Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Allmän diskussion om teleskop.
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

Jag har sedan nästan 25 år, haft en refraktor uppe på vinden, där den stått (nästan) oanvänd sedan slutet av 80 talet. Och i samband med att astronomi-intresset vaknat till liv sedan tonåren, så baxade jag ner tuben och monteringen. Min tanke är att pröva på det här med astrofoto. Jag har mycket ringa kunskaper om detta men då jag har en Canon 350D och en "tub" så varför inte?

Först lite om refraktorn och dess tillverkare.

Tillverkare: Nihon Seiko (Seiko optics)
Lanserades år: 1956
Såldes som Unitron i USA och Polarex i Europa. Här i Sverige så signerades utrustningen med Björn Hedvalls firmanamn "Meridian". Hedvall var föreståndaren i Slottskogs-observatoriet under många många år. Han hade även sin firma "Meridian" som sålde och hyrde ut utbildningsmaterial till skolor men även teleskop. Dessa sålde han från sin källarskrubb i Majorna.

Modellbetäckning: Meridian/Polarex/Unitron NS 131 är grundbetäckningen.
NS 131 bestod av en 3" tub, på en rejäl tysk montering med Ra-motor. Min modell är dock en annan version, som gick under namnet 145 photo equatrial. Denna version bar förutom en antik kamera, även en 65mm/900mm guideteleskop samt ringar för "piggy back" och solplåtar etc.

På det hela en flådig utrustning för en amatör på 1960 talet...

Men åldern har tagit ut sin rätt på optiken. Okularen verkar hopplösa att få rena, så utgångspunkten är att köpa ett par nya. Problemet är fattningen. Mitt teleskop har gammal 0.965" fattning. Det finns ju adaptrar från 0.965"-1.25" att köpa för en obetydlig summa. Men om man först sätter en 0.965"-1.25" adapter och sen en Canon T-ring till kameran, så skulle jag vilja höra era synpunkter på om detta blir lyckat eller ej. Jag tänker på två saker. Dels den långa brännviden på 1200mm med f/16 och sen då dessa adaptrar. Är inte risken väldigt stor att det blir kraftig vinjetering?? (jag hade tänkt fota via primärfokuset).
Eller skall jag satsa på en Newton, typ Sky Watcher 200p? Såg en sån begagnad för runt 2000. OTA.

Så vad tycker professionen här? Baxa upp den på vinden igen? Eller köpa adaptrar för 1.25" fattningar? Eller köra med befintlig montering och en Newton 200mm reflektor.?
Vikten lär inte vara så stort problem, då det som sitter på nu väger 15 kg eller nåt.. Min budget ligger på ca 3-4000, om jag skulle köpa en helt ny reflektor (eller begagnad)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by DavidS »

Wow! Snacka om nostalgi (och även visst samlarvärde)! I USA är folk tokiga i dessa gamla akromater. Putsa upp den och använd för planet och månobservationer eller sälj till en entusiast.

Tyvärr passar den inte särskilt väl för astrofoto - med en brännvidd på 1200mm och en öppning på bara 75mm blir exponeringstiderna väldigt långa. Din RA-motor kommer inte att följa med tillräcklig precision. Dessutom är färgfelet störande.

Men som sagt ett fantastiskt teleskop, min ouppnåeliga dröm när jag var liten!

EDIT: finns det en stativskruv så du kan montera en kamera med optik "piggyback"? Då kan du börja med astrofoto med din Canon och ett vanligt objektiv.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Jonas »

WOW, vet du att du troligtvis sitter på en liten förmögenhet?

Sök lite på Astromart och andra ställen så kan du se att gamla Unitron-teleskop betingar bra värde. Det finns samlare som är beredda att betala ganska mycket för ett komplett teleskop i originalskick. Om ditt även är lite ovanligare, kan det gå för betydligt mer.
Det finns även en Yahoogrupp bara för Unitronfolk. Bara kameran är troligtvis värd en rund summa.

Jag själv sålde en 60 mm guidetub för 1500:- för ca. 10 år sedan. Vill minnas köparen hette Jan van Gool i Holland. (Kanske utan 'van') Googla och du skall finna.

Så alltså, om du inte är alltför fäst vid grejerna, kan du troligtvis sälja utrustningen och köpa en modern som är bättre för astrofoto. I och för sig förstår jag om du har svärt att sklijas från den. Jag har själv tre stycken Unitronteleskop som inte är till salu :)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

Tyvärr har okularen vanvårdats (eller inte vårdats alls) och även om objektivet varsamt polerats upp, så får jag ingen ordning på okularen. Det verkar som det bildats nån matt eller oklar beläggning på dom, ungefär som en gammal vindruta på en bil. Men jag baxade upp åbäket tillsammans med ett 25mm samt ett 12.5mm okular som såg något så när rena ut. Tyvärr var månen lite väl ljus, så det blev i stort sett bara Månen och M45 som gjorde sig riktigt bra med 25:ans okular.
Men refraktorn i sig gör sig nog bäst som "prydnad".

