Motorfokuserar till SCT igen

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Motorfokuserar till SCT igen

Post by magnuslar »

Hej!

Nu är jag igång och tänkte uppgradera med en motorfokuserare, som går att styra med datorn (INDI). Jag har en C8, just nu med en manuell TS Crayford-fokuserare. Det finns en del trådar om detta redan, men det har kanske hänt saker, och ärligt talat är det rätt förvirrande, svårt att hitta rätt saker, tycker jag. Alternativ verkar vara MoonLite och Feathertouch, men det är väl ganska dyra saker, eller kan man få till en konfiguration som är rimlig men inte överdyr? Hur ser er andras erfarenheter ut, och vad använder ni?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Ja de är tyvärr dyra, men Stoffe tipsade mig om USB-Focus, jag fick betala 1600kr för den med motor, växellåda och USB drivning. Då var det inte lönt att bygga själv.

Du kan läsa om mitt projekt här:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html

Till en C8 får du göra lite annan mekanik, men är säkert inte så svårt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by stoffe »

En billig lösning är Arduinofokus om du gillar att bygga själv. Jag kände inte till det projektet innan jag köpte min Hitec Astro Focusmaster (versionen för stegmotor).
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Tompa »

Jag har erfarenhet av Microtouch motorfokus, som används till Feathertouch fokuserare. Feathertouchfokuseraren är väldigt, väldigt stabil och bra. Det kan man inte säga om Microtouch fokusmotor som är för klent byggt och inte riktigt klarar av en tung kamera samt har mycket backlash i motordelen. Vid riktigt kalla temperaturer började växellådan att bli så glapp att det skorrade rejält, inget bra när man tappar steg i en fokuserare. Ganska låg kvalité till ett löjligt högt pris. Inte mycket hjälp fick jag från försäljaren i USA (Starlight instruments), de ville inte lyssna utan bombarderade mig med ifrågasättande motfrågor vilket gjorde att jag gav upp och byggde eget.
Här är länken till det projektet: http://sourceforge.net/projects/arduino ... rollerpro/ Jag har rätt mycket komponenter över som kan säljas till självkostnadspris plus frakt. Inget ocker här :green:

Denna fokusmotor är stabil och går som en klocka. (Har kopplat ur av sig själv vid ett par tillfällen under hösten/vintern, beror nog på överbelastad USB-hub).

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by magnuslar »

Hej!

Wow, snabba och så användbara råd!! Tack!!

Några frågor till då:
Om jag ser rätt, Lars, så har du din motor till en fokuserare som inte är dual-speed - stämmer det? Jag funderar över om jag måste ersätta min TS Caryford med en med dubbla hastigheter, eller om det funkar att sätta motor på den jag har.

Och den där arduino-grejen - vad är det för motor och fokuserare som ni har satt den på? Erfarenheter av vad som funkar? Jag skulle nog gärna meka lite med en sån....:)

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Det är en dual speed, men motorn är kopplad direkt på den sidan utan växeln. Motorns interna växellåda används, men mer vanligt är utan denna växellåda, då behövs kraftigare motor eller extern växel. På andra sidan av fokuseraren har jag det manuella vredet på. Det brukar aldrig rekommenderas att man kopplar motoraxeln till den sidan med den nedväxlade fokusen, det ger bara risk för sämre precision och risk att det slirar, blir alldeles för långsamt dessutom i mitt fall.

Viss försiktighet skall man ha när man fokuserar manuellt, då snurrar stegmotorn och fungerar som generator, då kan den bakvägen bränna drivsteget.

Alla stegmotorer ser nära likadana ut i konstruktion, unipolär eller bipolär. Däremot är drivstegen lite annorlunda ut, till ex. mikrosteg, drivrutinerna avgör om det går att köra under Windows eller Unix.

Så som detta fungerar kan man köra stegmotorn i 64000 steg, med den växel jag har i kugghjulsremmväxeln får jag en slaglängd på drygt 80mm på fokuseraren. En dryg my i upplösning per steg.

Är inte säker på hur det ser ut på drivrutinsidan för Unix, men vid en fråga tidigare fick jag ett svar att det finns standarddrivrutiner man kan använda. Kolla noga hur det fungerar om du funderar på Unix.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Tompa »

Arduinofokuseraren sitter på ett modifierat fäste som tillhörde den kassa Microtouchfokuseraren.

Motorn är en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/121656411361? ... 26_rdc%3D1

Motordrivaren en sådan här:
http://www.ebay.co.uk/itm/221738456693? ... 26_rdc%3D1

Jag beställde alla komponenter på ebay, det finns inköpslistor att tillgå i projektdokumentationen. Som sagt, jag har köpt på mig de flesta av komponenterna (mycket köptes i 10-pack) så jag har grejor att sälja. Arduinon är en snik-variant som kräver egna drivrutiner (ej arduinos) men den funkar bra.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Zigge45 »

Hej.. Jag byggde en egen motorfokus runt ett Arduino uno kort med ett easydriver och en liten stegmotor med planetväxellåda.
Kostnad runt 500 spänn. Köpte allt från Kina på ebay. Mjukvara till Arduino hittade jag på nätet och styrprogram för windows på Moonlites hemsida. Det fungerar inte ihop med ascomdrivers bara standalone.

