Montering av guideteleskop

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Montering av guideteleskop

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har nu blivit med guideteleskop, och det reser ju frågan om hur man ska montera detta bäst. Så jag blir nyfiken på era erfarenheter och synpunkter på detta, och tar gärna emot tips och råd. Jag har en Celestron C8 och en Losmandy G-11-montering. Det finns väl i princip två sätt: antingen sätter man guideteleskopet ovanpå huvudtuben, eller så har man en platta för två tuber bredvid varandra. Båda sätten har väl sina fördelar. Hur ser erfarenheterna av detta ut, stabilitet, smidighet, pris?

Just nu har jag guidetuben i en dovetail-klämma fastskruvad på C8-tuben. Det är smidigt, det blir ganska kompakt, men guideteleskopet skjuter ut bakom C8-an en hel del. Jag är också fundersam över fästet - det är just nu fäst med en skruv i själv C8-tuben, och sen är det en klassisk Vixen-dovetailklämma som skruvas åt om dovtailen på själva guideteleskopet. Bättre vore väl om man hade nån slags skena längs C8-an, så man både kunde skjuta guidetuben fram och tillbaka, och två (snarare än en) fästpunkt i tuben. Men hur lösa det praktiskt? Det finns begränsat med skruvhål att tillgå... Och vad för skena?

Eller.... ja.. möjligheterna är nog många. Jag är väldigt tacksam för alla slags erfarenheter och tips här :) På många bilder man ser är ju flera tuber monterade på varandra, men riktigt hur de då är fästade är oftast mer oklart för mig i alla fall.

Magnus
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Montering av guideteleskop

Post by DavidS »

Det klassiska sättet är att montera en likadan 3-tumsskena som sitter undertill på tuben fast på ovansidan: http://www.astrosweden.se/dovetail-bar-8-cge-/23286-0. Det brukar finnas hål för en extra skena i en Celestron-SCT som din C8.
In denna skena har man två slädar med varsin "guidetubsring", med tre justerskruvar. Här är ett exempel på ringar som sätts i extraskenan: http://www.astrosweden.se/guideteleskop ... m-/23066-0
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Montering av guideteleskop

Post by Bengt »

Undvik guideringar och dualplate till varje pris är mitt tips .
På min tub sitter där en losmandy skena ovanpå tuben och med två losmandyfäste som passar. På fästet satte jag fasta ringar.
Det är enda lösningen som funkade för mig utan få flex..
Går det fästa en sådan skena ovanpå är det nog det bästa . Då kan du balansera på ett enkelt sätt .
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Montering av guideteleskop

Post by Corpze »

Jag har kört dualplate på en EQ6a med min meade 102 APO samt en skywatcher ST102 som guideteleskop. Det fungerade bra men tyvärr kan jag inte jämföra med en "piggyback" monterad guidelösning, men i mitt fall så funkade dual-monteringen.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Montering av guideteleskop

Post by Bengt »

Trots jag körde med losmandys egna fäste och dualplate så lyckades jag aldrig få det fungera med ccd och i den skala jag plåta. Kör man foto med sugrörs tuber spelar det förmodligen ingen roll .
Bara jag byta til fasta ringar försvann problemet .
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Montering av guideteleskop

Post by magnuslar »

DavidS wrote:Det klassiska sättet är att montera en likadan 3-tumsskena som sitter undertill på tuben fast på ovansidan: http://www.astrosweden.se/dovetail-bar-8-cge-/23286-0. Det brukar finnas hål för en extra skena i en Celestron-SCT som din C8.
In denna skena har man två slädar med varsin "guidetubsring", med tre justerskruvar. Här är ett exempel på ringar som sätts i extraskenan: http://www.astrosweden.se/guideteleskop ... m-/23066-0
Hej!

Tack! Det liknar vädligt mycket vad jag tänkte mig. Men du, länken och så syns inte i själva ditt meddelande?

Nästa detalj: jag har lite problem med skruvhål och så i min C8 - jag har en vixen-style-skena till övers, men inga hål som passar den. Här är det till en Losmandy-skena - jag blir lite undrande inför vilken skena som kan passa, utan att det kostar skjortan....

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Montering av guideteleskop

Post by magnuslar »

Hej igen!

Oj, så många svar snabbt! Och nu syns dina länkar ju - de som först inte syntes. Märkligt....

Låter vettigt med den där orangea dovetail-skenan!

Mitt guideteleskop har redan ringar, men istället för slädar sitter det en dovetail-skena på dem. Kan man köpa bara de där slädarna nånstans?

Magnus
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Montering av guideteleskop

Post by DavidS »

magnuslar wrote: ...

Mitt guideteleskop har redan ringar, men istället för slädar sitter det en dovetail-skena på dem. Kan man köpa bara de där slädarna nånstans?
Jag hade dessa tidigare, lite klena men funkar: http://www.astrosweden.se/tillbehorskla ... p-/27327-0
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Montering av guideteleskop

Post by DavidS »

Bengt wrote:Trots jag körde med losmandys egna fäste och dualplate så lyckades jag aldrig få det fungera med ccd och i den skala jag plåta. Kör man foto med sugrörs tuber spelar det förmodligen ingen roll .
Bara jag byta til fasta ringar försvann problemet .
Jag har fått guideringar att funka med lätta guidetuber, en kombo med C9.25 och en Tak FS60 på toppen funkade utmärkt. På min C14 med TV-85 ovanpå hade jag fasta tubringar, bra stabilitet men då går det ju naturligtvis inte att rikta in de två teleskopen perfekt med varandra.

Tråkigt att inte dual plate funkade, blir lite orolig... Jag har beställt en monstruös dual plate från 10micron för att kunna sätta en C9.25och en TEC140 bredvid varandra. Hoppas det ska funka!

Nu har jag iofs ingen erfarenhet av astrofoto med extrema totala exponeringstider så allt jag skriver ska väl tas med en nypa salt.

Förresten, vad är en "sugrörstub"? Lång brännvidd eller högt f-tal?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Montering av guideteleskop

Post by Bengt »

David du får ursökta min ironi för små korta refraktor med benämning sugrör. På den tiden när man plåta med dessa var det mer förlåtande . Problemen kom när man gick upp i 2meters reflektor då syns alla fel direkt.Då är flex inget kul .Kämpade länge med detta problem innan man förstod var felet låg.
En annan negativ del med dualplate är att det inte är helt enkelt hitta balansering .
Du får väl se och prova . Du kör väl ändå inte f10 ändå med din c9,25 så det kanske funkar bättre för dig än för mig. Kanske är din montering mer lämpad ? De säljs ju fortfarande dualplate lösningar så man får väl anta några får det att fungera.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Montering av guideteleskop

Post by DavidS »

Aha :D

Det ska bli spännande att se hur det ska funka med min nya konfiguration. Jag har en helt fantastiskt stabil Paramount ME som montering, så en bra bas finns. Det var rätt frustrerande att köra C14 vid f/11 (4 meters brännvidd !), lite bättre med reducerare. Just nu har jag monterat ner C14 och kör spektroskopi med den lilla TV85-tuben men en ännu mindre FS60 som sökare, helt otroligt mycket enklare att jobba med!

Planen är att montera två par tuber (TEC140/TV85 och C9.25/FS60) bredvid varandra så att jag kan ha spektrografen på TEC140, BVRI-filterhjul på C9.25, elektronisk sökare på TV85 och FS60 som (kanske lite onödig) optisk sökare. Peppar, peppar...

Return to “Teleskop allmänt”