Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Allmän diskussion om teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Hans Bengtsson »

Att du ser Orionnebulosan som i huvudsak grön är helt naturligt. Den gröna färgen kommer från emission av dubbelt joniserat syre. Denna emission finns inte i jordiska sammanhang men kan uppstå när densiteten är extremt låg, som i M42. Man brukar tala om "förbjudna emissionslinjer", och det vållade mycket huvudbry när sådan emission upptäcktes i nebulosor. Först trodde man att det kunde handla om ett nytt och okänt grundämne, det fick namnet nebulium, men sedan lyckades teoretiker lösa gåtan.

Även en del röda nyanser kan skönjas i M42 med teleskop men det gröna dominerar för de flestas ögon.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Behöver lite tips och råd om min nya utrustning

Post by Bengt »

Det bästa botemedlet med dina befintliga prylar är total mörkeranpassning med att undvika allt vad kamera skärmar datorer samt befinna sig på de mörkaste plats du kan hitta . Sen är det visuell träning träning ....som gäller .
Finns inga filter som slår det.

Visst kan man trycka i filter för att se bättre nebulosor under ljusförorening t.ex uhc men man får inte fram bättre färger , tvärtom .
Bästa filtret är tycker jag är ett visuellt oIII filter. Rena trollerifilret på vissa nebulosor,
Bengt