöra mer än möjligt frontlinsen vid få tillfällen på utsidan.Vill det sig illa repar man istället optiken och då är det genast mycket värre .


Bengt
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by port513 »

Bengt wrote:Små dammkorn pollen som letar sig in påverkar inget bildmässigt . Låt det vara...
Vad du än gör plocka inte själv av optiken själv på framsidan om du inte är kunnig .
Sct tuber är inget man normalt behöver rengöra mer än möjligt frontlinsen vid få tillfällen på utsidan.Vill det sig illa repar man istället optiken och då är det genast mycket värre .


Bengt
Som jag tänkte men eftersom det är ett öppet hål ner i bakre cellen så är det 100% omöjligt att aldrig får ner damm och eventuellt lite pollen som du säger. Oavsett hur försiktig man är har jag lärt mig av annan optik, vi lever i en dammig värld ;)

Har förstått att jag inte ska montera ner den själv och det upplyser ju manualen om ganska tydligt.
Läste någonstans att en perfektionist kan tolerera en nersmutsning på 1/30 av diametern ogenomskinlig fläck och att detta inte skulle påverka något alls.

Men om nu det värsta händer så man måste ha den rengjord på insidan, vart skickar man en SCT då?
Bor i Lund och min utrustning är köpt av Astrosweden.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by Bengt »

Utan ha en aning så tror jag Telescop service Tyskland har antingen kontakter eller gör det själv .

Men andra sidan är du kanske vid den tiden så kunnig så du kan fixa det själv. :D

Ska erkänna jag faktiskt rengjorde en frontlins på insidan själv på en äldre Meade på ett sätt som kanske inte är enligt konstens alla regler.

Tryckluft som med svag tryck blåste bort lösa delar sen lång pinne med stoppad mjuk framsida med putsduk med rätt dos isopropanolacolhol och destillerat vatten fixa den i nyskick.


Men det är ingent jag rekommenderar göra om du är rädd om optiken. Har man otur sitter det något som repar . Nu var det inget jag bekymra mig för för denna tuben . Så ge dig inte på det tricket !

Värre är primären kanske om den ska rengöras . Då måste man montera ner allt och märka upp det exakt innan . Inget jag skulle ge mig på om det inte fanns mycket starkt skäl till det.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by hbar »

Blir det aktuellt så kan du höra av dig. Jag har gjort det några gånger o bor i Lund.

/Håkan
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by port513 »

hbar wrote:Blir det aktuellt så kan du höra av dig. Jag har gjort det några gånger o bor i Lund.

/Håkan
Lite bydyslexi men jag bor ju i Staffanstorp men är medlem i Astronomi Sällskapet Tycho Brahe ;)
Men Lund är nära oavsett vad min hjärna försöker säga :)

Hur som helst så hoppas jag det dröjer länge tills jag måste in och rengöra inuti men man vet ju aldrig vad som händer i vår dammiga värld.
Även om jag har dammskyddet på så blir det ju ett "sug" i tuben när man tar av det och lite skit dras med in varje gång så någon gång kommer det ju vara "nog" med dam för att det ska försämra bilderna antar jag.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by hbar »

Då har du nog träffat mig. Det är jag som hållit i astrofoto gruppen o satt upp det nya fjärrteleskopet.

Vill du bli mer aktiv o inte har något emot att köra en bit så kan du fundera på medlemskap i asak (jag är med i båda)
http://www.aquilastronomy.com/
Vädret ser högst osäker ut men klarnar det upp på lördag så får du inte missa Messiermaratonet nere i Beddingestrand (4 mil från Staffanstorp)
http://www.saaf.se/messiertraff.php

/Håkan
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by port513 »

Sett dig har jag nog men träffat dig har jag inte, har varit på någon allmän träff innan jag blev medlem i år för kanske 20h sedan ;)

Ska kolla den föreningen, har inte något emot att röra lite på mig, kommer prova lyckan ute på Revinge vid bättre väder.

Dum fråga men kan man undvika att få smuts i en SCT till 100% eller är det bara jag som nojjar lite extra mycket med nya saker?
Blir lite extra fjantig med alla nya saker, fick nästan en tår i ögat vid första repan på min nya rebreather ;) Ryggsimmade rak in över strandens vassaste stenar ;)
Det slutade med mer än en repa den dagen men å andra sidan ser den ut att ha varit med länge nu.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by hbar »

Den stora fördelen med sct och refraktorer är att optiken är välskyddad. Normalt sett så behåller man den optiska kvalitén bäst genom att röra ytorna så lite som möjligt. Det är mycket sällan det finns behov av att göra rent en sct på insidan. Håll tuben horisontellt (eller med anslutningen nedåt) när då sätter på eller tar av diagonalen så behöver du säkert inte bekymra dig.

Att komma ut en bit från stadsbelysningen är ett måste om man inte sysslar med smalband. En kompis som bor i närheten har ställt samman detta
http://www.aquilastronomy.com/vagastronomi.htm

ASTB är mycket trevligt med sina seminarier men det är inte så många som har egna teleskop. Ta kontakt med Peter Larsson som organiserar lite astrophoto träffar på TBO när vädret tillåter (jag har fullt upp med mitt eget obs nu). ASAK håller några träffar på mörka ställen ute på Österlen. Via ASTB som är SAS anslutna får du tidskriften Populär astronomi, ASAK är SAAF anslutna o därifrån får du tidskriften Telescopium.

/Håkan
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Rengöring av teleskop (nybörjarfrågor)

Post by port513 »

Får hoppas på att det inte dök in så mycket när jag monterade visual back på den för då blev det ett sug när jag tog av plastskyddet så jag misstänker att det slank med några dammkorn där. Dock så gör det väl kanske inget om man sen i fortsättningen håller tuben neråt när man monterar diagonalen så att säga, om jag läst rätt ska det väldigt mycket dam för att störa bilden i fråga.

Men av egen erfarenhet vet jag att damm hittar sin väg in oavsett vad man vill så enda sättet som jag tror är att ha en helsluten tub eller aldrig använda utrustningen ;)

*** EDIT ***
Glömde ju säga att jag har ett TS OPTICS 1,25TUM CLS-FILTER samt ett TS MÅNFILTER/GRÅFILTER 1,25TUM som tillbehör.
Så lite ljussmuts klarar jag kanske men annars är Revinge en plats jag tänkt ta mig, har bekanta där ute så man kan göra nytta med nöje så att säga.
*** SLUT EDIT ***


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm

Return to “Teleskop allmänt”