Strömförsörjning till en G-11?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Strömförsörjning till en G-11?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har precis köpt en begagnad Losmandy G-11-montering, som är försedd med strömförsörjning via 220 V nätuttag, vilket ju i sig är praktiskt. Men om jag nu ska vara lite mer mobil med den ibland, så behöver jag nån slags batteri. Vad har ni andra för tips och erfarenheter om powerpacks till monteringar som denna?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning till en G-11?

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Ja det är inte så lätt att vara mobil med dagens krav på dator styrning, blir jättelika lastbils batterier om man skall vara helt garderad. Jag valde ett 45Amph bil batteri av mindre slag, i början räkte det ca en natt och kunde driva mitt EQ6 stativ. Nu har jag adderat på värmeband, astro server och annat, skall sätta dit en ampere mätare så jag får bättre koll på vart strömmen tar vägen. I kyla har nu drift tiden reducerats till 4 timmar, räcker inte långt då det tar 1 eller 2 timmar bara att sätta upp och kalibrera utrustningen. Nu har jag där jag normalt är som tur var tillgång på el så jag kan ladda samtidigt.

Du kan läsa om mitt batteri projekt här:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... runit.html

Funderar nu på något typ gräsklippar litium batteri eller liknande, fast de är ju inte perfekta i kyla. Liten Honda generator är ju naturligtvis en väg att gå. Fast inte så kul med avgaserna.

Lutar dock mest åt att jag bygger upp en kompletterande utrutning som förutom att bli strömsnålare även blir mycket lättare, EQ6 är ju ingen nätt sak att släpa runt på.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Teleskop allmänt”