Refraktor: dublett vs triplett

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Refraktor: dublett vs triplett

Post by Cristofer »

Finns det någon nytta med att ha ett triplett om man enbart använder den för astrofoto med filter (RGB, Ha, Oiii osv)? Eller räcker det då med en dublett. Dubletter är ju oftast betydligt billigare.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by Corpze »

Intressant frågeställning, för färgkorrigeringens skull känns det som att det kanske inte har så stor betydelse, mer än att fokusoffseten kanske blir större än på en korrigerad tub. Sedan så kanske det har inverkan på den optiska kvaliteten (strehl ratio mm.)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by Bengt »

Finns ju rad andra faktorer som gör att det tillverkas refraktorer med tre eller fler linser. Inte minst hur plant fält tuben genererar. Går inte heller generalisera dublett mot triplett . Finns ju olika typer av glas i den . Förr när det var riktig fluorite räckte det länge med en dublett i tex tachahashi tuberna . Så ser det inte riktigt ut idag . Man ska dock vara uppmärksam på vilken linshållare det är på tripletterna man köper . Inget kul få pinchproblem vilket tyvärr inte händer helt sällan har man förstått på billigare refraktorer tex WO
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by taipan »

Pinch problem??
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by Bengt »

Pinch . Spänningar i optiken ofta på grund linsringen trycker på glaset när den krymper snabbar i kyla än glaset . Ofta är det aluminium ring i billigare tuber då uppstår problemet inte helt sällan .
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by taipan »

Ok, hur yttrar sig sånt?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by Bengt »

Stjärnorna blir deformerade och blir aldrig riktigt runda Är det riktigt illa blir de trekantiga . Ju större glas ju större risk detta kan hända . Många av dessa " lågbudget tuber" sätts ihop i länder med högre temp . När de sen används i Nordens kallare klimat blir krympningen ett problem . En del tillverkare av bättre märken har därför valt järnring som hållare istället just av detta skälet . Ju fler glas ju svårare få temp utjämning.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by Lazze »

Det varierar säkert mellan olika teleskop.
Jag gjorde ett prov häromåret med en Skywatcher Evostar 120 med olika filter.
Det är en akromat med relativt högt F-tal, ca 8 så jag trodde det skulle fungera skapligt men det visade sig att det inte gick att få någon riktig fokus med blått filter.
Jag försökte hitta testbilderna igen men jag hade tyvärr raderat allt utom lite Ha-bilder på M27 (som däremot blev riktigt bra) men minns jag rätt så var rött och grönt ok. Resultatet med OIII minns jag tyvärr inte.

Med vänlig hälsning
/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Refraktor: dublett vs triplett

Post by AstroFriend »

Om man har en större sensor och därmed stort fält som optiken skall ge skärpa på lär en flatfield corrector behövas förutom problemen med färgerna. Men hur ser optikens curvature ut på 2 resp 3 linsig refraktor? Går det att välja flatfield corrector oberoende av konstruktion i detta avseende?

Järnringen kanske är av rostfritt stål, annars blir det säkert korrosion problem. Rostfritt har väl samma temperatur längds utvidnings kofficient som järn vill jag minnas, ja rostfritt är ju mest järn. Men rostfritt har väldigt dåliga termiska egenskaper såsom värmeledning fast det har ju glas ockå.

Undrar vad min TS refraktor har för optikcell, heter att den är temperatur kompenserad har jag för mig jag läst. Ser ju att motorfokusens temperatur kompensering gör lite underliga justerkurvor, men bra blir slutresultatet i varje fall. Min refraktor är en tripple, TS är ju ganska prisvärda.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Teleskop allmänt”