Kunde inte hålla mig.....

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Såg en annons i närheten på ett teleskop för 500kr inköpt i år och använt 2ggr pga att dom inte förstod sig på det ,ett massproduserat 114/900 som säljs under många olika namn världen över har jag sett på nätet....

Hämtade det och insåg direkt att montering/stativ var kraftigt underdimensionerat för denna tub ,som tur var hade jag ett betydligt kraftigare hemma här...

Ingen centrummarkering på spegeln,det åtgärdade jag direkt och collimerade det..

Kollade in månen i 130x förstoring i går kväll,optiken (Spegeln och diagonalen) verkar va riktigt skapligt för jag fick skarpa fina vyer över kratrar osv.... Så det blev ju ett bra teleskop med en bättre montering/okular och en centrummarkering av spegeln :)

Men som det här teleskopet är i orginalskick så bedömmer jag det som nästan oanvändbart, pga den undermåliga monteringen/ de veka stativbenen och okularen.... (Som gjort att döda intresset för en nybörjare)
Image
Image
Image
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by mikaelanderlund »

Det ser ut som mitt första teleskop. Teleskopet jag fick av min mamma för oceaner av tid sedan.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Fick själv ett 114/900 teleskop från clas ohlsson av pappa,ochså från en långt svunnen tid sen :)

Men då var det 0,96" okular som gällde,har för mig teleskopet hette Coco...
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by Katarina H »

Ja det är lätt att råka skaffa ett med för mesigt underrede om man är nybörjare. Har i gengäld vid senaste inköpen skaffat sådant där instrumentet ser ut som en liten loppa ovanpå en stor lyftkran :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Ja då är man då säker på att man slipper vibrationer :)

Sån här montering är det orginal till min tub,fungerar knappt alls men man blir ju förvånad att även ansedda återförsäljare säljer teleskop med alldeles för klena monteringar.....

Länk.... http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... b-8J-.html
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by Frost »

det där var mitt första teleskop också som jag köpte på hobbex fast den hade en otroligt frustrerande alt azimuth stativ som till och gick sönder på enda fästet som gjorde att jag fick limma fast en bult plus att jag gjorde ett motviktssystem med vattenflaskor och gummisnoddar det var tider det fast det var då jag tog mina första astrobilder på Månen,Jupiter och sturnus med ett modifierat mobilskal jag håller med om att optiken är ok fast byggkvalliten är helt åt skogen detta teleskop har nog varit flera nybörjares intressedödare.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Frost wrote:det där var mitt första teleskop också som jag köpte på hobbex fast den hade en otroligt frustrerande alt azimuth stativ som till och gick sönder på enda fästet som gjorde att jag fick limma fast en bult plus att jag gjorde ett motviktssystem med vattenflaskor och gummisnoddar det var tider det fast det var då jag tog mina första astrobilder på Månen,Jupiter och sturnus med ett modifierat mobilskal jag håller med om att optiken är ok fast byggkvalliten är helt åt skogen detta teleskop har nog varit flera nybörjares intressedödare.

Ja motvikten som sitter på orginalstativet funkar ju inte alls,jag har satt en kort tub 114/1000 (bird-jones) på det nu men motvikten/stativet är för klent för den korta tuben ochså...

Förstår inte alls hur återförsäljarna tängt,som att sätta mopeddäck på en bil ungefär :)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Teleskopet fungerar tillfredsställande tycker jag efter ett par kvällars observerande :)

Men sökaren är inge vidare med färgfel och dålig skärpa,nån som har erfarenhet av rödpungtsökare?

Finns billiga såna på stjärnhuset såg jag,funkar dom ok?
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Problemet löst,fiksade en vinkelsökare av god optisk kvalite som dessutom är gjord av metall :)

Image
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by AstroFriend »

Kul projekt!

Lyxigt med vinkel på sökaren!

Det blänker ordentligt inne i tuben, med lite flockpaper så skulle nog kontrasten öka ordentligt.

Kolla Edmund till ex.
http://www.edmundoptics.com/lab-product ... rial/1502/

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

AstroFriend wrote:Kul projekt!

Lyxigt med vinkel på sökaren!

Det blänker ordentligt inne i tuben, med lite flockpaper så skulle nog kontrasten öka ordentligt.

Kolla Edmund till ex.
http://www.edmundoptics.com/lab-product ... rial/1502/

/Lars
Ser värre ut på kortet än va det är tack vare blixten,men sånt papper skulle säkert göra nytta :) (Läst en del om det)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Det sämsta med det här teleskopet är plastfocuseraren,som dessutom glappar..

Men nu har jag åtgärdat glappet med självhäftande remsor av dekalplast=lossnar aldrig,sen har jag smort upp focuseraren lite så nu glappar det inget och den fungerar helt ok :)

Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Kunde inte hålla mig.....

Post by sollerön »

Kort på månen,taget på frihand genom okularet för ett par veckor sen.... 60x förstoring..

Image

Return to “Teleskop allmänt”