skywatcher 90/910

Allmän diskussion om teleskop.
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

skywatcher 90/910

Post by sollerön »

Köpte en 90/900 tub i stjärnhusets fyndbod för 995kr,hade förväntat mig en begagnad i bra skick..

Fick en helt ny med alla tillbehör,det var inte dåligt :)

Image

Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Stjärnhuset...

Post by magnahrl »

Hej!

Grattis :) Det är ju rent fantastiskt vad man får mycket för pengen nu för tiden. När jag var ung var 6cm refraktor det "normala", 7,5cm om man hade föräldrar med besvärande tung plånbok. Större refraktorapertur än så fanns så gott som alltid bara i drömmens värld.
Lycka till med refraktorn!

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stjärnhuset...

Post by stoffe »

Intressant att du säger så Magnus, jag har alltid undrat vem som köpte min gamla Cave Astrola från 1965 8" f/8 ny och vad den personen betalade för den? Den måste ha varit väldigt dyr för sin tid! Det sägs att den kan ha varit från Stockholmstrakten när den var ny. Jag har även en egen tråd om detta tidigare här på forumet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stjärnhuset...

Post by AstroFriend »

Sollerön,
Grattis till köpet! Hoppas på många mörka och klara nätter för dig.

Hej Stoffe!
Vad fanns det för Svenska astronomi tidskrifter och klubbar från den tiden där man kan tänka ditt teleskop figurerat? Borde ju skrivits om med tanke på vad exklusivt det borde varit då.

När jag på slutet av 1960-talet läste astronomiböcker och US tidskrifter var en 20cm Newton det optimala drömmen, oftast byggde man de själv och slipade speglarna av ekonomiska skäl antar jag. Kommer ihåg en bild ur en bok, där satt observatören uppe på en stol som var fäst i pelaren till hans hembyggda 20cm Newton. Blev väldigt imponerad av det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by Fredrikdb »

stoffe wrote:Intressant att du säger så Magnus, jag har alltid undrat vem som köpte min gamla Cave Astrola från 1965 8" f/8 ny och vad den personen betalade för den? Den måste ha varit väldigt dyr för sin tid! Det sägs att den kan ha varit från Stockholmstrakten när den var ny. Jag har även en egen tråd om detta tidigare här på forumet.

Tror du kan hitta lite av intresse här, inte helt datum rätt men nära på

http://geogdata.csun.edu/~voltaire/clas ... cave74.pdf
http://geogdata.csun.edu/~voltaire/clas ... e/cave.pdf
http://geogdata.csun.edu/~voltaire/clas ... /price.pdf

http://geogdata.csun.edu/~voltaire/classics/

http://www.frobenius.com/cave.htm
/F
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Stjärnhuset...

Post by magnahrl »

Många intressanta och läsvärda länkar.

Ja sannerligen Stoffe en 8" reflektor på den tiden var tämligen unikt, för att inte tala om en importerad Cave 8" f/8. Jag fick mitt första teleskop, en 10cm f/9 reflektor, på en eq montering av farsan 12/3-65. Inköpt på Tells Ur & Optik i Slite, Gotland där jag växte upp. Fanns även glasögon :green: Reflektorn var "made in Japan" mer vet jag inte om det. Det har gått ur tiden. Har en vag aning om att det fanns en firma som hette AstroMekanik, Johanneshov men ta det med en skopa salt!! Har dock för mig priset var 350:-. Gick med i Juniorsektionen i Svenska Astronomiska Sällskapet och sektionen för variabla stjärnor under Gunnar Darsenius ledning. Mycket kul period i mitt amatörastronomiska liv när jag fick sökkartor mig tillsänt och med jämna perioder kom stencilier från Darsenius om medlemmarnas observationer, ljuskurvor osv. Högtidsstund!

Jag hade bra koll på observationskollegor och deras instrument, tror jag. Har för mig någon hade ett "jätteinstrument", en 8" reflektor men namnet Cave stötte jag aldrig på förrän tidigt 70-tal i Sky&Telescope då jag köpte min Cave Astrola 8" f/4,5 RFT.
Från mitten på 60-talet minns jag inte någon i Sverige som hade större reflektor än 8" eller någon med en 4" refraktor. Unitron var den ultimata drömmen. Men jag kan såklart ha missat en del; info var långsam och sparsam när farfar var ung.

Nåja, ämnet gällde en 90mm f/10 refraktor som Sollerön köpt för under 1000:- jag är så imponerad hur priser sjunkit och utbudet ökat på ett väldigt trevligt sätt. Lättare att vara astronomiintresserad idag än för 50 år sedan och tittar jag på alla helt fantastiska fotos som publiceras idag talar det sitt tydliga språk. -Stort utbud och låga priser ger imponerande resultat!!

Magnus
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by sollerön »

Månen visade sig i går kväll,så dags för första testet..

Testade lite olika förstoringar från 40x upp till 150x,det ger skarpa bilder och färgfelen börjar visa sig först när man passerat 100x och även vid 150x så är det bara en smal blå rand i kanten på månen.

Inget jag blev besvärad av alls,nästa test blir Jupiter nån klar morgon :)

Här är ett kort jag tog genom okularet,60x förstoring.. (Helt oredigerat,och det blir ju lite suddigare än i verkligheten iom den primitiva metoden)

Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Stjärnhuset...

Post by magnahrl »

Hej!

Skönt att färgfelet verkar vara hyfsat under kontroll! Jupiter blir ett spännande testobjekt.

Magnus
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by sollerön »

Tillverkat ett hemgjort fäste av trä för att få isär tubringarna lite :)

Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stjärnhuset...

Post by stoffe »

Jag tycker det är kul att priserna sjunkit så mycket. Själv fyndade jag en 80 mm f/10 Meade akromat för 400 kr inklusive frakt från USA. Den skickades som vanligt brev och fick så klart inte plats i brevlådan. Men däremot har jag en liten altan vid entrédörren och en dag när jag kom hem så låg där ett 1,2 meter långt paket. Snäll brevbärare som åkte 200 meters omväg från brevlådan till min dörr :good:

Fredrikdb
Tack för länkarna, jag hade inte sett prislistan tidigare men däremot de andra länkarna. Jag har däremot den fysiska Cave katalogen som jag fått av en god vän. Väldigt kul att ha :)

magnahrl
Intressant läsning jag gillar dina anektoder! Eftersom jag ha lokalkännedom på Gotland så tycker jag det är kul att du nämner Slite där jag ätit på Slangtornet ett par gånger :)

Diskutioner om Cave Astrola får gärna hållas i min Cave-tråd här på forumet. Det var ett tag sedan som den bumpades och om någon vet fler Cave Astrola instrument får hen gärna fylla på med info. Som t ex prislistan som Fredrikdb postade här.
viewtopic.php?f=22&t=9932
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by sollerön »

Tror jag hittat hem med dessa 2 tuber,102/500 tuben suverän till deepsky och landobservationer (Väldigt portabel ochså :) )

90/900 tuben riktigt vass till planeterna och månen,färgfelen knappt synliga vid 150x. :)

Image
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Stjärnhuset...

Post by Torbjörn »

Grattis till 90 mm f/10 refraktorn! Jag har en likadan som jag använder en del som snabbtitteleskop. Ett trevligt och snabbkylt instrument framför allt till planeterna och Månen. Den är såpass lång att färgfelet är under kontroll, möjligen har den en tendens att ge en aning gulfärgning. Jag har pressat den ända till till 225X på Mars vid ett par tillfällen med fin seeing. Har då använt en 2X Barlow och ett 8 mm HR Planetary okular.

/Torbjörn :)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by sollerön »

Nån som vet va det är för montering jag har? Det är kraftigare och stabilare än den sortens eq2 som stjärnhuset och astrosweden säljer, för en sån har jag sett i verkligheten..

Image
Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stjärnhuset...

Post by AstroFriend »

Vixen hade gröna monteringar förr och jag tycker den ser lite lik ut deras.

Fast om det är original borde deras namn stå på den.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Stjärnhuset...

Post by sollerön »

Nu har jag kollat in Jupiter i morse, inget färgfel vad jag kunde se vid 90x.

Vid 150x fanns det lite grann men inget som störde tycker jag,en bra tub :)

Men ett annat problem har dykt upp,verkar som det blir imma på insidan av linserna efter ett tag,såg imman efter jag tagit in det..

Den försvinner ju i rumstemeratur efter några tim som det verkar,men är dagghuven för kort på teleskopet tro?