Jag känner till att dessa gamla refraktorer som tillverkades av Seiko för Unitron, Polarex etc, betingar ett galet högt pris i staterna. En unitron 4", model 152 gick för nästan 5000 dollar på ebay, för en tid sedan. Var någon amatörförening i Kalifornien som lade budet..
Att min refraktor ens betingade ett större värde kände jag inte till förs jag snubblade över ett youtube klipp i sommras..! :D Jag hade på tiden då det begav sig, även en annan "refraktor set-up", märkt "Meridian". Det var en 2.4" (runt 60mm) som satt på en motordriven Meridian-montering som går under modellnumret NS 128. Den gav jag bort till en systerson för 20-25 år sedan. Den köpte jag personligen av Hedvall,då han bedrev sin astrofirma i källarskrubben på Blåsutgatan... Var den är nu, det har jag ens inte funderat över..
Jag har även ett litet 50mm/600mm teleskop som har någon typ av bordstativ. Kvaliteten känns väldigt bra. Sök-siktet består av två metall-korn (eller vad man skall kalla det). Teleskopet andas 50-tal och bär märkningen "CORA" achromatic coated lens, Japan. Någon som känner igen tillverkaren? Google ger mig inget som helst svar..

Men nu är mitt intresse riktat på astrofotografering och hade det inte varit för monteringen (som är en ren fröjd att använda) så hade jag inte lagt ner tid på att filosofera över diverse foto-utsvävningar. Men kan jag använda monteringen till att bära en 200mm Newton, så bör jag komma rätt billigt undan. Har sett ett begagnat sky watcher 8" för runt 2000 kronor.

Tror reflektorn väger runt 8 kg vilket är avsevärt mindre en kanonrören som nu sitter på monteringen.I och med reflektorns fördelaktiga f-värde och dess öppning som ger ett mycket vidare synfält, så bör väl min befintliga motor hänga med lite bättre än med nuvarande refraktortub?

Och en sista fundering: Vad var poängen med dessa refraktor-haubitsar som tillverkades på 50-60 talet? Polarex 125mm refraktor är ju runt två meter lång om jag inte minns fel. Dagens 125mm refraktorer brukar ju hålla sig runt metern, om ens det.. :S :?:
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by DavidS »

Zeke Varg wrote:... Vad var poängen med dessa refraktor-haubitsar som tillverkades på 50-60 talet? Polarex 125mm refraktor är ju runt två meter lång om jag inte minns fel. Dagens 125mm refraktorer brukar ju hålla sig runt metern, om ens det.. :S :?:
Färgfelet blev för stort om man gjorde dom snabbare än f/15. Vill ha en stor öppning blir teleskopet långt. Kring 1980 började det komma fluorit-apokromater runt f/9 (Vixen, Takahashi) med mycket mer hanterliga tuber.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by AstroFriend »

Hej Zeke.
Det skulle vara jätteroligt att se några bilder på ditt teleskop. Jag var med min mor på 60-talet och tittade på teleskop. Kanske just i Blåsut, finns det något mer att läsa om butiken, kanske någon gammal katalog? Det blev inget köp av då de var i en prisnivå som vida översteg veckopengen. Men min händige far kom över ett 2" objektiv som han byggde ett teleskop till mig av. Tyvärr inga foton på teleskopet men objektivet har jag nog kvar i någon låda. Var lite mjölkigt sist jag såg det. Tror det är en utfällning från glaset. De verkar vara cementerade ihop så knappast mögelsvamp som brukar vara vanligt i objektiv med luftspalt.

Att gamla refraktorer är långa beror nog på att man inte klarade färgkorrigeringen med den tidens glasmatrial. På ett f10 till f15 teleskop blir brytningsfelet inte så störande.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Jonas »

