Telrad

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Telrad

Post by Bengt »

Hej!

Undrar om det finns någon som använder Telrad här.

Funderar lite på komplettera min 7x50 sökare med en sådan som grovsikte men har lite farhågor med tanke på jag stark ogillar mina andra rödpunktsikten .

Först är tyngden. Två sökare + tyngre okular på en dobson kanske blir för mycket av det goda. Hur har ni löst det? Extra vikt bak?

Dagg är min andra farhåga . Är starkt skeptisk till den fällbara manicken som går köpa extra . Känner jag mig ,så glömmer man fälla ner och då är det imma direkt på glaset. Eller hur lätt blir det imma på den ? Känns mer som kendick är att föredra. Hur har ni gjort.

En sista undran rödpunktsökare tycker jag är irriterande hitta med på grund av just en röd stark lampa som bländar när man siktar . Hur är standarlampan i en Telrad . Behövs det blink varianten för det ska funka ok?

Finns det någon som ärligt kan säga att det var ett felköp eller ett bra köp. Är det rentav bättre sätta dit ett rör sikte bara som grovsikte?

Bengt
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Telrad

Post by staffastro »

Du har tyvärr rätt med imma/is, jag är mycket nöjd men mitt Telrad vår och höst, men inte på vintern...
Staffan S-m
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Telrad

Post by Hans Bengtsson »

Jag grovinställer genom att helt enkelt titta längs den optiska sökarens ytterkant. När man lärt sig hur man ska titta för att komma rätt så blir felmarginalen mindre än en grad. Det är med bred marginal tillräckligt för att stjärnan sedan ska synas i sökaren, där jag centrerar. Enkelt och effektivt.

Sedan är det ju i praktiken så att jag från min balkong bara ser de allra ljusaste stjärnorna för blotta ögat. Så oftast grovinriktar jag mot en position (i förhållande till synliga stjärnor) snarare än mot en stjärna som verkligen är synlig. Men det går bra det också. Den aktuella stjärnan syns ju sedan i sökaren.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Telrad

Post by Bengt »

Ligger där en stark stjärna är det inga problem köra med 7x50 sökaren . Det är svårare hitta objekt som man behöver starhoppa en bit ifrån utan bra referens stjärnor . Ofta är det svaga objekt som är svåra se i sökaren. Det är i de lägena jag funderar på en Telrad till min 8" are hade varit bra haft.

Min metod på dessa är oftast widefield okular som jag hoppar stegvis med en atlas som jag stegar mig fram via. Men en Telrad är kanske enklare i de lägena ?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Telrad

Post by Jonas »

Jag älskar mina Telradsökare! Har använt dem i många år.
Visst, det bildas lätt imma på projiceringsfönstret men en liten tygbit över den när den inte används, fixar det.
Att lampan skulle vara för stark har jag inte varit med om. Man ser inte lampan utan en projicerad bild som man dessutom kan ställa ljusstyrkan på.
Ok, lite tung kan den kanske vara men det kan jag leva med.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Telrad

Post by hbar »

Har provat ett par rödpunktsökare men haft problem med brytningsfenomen i ögat. Med en Telrad sökare så hade jag inga problem men tyckte den var lite klumpig. Hittade sen en liknade som fungerade på samma sätt och den är jag nöjd med. Bäst är om man kan testa först då detta säker är väldigt individuellt.

/Håkan

Return to “Teleskop allmänt”