Jämföra refraktor och reflektor.

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Jämföra refraktor och reflektor.

Post by awasen »

Nu har jag ägt både reflektorer och refraktorer och kommit att gilla refraktorn bättre av följande orsaker:

- Smidigare (mindre i storlek)
- Mer "sann" max. förstoring
- Bättre fokus

De reflektorer jag haft har ju inte varit av super kvalité kanske (men SkyWatcher PDS serien ska ju vara skaplig ändå) men när man pressar upp förstoringen är det väldigt svårt att hitta fokus jämfört med en "pressad" refraktor. Jag har haft samma okular så där ska det inte skilja.
Samma gäller fokus allmänt upplever jag, trots Crayford 10:1 på bägge är det lättare att få fokus med refraktorn och därför en "renare" bild...

Mina 2 ören...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jämföra refraktor och reflektor.

Post by stoffe »

awasen wrote:Nu har jag ägt både reflektorer och refraktorer och kommit att gilla refraktorn bättre av följande orsaker:

- Smidigare (mindre i storlek)
- Mer "sann" max. förstoring
- Bättre fokus

De reflektorer jag haft har ju inte varit av super kvalité kanske (men SkyWatcher PDS serien ska ju vara skaplig ändå) men när man pressar upp förstoringen är det väldigt svårt att hitta fokus jämfört med en "pressad" refraktor. Jag har haft samma okular så där ska det inte skilja.
Samma gäller fokus allmänt upplever jag, trots Crayford 10:1 på bägge är det lättare att få fokus med refraktorn och därför en "renare" bild...

Mina 2 ören...
Om man ska uttala sig om hur Newton-teleskop presterar så bör man även ha långfokusnewton som referens. Det är något helt annat än de korta fotonewtons som många observerar visuellt med. När jag skriver kort är det f-tal under f/6. Det finns en hel del fina refraktorer ute på marknaden. Men när sekundär-obstruktionen ligger på under 20% av diametern på huvudspegeln så märker man inte av det. Jag har 17% på mitt Cave Astrola.

Jag kan inte se några som helst fördelar rent optiskt med en refraktor jämfört med ett newtonteleskop med högt f-tal. Optiskt sett så gick det bra att öka förstoringen ända upp till 700 gånger med mitt 50 år gamla Cave Astrola 8" f/8 teleskop på VSP för några år sedan. Jag fick då låna ett 2,3 mm okular, vi var flera som observerade Mars i den förstoringen. Det var seeingen som satte stopp för detaljrikedommen.

Att använda en korrektorlins stjäl en del ljus och introducerar andra typer av fel även om det blir en förbättring så får man kanske inte den där superskärpan i hög förstoring och dessutom en ljussvagare bild.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.