Zeke,
Det går att hänga på en 8" Newton på en sådan montering. Jag körde under några år min 8" Schmidt-Newton på en snarlik Unitronmontering då och då. Det fungerade någorlunda tillfredsställande men var på gränsen för vad den klarade eftersom jag dessutom använde ett 60 mm guideteleskop. Det var dock en hembyggd 4" semi-aporefraktor jag mest använde på monteringen eftersom den, tillsammans med guidteleskop gav bäst balans på ekipaget.
Lars och kanske Zeke,
Tyvärr kan det vara så att era linser respektive okular kan ha drabbats av glassjuka https://sv.wikipedia.org/wiki/Glaspest . Det finns ju ett gammalt husmorstips som säger att kristallglas ska diskas en gång om året, även om de ej använts. En av orsakerna är att få bort den grå hinna som bildas på glasen och kan leda till ett permanent tillstånd som bara förvärras. Ni kan säkert hitta gamla glas som ni inte kan diska rent.
Det är inte säkert att okularen rönt samma öde. Det kan helt enkelt vara så att de behöver rengöras invändigt. Ofta går de att skruva isär (men glöm inte inbördes ordning på linserna och hur de är vända mot varandra).
Hoppas bara du inte fått mjölkighet på Unitrontubernas objektiv Zeke!

Okularen är för övrigt inte de mest värdefulla ibland Unitronutrustningen - om det inte är ovanliga typer. Har du ett Unitronspektroskop, ska du inte släppa det för billigt heller.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by hansg »

Här är min 75:a Polarex från Meridian,men på en EQ5 montering och hemmagjord apter för 1.25" okular, hade även Polarex planetkamera till dem för bladfilm 9*12
image028.jpg
image028.jpg (240.51 KiB) Viewed 5322 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by AstroFriend »

Hej Hans!
Den bilden framkallade minnen. Jag var kanske 7 år då jag var in i butiken och minns de långa vita tuberna. Jättekul att se en bild på ett sådant teleskop idag. Började leta efter mitt objektiv jag nämnde ovan, men kan inte hitta det längre. Vore tråkigt om det kommit bort då jag sparat det under alla år som minne efter min fars teleskop bygge. Men men.. så är det, mycket grejor och dåligt med utrymme, kanske den försvann vid senaste flytten.

Det objektivet var på 2". Minns att jag i något amerikanskt magasin såg de hade teleskop, ända upp till 4" och de kostade en förmögenhet. Veckopengen kanske var 2kr på den tiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Jonas »

Nu ska vi kanske inte själa tråden för gamla nostalgitrippar men visst är det härligt att se en gammal Unitron/Polarex/Meridian!
Kommer ihåg att jag köpte mitt första riktiga teleskop sommaren 1971. Ett 2,5" altaz-monterat Unitronteleskop. Kommer inte ihåg vad jag betalade för det men det grävde hål i sommarjobbslönen minns jag.

Apropå Björn Hedwall, träffade jag honom några gånger. Dels i butiken ett par gånger men jag och en god vän blev också hembjudna till hans fritidshus där han hade ett observatorium med en fin 4 eller 5 tums-Unitronrefraktor.
Björn var en väldigt vänlig man och förestod under lång tid Slottsskogsobservatoriet.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

Hoppas länkarna funkar...

Teleskopet är på bilden utan sökaren och guideskopet. Ringen längst upp på röret är för kameramontering "piggy back".

http://www.ladda-upp.se/bilder/yrbayjngrrrddx/

På bilden har jag monterat ett "guideteleskop" på 60/750mm. Den tuben är inte Polarex/Unitron/Meridian. Den tuben gav jag för ett antal år sedan gav den till min systerson. Påhängstuben på bilden är ett billigt skop från tidigt 80-tal. Tillverkare okänt. Det står bara "made in japan" på den. Men det ger i alla fall en bild på hur teleskopet ser ut när den såldes som Unitron 145 photo equatrial.

Originaltuben som satt som guideskop var på 65/900mm om jag inte minns fel. Tuben jag monterat på är precis tillräcklig stor i diameter för att den skulle gå och fästa med skruvarna. Jag skall se om jag inte kan "köpa tillbaka" originaltuben från min systerson. Om han nu har kvar den efter alla dessa år..

http://www.ladda-upp.se/bilder/exavirknzcgymf/



Bild på motorn N.S 131 Meridian samt original okular (förutom okularet längst upp i asken)

http://www.ladda-upp.se/bilder/rsndmssmgngoph/

Bild på samma motor plus en mindre motor som hör till ett stativ som går under modell Unitron/Polarex 128. (med en 2.4" tub) Metall stången som skymtas under motorerna är skenan för som solplåtarna skall monteras på.

http://www.ladda-upp.se/bilder/kxexdfvismarsv/

På länkadressen nedan finns en bild på ett annat litet teleskop av 50/600mm, märkt CORA. Tuben är faktiskt ett fynd från en loppmarknad för en herrans massa år sedan. Jag har bara använt den för att testa hur den är som "landskapskikare". På dagtid ger den utomordentlig fin vy, så den verkar vara av god kvalitét. Tyvärr är ringarna på min meridian-kikare för stora för tuben, annars hade jag heller sett den som "guideteleskop", nu när original tuben är borta.

http://www.ladda-upp.se/bilder/ezknvfrjscybbz/
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by AstroFriend »

Hej Zeke!
Länkarna fungerar alldeles utmärkt.

