Baader steeltrack diamond

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Baader steeltrack diamond

Post by Docerland »

Jag tror att många varit nyfikna på den nya Baader Steeltrack fokuseraren. Den har nu kommit. Heter Baader Steeltrack Diamond focuser. Jag tittade specifikationerna på Telescope service och den verkar väldigt intressant. Sannolikt kommer jag att konvertera min 190MN med denna..
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Baader steeltrack diamond

Post by gunnar »

Hej.
Specen för denna fokuserare ser ut att vara / Minimal total height (as delivered – incl. 2" clamp): 63 mm.

För 190MN, Innan du köper steeltracken, kolla först vad du har för höjd över tuben med din nuvarande kamerakonfiguration monterad i fokuseraren när kameran är inställd i fokus.
Bara så att du är säker på att du kan nå fokus om du byter. Jag tycker det låter som att steeltracken är för hög med sina 63mm på 190MN om man vill nå fokus med Canon systemkamera tex på den. Jag kan minnas fel, har inte möjlighet att komma åt min 190MN just nu för att mäta.

Med vänlig hälsning
Gunnar
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Baader steeltrack diamond

Post by Corpze »

Kan någon förklara varför man inte använder Rack and Pinion?
Om man som jag kör fokusmotor vars styrprogram förlitar sig på uppmätta värden (antal steg), vid ev slip (som jag fått vid något tillfälle med min Steeltrack (v1)) så rubbas värdena, med en R&P minimeras denna risk.
Jag förstår inte varför, när man ändå tar fram en ny produkt av den kvaliteten, att man inte valde R&P, om de hade gjort det tror jag Feathertouch hade fått sig en värdig utmanare.
Förstå mig rätt nu, min steeltrack är jag nöjd med, men enbart för visuellt och planetfoto, tyvärr inte deepskyfoto med pålitlighet vid automation.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Baader steeltrack diamond

Post by Docerland »

Hallå!
Det var bra att du påpekade bygghöjden. Har just mätt höjden över tuben på originalfokuseraren och den är ca 63mm den också. Om man mäter från fokuserarens basplatta till fokusavståndet på min Canon är det ca 69mm så det borde fungera.
Erland
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Baader steeltrack diamond

Post by AstroFriend »

Rack and pinion var det alltid på billiga teleskop förr i tiden. Friktions koppling ger en mycket jämnare gång men kan slira. Friktionskopplingen har ju en annan fördel. Vid ändlägena slirar det istället för att något bryts sönder om motorn körs för långt. Med rack and pinion måste man komplettera med en annan slirkoppling så man flyttar egentligen problemet.

Min friktions fokuserare har en tendens att slira när teleskopet pekar uppåt. Med andra ord hårt åtdragen nu.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Teleskop allmänt”