Sky-watcher Esprit 80ED

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Sky-watcher Esprit 80ED

Post by taipan »

Nä, jag säljer inte min Astrotrac, jag köper en liten refraktor till den istället och utvecklar hobbyn.. Så gick tankarna.
Ja, en 80mm hör väll till dom mindre tänkte jag... Så kanske det är oxå men vilken klump!! Blev kanske lite stor för min Astrotrack men jag gillade brännvidden på 400mm samt f5 som är skapligt när man ska fota så därför föll valet på denna. Har sett några sjysta bilder tagna med denna oxå på nätet och läst nån artikel där dom skrev bra saker om den annars har jag inte jämfört så många olika tuber innan köpet.
Ska bli spännande att prova o se om tracen fixar detta eller om jag blir tvungen att låta katten para några honor till så jag har råd med en vettig goto-montering oxå... Angenäma problem man har....

Sååå... När blir det mörkt och stjärnklart då?? :)
Attachments
image1.JPG
image1.JPG (201.13 KiB) Viewed 4304 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by Jonas »

Bör inte vara några problem med vikten. Den klarar mycket. Jag kör utan problem min WO Star-71:a eller en 300/f:2,8 med en 5D på Astrotrac:en.
Däremot kan totallängden ställa till det lite så att vridmomentet blir lite stort.
Jag tycker din kameramontering ser lite "lång" ut. Har du både objektiv och okular (typ Baader) monterat i fokuseraren eller ser jag fel?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by taipan »

Ja det blev visst lite tokigt... Jag håller på att experimentera lite här och satte dit min 2x kamerakonverter mellan kameran och flattenern.. :). Nog den du ser...
Vikten för tuben(utan tillbehör) är föresten ca 4 kg om nån undrar
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by Jonas »

Det ska inte vara några problem. Lägger du till kamera och sökare är du kanske uppe i 6 kg? Knappt hälften av kapaciteten.
Men det är bäst att försöka hålla grejerna korta och/eller balancerade för att undvika stora vridmoment.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by AstroFriend »

Hej.
Det var väl ett mycket bra val du gjorde att satsa vidare på den trevliga astronomi hobbyn. Den serien som ditt teleskop tillhör har ju blivit populär och har bra ryckte.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by taipan »

Ja den får duga som första teleskop. :) Betydligt lättare att få till focus nu känner jag än med en vanlig kameraglugg. Och utbudet av tillbehör som blir tillgängligt är ju mycket större..

Katthanar kräver ju lite mera engagemang än reklam. Men ju han har allt betalt detta åt mig :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by AstroFriend »

Hej!

Vilken flatfieldcorrector har du valt?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by taipan »

Ha ha, kattkiss i hörnen är ett större problem ;)

Jag köpte SW egna som är avsedd för Esprit 80. Ska funka med APS-C.
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... iplet.html
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by taipan »

En fråga angående Barlow linser. Har ju vanliga fotokonvertrar som kanske skulle funka för att öka brännvidden vid foto. Men om jag skulle vilja öka förstoringen även när jag tittar i teleskopet så behöver jag ju andra grejer.
Om jag skulle vilja ha en 2x eller 3x barlow som jag kan använda både när jag fotar och när jag tittar. Vad ska jag välja då?
Det är ju en tvåtums diagonal på teleskopet så då måste den väll sitta mellan fokuseraren och diagonalen antar jag?
När jag fotar så ser det ut enligt bilden. Ska den sitta före T-ringen då eller? I så fall måste den väll ha 48mm gänga oxå eller?
Attachments
IMG_3975.jpg
IMG_3975.jpg (226.13 KiB) Viewed 4163 times
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Sky-watcher Esprit 80ED

Post by awasen »

Jag har pinat min AstroTrac med min 102mm (6 kg) refraktor och det går men balansen måste sitta perfekt.
Jag använder AstroTrac pir med huvudet och motviktsstång så totalt är jag nära 10kg...
Har efter drift align kommit upp i runt 3 minuter med det... :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Return to “Teleskop allmänt”