Var sätter man värmebanden på en Newton?

Allmän diskussion om teleskop.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Init4theimaging »

Ämnet fläktar på newtonteleskop har diskuterats otaliga gånger på diverse forum, och det råder delade meningar om hur och när dessa skall användas.
Ska fläkten dra luft ner genom teleskopet eller putta den genom?
Ska man ha fläkten på under användning eller bara ha den till att kyla ner spegeln till arbetstemperatur?
Ska man verkligen ha fläkten bakom primären? många dob-byggen har ju fläktar som blåser över spegelytan istället...
Olika svar på olika ställen... Jag tror detta beror på att vi har så olika förutsättningar.

Jag har fått för mig att den vanligaste uppfattningen är att fläkten skall sitta bakom primären och dra luften ner genom tuben tills spegeln kylts tillräckligt, och därefter skall den stängas av.
Men jag tror det bästa är att prova sig fram på egen hand för att se vad som fungerar ihop med ens egna grejor och förhållanden.

Har läst om någon planet-observatör som alltid har fälkten igång när han obsar. Tuben var gjord av något slags papprör som enligt skribenten isolerade så pass bra/väl att det kändes rent av varmt att sticka in handen i den. Skillnaden med fläkten på vs. av skulle vara enorm.

Jag har vid ETT tillfälle provat ha fläkten igång när jag skulle börja plåta, men om jag minns rätt så hann jag inte ens bli klar med att positionera objektet på chipet innan det började se konstigt ut. En snabb titt ner i tuben avslöjade att primären fått stora "vackra" rosor. I vanliga fall brukar jag ha några små frostprickar när det blivit dags att packa ihop och åka hem. Kommer inte ihåg om jag lät fläkten dra eller putta, men jag gissar på putta eftersom jag ogillar ide´n att dra ner luft med en massa partiklar mot primären (jag förstår dock tanken bakom. se bild).
TubeHeat.jpg
TubeHeat.jpg (62.24 KiB) Viewed 3245 times

En annan sak jag också läst om som jag tyckte var intressant, var en kille som byggt ett system för att blåsa torr (relativt iaf.), lätt uppvärmd luft över spegelytan.
Att blåsa bort den förvrängande "luft-lins" som blir intill primären(se bild igen) och samtidigt hålla frost/fukt borta låter i mitt huvud idealiskt. Frågan är hur det skall byggas på ett vettigt sätt... För jag är inte alls lika tuff som den där mannen, som utan att blinka (he..nåja) helt sonika borrade hål för munstycken direkt i tuben.
Och jag kan inte svära på det, för jag har googlat utan att hitta den igen.. (nog vore det jäkligt läckert om jag mins rätt..) men om minnet inte sviker så var instrumentet ett sådant där typiskt obilligt, gult, japanskt med det där namnet som låter som en nysning..
Men jag har kommit ihåg fel förr så...

Angående daggvärmare så har OO en märklig internal-historia till AG och ODK tuberna.
http://www.orionoptics.co.uk/ACCESSORIE ... hield.html

Får hålla med Gunnar att ett värmeband runt primären förmodligen gör mer skada än nytta, men har man provat så vet man sen.

Mvh,
Daniel
Zigge45
Posts: 22
Joined: 2016-01-08 22:51:53
spamtest: JA

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by Zigge45 »

Hej..

Angående dyra värmeband som kan kosta upp till 1000 spänn stycket från vissa astrosäljare i Sverige så kan jag tipsa om en billigare och bättre lösning.
Använd billiga gummivärmeband för 12V köps från ebay.

http://www.ebay.com/itm/12V-5W-Flexible ... SwDNdV2nbM

Styrning av dom kan man enkelt bygga med ett Arduino uno kort genom att använda PWM utgångarna kopplade till en Hiside mosfet typ BTS från Infineon. Om man vill göra det mer avancerat så kopplar man in tempgivare på A-in på Arduino och reglerar temperaturen men återkoppling.

Z
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Var sätter man värmebanden på en Newton?

Post by jorand »

Hej,

Vill passa på att tipsa om AstroSystems im-/frost vakt för sekundären. Systemet känner av sekundärens temperatur och den omgivande luftens temperatur. Systemet aktiveras sedan med automatik för att säkerställa att imma eller frost inte bildas på sekundären. Användaren kan finjustera systemet vid behov. Priser från $39 till $49 beroende på sekundärens storlek.

Hälsningar Jörgen

https://www.astrosystems.biz/dewgrd.htm