Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Post by Trollsvans »

Har fått låna hem svärfars teleskop, en omärkt refraktor. Enda identifikationen är "Astronomical telescope, D=80, F=900 mm" på en klisterlapp.
Det fanns tre okular till, K.6mm, K.12 mm och RK=20mm.
Jag utgår från att det är fullkomlig smörja, då det är rangligt, skitigt och inte verkar så välfungerande över lag.
Känner någon igen det och har lite info tas det tacksamt emot.
20160210_205808.jpg
20160210_205808.jpg (1.27 MiB) Viewed 2542 times
Ställskruven nedan skruvar ur sig (dvs skruven som går in i själva reglaget) om man försöker sänka teleskopet; är detta en feature eller en bug?
Jag tänkte ta med till jobbet och sätta lite gänglåsning där det behövs, men bäst att fråga först så man inte gör nåt dumt.
20160210_204532.jpg
20160210_204532.jpg (888.31 KiB) Viewed 2542 times
Något annat jag bör tänka på om jag försöker använda det till lite observationer?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Post by Bengt »

Börja med att spara ihop till bättre diagonal och framförallt bättre okular . Redan då får du betydligt bättre bild .

Stativet ser väldigt ostadigt ut .Ett sätt att minska vibrationer är att göra benen tyngre . Byta ut de eller lågbudget sättet hälla i tyngd i dessa tex sand/sten eller dylikt i dem om det går.

Bengt
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Post by Trollsvans »

Bengt wrote:Börja med att spara ihop till bättre diagonal och framförallt bättre okular . Redan då får du betydligt bättre bild .

Stativet ser väldigt ostadigt ut .Ett sätt att minska vibrationer är att göra benen tyngre . Byta ut de eller lågbudget sättet hälla i tyngd i dessa tex sand/sten eller dylikt i dem om det går.

Bengt
Benen är ganska stadiga som så, förhållandevis vridstyva och böjer sig inget, däremot så vobblar det lite i infästningen mot stativhuvudet, då det är rätt dålig passform i själva gångjärnen (gjutjärn i hela konstruktionen).
Jag har löst "mysteriet" med att alt-ratten skruvar ur sig: den är konstruerad så. När man kom åt att se var det inte direkt raketforskning, så det är bara rengöring kvar.

Nu blir det så att svärfar kommer få tillbaka det här och roa sig med så fort jag gjort rent optiken, han trivs tydligen rätt ok med det ändå.
Jag kommer nog satsa på något annat, men frågan är vad. Det får bli en annan tråd.

Gällande okular och diagonalprisma, vad borde man utrusta det här med?
Jag är grön nog att inte veta vilket man ska använda till vad än, så alla tips mottages tacksamt.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Post by Hans Bengtsson »

Precis som Bengt skriver ovan, så gissar jag att teleskopets svagaste punkter är okularen och diagonalen. Det är fullt möjligt att objektivet är rätt OK och fullt användbart.

För att påtagligt förbättra teleskopet skulle jag nog från astrosweden.se köpa dels Celestron-diagonalen som ger rättvänd bild och kostar 350 kr, dels TS Optics Plössl-okular 20 mm som kostar 225 kr.

Spegelvänd bild (till skillnad från uppochnervänd bild) i ett teleskop tycker jag är ett elände, och det undviker du ju med diagonalen ovan. Och minst ett hyggligt okular måste man ha. De okular du nämner håller knappast modern standard. Speciellt Kellner 6 mm torde inte kunna ge någon skarp bild över huvud taget i ditt teleskop, av flera olika anledningar (som att förstoringen helt enkelt blir högre än vad teleskopet klarar av). Anledningen till att K 6 mm ofta följde med billiga teleskop förr var att hög förstoring var ett försäljningsargument!

Tänk i så fall bara på att du måste kolla så att teleskopet tar okular med standardfattning 1.25 tum (diametern på okularhylsan). Äldre teleskop hade ofta 0.965 tum, och jag vet inte ens om sådana okular tillverkas längre.

M v h
Hans Bengtsson
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Piffa upp teleskop, nybörjarfrågor

Post by Trollsvans »

Tack för tipsen!
Det är 1,25", så viss räddning finns.
Ska ge lite länkar till svärfar, så får han köpa vad han vill ha till det där.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Return to “Teleskop allmänt”