Z
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by magnuslar »

Hej!

Nu börjar jag långsamt komma igång med det här - arduino-projektet...:) Det är en massa saker man behöver ta ställning till ju, för att det ska passa ihop.

En sak är om det ska vara en Arduino UNO eller Nano. Hur gjorde du, Thompa, Uno eller nano? Enklaste versionen, står det i dokumentationen, bygger på UNO men den är väl större ....?

Sen tänker jag att det mest komplicerade nog är själva fästanordningen - min fokuserare har inget som jag kan se direkt går att skriva fast nåt i. Hur har ni andra gjort med detta? Jag antar att din Microtouch, Thompa, hade ett förberett fäste...?

Magnus
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Zigge45 »

Hej Magnus.

Om du vill bygga en USB-focuserare med hög upplösning utan att den kostar skjortan.
Tar någon timme att bygga.

Du behöver endast:
1st Arduino uno, fördelen med uno är att du får en 5V spänningsregulator integrerat på kortet.
1st Easydriver-kort, klarar microstep
1st 1,8G stegmotor. (200steg/varv)
1st Arduion standarkapsling
några kablar.
Arduino program kan du få av mej
Moonlite windows styrprogram laddas ner från Moonlite http://focuser.com/media/Downloads/Moon ... r_v1.1.zip

Allt går att köpa på ebay eller från sverige Lawicell AB , Kell & co har en del Arduinoprylar

Du får en kanonstyrning av fokusen med hög upplösning och start/stopp-rampning till lågkostnad. Jag kör med en 5:1 planetväxel som i rena steg blir 1000 steg på ett fokusvarv, 10000 steg/varv om den styr en 10:1 focuserare = 0.036 grader/steg borde duga till dom flesta. Spelet i kugghjulen i en normalfocuserare är nog större. Möjligtvis en 100TKr refractor från Takahashi kräver bättre upplösning. Jag kör med microstepp och har ca 8000 steg/varv.

Z
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Tompa »

Hej,

Jag använde en Arduino nano, tar inte mycket plats. Ja, jag använde microtouch-huset och direktdrivning på finstegsaxeln. Funkar jättebra. Det struligaste med hela bygget är nog annars hur man fäster motorn, det beror väl lite på vilken fokuserare du väljer att använda.

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by Fredrikdb »

Tack Zigge45 för mjukvaran till arduinon tog ca 30 min att bygga och fungerar klockrent :) tog lite tid att hitta tid över när man har småbarn :)
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Motorfokuserar till SCT igen

Post by magnuslar »

Hej!

Det var länge sen den här tråden var aktiv men jag tänkte dela med mig av hur det faktiskt gått. Jag har nu färdigställt en Arduinobaserad fokuserare, med Tompas hjälp. Det är beskrivningen här som jag använt:

https://sourceforge.net/projects/arduin ... rollerpro/

Jag har byggt den i en ganska enkel variant, utan varken LCD-fönster eller temperatur-probe. Däremot en RJ11-kontakt istället för en sån där seriell, och det var kanske inte så smart, faktiskt - det har visat sig oerhört svårt att klämma på en kontakt på sladdarna till motorn på ett sätt som funkar. Motorn är en NEMA17.

Det var mitt allra första möte med Arduino, så en viss lär-kurva där, och mycket hjälp från Robert som skrivit programmen. Det som dock tagit allra längst tid är den helt mekaniska kopplingen. Jag väntade i 3 månader på en "flexible coupler" från Kina - lite speciell storlek skulle det vara, så svårt hitta här hemma. Till slut gav jag upp, köpte en axel-koppling i närmaste elektronik-affär, och borrade upp den lite och den funkade. Med lite justeringar och trix så är allt nu på plats och ser ut så här:
IMG_9715b.JPG
IMG_9715b.JPG (191.3 KiB) Viewed 4638 times
IMG_9716b.JPG
IMG_9716b.JPG (177.68 KiB) Viewed 4638 times
Motorn sitter i en speciell bygel, som jag också köpt via E-bay. Den första var inte anpassad till att det är en "planetväxel" på motorn, så en månad gick till att köpa en ny. Denna bygel sitter så skruvad på en vanlig plåtbit, en byggdetalj (jag vet inte vad de heter) för ca 5 kr på Bauhaus, som jag böjt och vinklat så den kommer på rätt nivå med fokuserarens axel. Plåtbiten har jag fäst med två skruvar i de hål som redan fanns på fokuseraren, där det satt skruvar som låser och reglerar trögheten i den (Crayford). Slutligen har ajg skruvat på en annan plåtbit på sidan av tuben för att kunna fästa kontroll-enheten med lite kardborband. Den drivs av ett 12V bilbatteri, och kopplas till min Raspberry Pi med en usb-kabel (dessa är inte på bilden).
IMG_9717b.JPG
IMG_9717b.JPG (232.15 KiB) Viewed 4638 times
Jag är så här långt mycket nöjd! Och ser fram emot bättre fokus på bilderna framöver....

Magnus

Return to “Teleskop allmänt”