Bild/länk nr 2 var imponerande. Preis så de stod uppställda i butik och lokaler för att imponera. Ser maffigt ut med alla teleskopen och den fina monteringen. Jättekul att du har så många originaltillbehör. Hoppas du kan köpa tillbaks origianltuben senare.

Tack för att du visade fotona, gav många flashbacks!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Jonas »

Roligt att se dina bilder.

Angående den lilla tub du gav bort, är du säker på att det inte var 60 mm objektiv med 700 mm brännvidd?. Min hade bara en fokuseringsratt. Jag trodde det var någon form av defekt men holländaren som köpte den menade att det var så i original (av någon orsak). Den tuben använde jag under många år fram till ca. 2005 som manuell guidetub vid astrofoto genom något annat instrument. Ångrar kanske lite att jag sålde den men gjort är gjort. Hoppas du kan få tillbaka originaltuben. Den hör ju liksom ihop med huvudinstrumentet.

Den lilla 50 mm-refraktorn känner jag igen! Jag köpte en exakt likadan på Clas Ohlsson för många, många år sedan. Min hette CoCo men i övrigt exakt likadan som din.
Även denna fick göra tjänst som guidteleskop vid manuell guidning. Jag har faktiskt tuben kvar fortfarande.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

unitron-1956.pdf
(21.32 MiB) Downloaded 227 times
Här är en PDF-fil, innehållandes Unitrons produktkatalog från 1956. Priser och rubbet.
Hittade priser för lösa linsobjektiv: 2 tum = 35 $, 3 tum = 69 $ och 4 tum hela 135 $

Astrofriend och Jonas. Roligt att ni också skapade en bekantskap med Hedvall. När jag tänker närmare så låg hans lilla källarbutik på Blåsutgatan 17. Besöken brukade ske efter överenskommen tid. Jag vet inte om det var en butik i egentlig mening, snarare ett fullproppat lager med allt möjligt bråte som hade med astronomi att göra. Dock tror jag aldrig jag såg reflektor-teleskop. Bara refraktorer om jag inte minns fel. Sista gången jag var där måste vart 88-89 någon gång då jag kikade på en okular-revolver. Han var förövrigt folkskola-lärare innan han gick i pension.

Han tog över slottskogs-obset på 60 talet och installerade då dubbelrefraktorn från unitron/Meridian. Tror ena var på 5" och den andra 4". Döpta efter tvillingarnas Pollux och Castor. För att få ställa teleskopet korrekt Dekl och Ra-koordinater, så använde han sig av något han kallade för "stjärnur". Detta "stjärnur" satt på väggen och såg ut som en gammal skepparklocka. "Stjärnuret" ruckade efter med fyra minuter per dygn. (Jorden roterar ju ett varv på 23.56 min) Jag har aldrig sett ett sånt ur någon annanstans än på slottskogs-obset.

Hans - När du använder okular-adaptern (0.965-1.25") på din meridian tub, blir synfältet utan störningar eller blir det vinjettering ut mot synfältets kanter? Funderar på att inhandla ett hyfsat zoom-okular som jag kunde använda tills jag slår till på en Newton. Någon som har erfarenhet av dessa multi-okular? Verkar väldigt praktiskt med att ha "allt i ett"...
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Dammade av min Polarex-refraktor - astrofoto?

Post by Zeke Varg »

Jonas: Såg inte din fråga.
Guide teleskopet från Meridian som jag i min dumhet gett bort var på 65mm/900mm. (inte hundra procent säker)

Tuben på fotot, hängde jag på bara för att ge en bild av hur den sett ut. Den tuben är på 60/750mm. Det är precis så att den går att skruva fast. Glappet är så stor mellan 60mm tuben och tub-ringarna att jag till och med överväger om original-tuben är kanske är på 70mm/900mm... :?:

Så Clas Ohlson? Jag tycker den lilla tuben ser väldigt gammal ut. 50-60 tal.? Men jag kanske har fel. Jag har försökt hitta nått på CORA, men enda jag hittat var någon optisk firma från Colorado USA...
Clas Ohlson har ju iof varit med ett tag. Minns att jag för en 30 år sedan var inne på C. Ohlson i Insjön, Dalarna och där köpte boken "Mitt första teleskop" av Sven Renlund. Helt sönderläst!
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor