Vinterkylans påverkan på utrustningen

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Vinterkylans påverkan på utrustningen

Post by Rohobinio »

Jag tycker det är dags med en tråd om detta.
Om det redan finns en så hänvisa gärna dit

Jag har kollat runt här på forumet och på andra forum och reagerat på att alla verkar göra olika. Nu börjar temperaturen klättra ner på minusskalan på termometern, hur påverkar detta utrustningen? Både monteringens elektronik och tuben

Jag har mitt teleskop på balkongen under dagen då det inte regnar eller snöar(för att göra plats). Jag tar in det på natten när jag observerat klart, för det kan ju börja snöa. Det blir ju kondens på tuben, men det är svårt att undvika det om jag inte vill riskera att det kommer regn eller snö på den.


Jag läste nyss en tråd om att det är nästan vansinnigt att göra som jag. Att ta in den till rumstemperatur.

Hur gör ni allihop?

//Robin
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vinterkylans påverkan på utrustningen

Post by AstroFriend »

Hej Robin!
Jag brukar låta monteringen stå kvar på balkongen men ta in teleskop och dator. Slipper då göra om polinställningen. Det tar närmare en timme när jag tar ut teleskopet innan allt är klart för att fota och då har det också temperaturstabiliserat sig. Men kan klara mig med en halvtimme också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Teleskop allmänt”