First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

I fredags fick jag första tillfället att testa mitt nya 305 mm Explore Scientific Dobson. Jag började med att kollimera speglarna med hjälp av en laser. Himlen var ganska ljus så jag hade inga större förhoppningar om att se något roligt men jag ville ju ändå försöka testa mitt nya teleskop.

Jag satte i ett 24 mm Baader Hyperion och riktade teleskopet mot Polstjärnan som jag hittade efter en stunds letande. Rödpunktsiktet visade fullständigt fel så jag fick skruva en del på det innan allt stämde. Polstjärnan syntes fint och även den lilla Polaris B. Därefter siktade jag in mig mellan de nedre stjärnorna i Lyran och där hittade jag Ringnebulosan M57 som syntes blek men tydlig. Satt och studerade den en liten stund varefter jag svängde teleskopet mot Herkules, siktade mot M13s position och hittade denna ljusstarka klotformiga stjärnhop direkt. Den var också rätt blek men det var inget annat att vänta sig.

Några saker kunde jag konstatera:
* Rödpunktsiktet som följde med som originalsikte är inte speciellt bra annat än som instrument för att grovrikta teleskopet.
* Ströljus från gatlyktor i närheten (högtrycksnatrium) störde observationerna ganska kraftigt eftersom detta är en "truss tube" och alltså är öppen runt om.

Efter denna observation har jag:
* Flyttat rödpunktsiktet och på dess ursprungliga plats satt en 8x50 RACI (Right Angle Correct Image) optisk sökare samt justerat in båda siktena mot avlägsna trädtoppar. Jag tror att de kommer att komplettera varandra på ett bra sätt.
* Markerat mitten av primärspegeln med hjälp av en märkpenna. Det underlättar kollimeringen.
* Numrerat de fyra dubbelstängerna som man monterar i spegellådan för att hålla ringen med sekundärspegeln och fokuseraren. Förmodligen kommer det att öka "repeterbarheten" i kollimeringen en smula.

Jag tänker dessutom kila fast rödpunktsiktet bättre eftersom det sitter och vickar en aning, samt tillverka en mörk kappa att sätta runt teleskopet för att avskärma störande ljus.

Det skall bli mycket spännande att testa teleskopet på ett seriösare vis senare.

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Bengt »

Grattis till ditt köp.
Den har vad jag förstått en trevlig konstruktion där man kan kollimera uppifrån med en stång.Fundera lite på den modellen innan det blev den 12" jag valde. Verkar smidig frakta i bil.
Ser fram emot fler rapporter kring den.
Själv köpte jag en sådan här duk till min 8" truss gjorde stor skillnad på kontrasten och minska daggproblem. .http://www.astrozap.com/scripts/prodVie ... roduct=254 Duk borde ingå tycker jag på alla truss tuber för att inte göra en galen av allt dagg och ströljus som ställer till det.
Den händige syr en själv om man har dessa talanger.

Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Hans Bengtsson »

Det är säkert ett mycket kompetent och trevligt teleskop du har köpt! Fokalförhållandet f/5 ger klart snällare ljuskon än t.ex. F/4.5, det har man hela tiden glädje av.

Ljuskappa skulle jag rekommendera att du skaffar så snart som möjligt. Skyddar huvudspegeln från ströljus, dagg, damm och partiellt från nedfallande föremål. Borde vara standard på öppna tuber.

Rättvändande vinklad sökare 5 cm: mycket bra och bekvämt. Vore inte heller fel med 6 cm. För min egen del skulle jag dock komplettera också med en liten rak sökare, kanske 3 cm, lättare att sikta med än vinklad sökare. Rödpunktssiktet skulle för min del gå i sopnedkastet, även en mycket liten optisk sökare är överlägsen ett sikte utan optik.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

Jag var nyss och köpte tyg och tänker tillbringa kvällen med att tillverka en "kappa" till teleskopet. Den kommer att behövas för ströljus blir mycket påtagligt.

/Torbjörn
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Präriefoten »

Grattis! Måste vara en pirrande känsla att ha ett sådant rejält teleskop att utforska stjärnljuset med. Bifoga gärna några bilder längre fram om du får tillfälle. Alltid roligt att ha en närmare titt på verktygen.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

Ja det är spännande, har bara kunnat titta på polstjärnan, M57 och M13 än så länge men det verkar lovande. Igår tillverkade jag ett ljusskydd och tog sedan ut teleskopet och tittade på Vega samt justerade siktena. En klar förbättring med ljusskydd på, tidigare fick jag in orange gatljus i spegeln.
Ljusskydd.jpg
Ljusskydd.jpg (61.28 KiB) Viewed 4681 times
/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by timokarhula »

Jag har också lust att skaffa en 12-tums Dobson. Har sneglat på Skywatcher Skyliner-300P FlexTube. Framändan av tuben kan skjutas in så den får plats i baksätet på bilen. Har någon här erfarenhet av dessa teleskop? Jag reagerar på att Rocker boxen väger hela 34 kg. Kan det stämma för Rocker boxen till min 10-tums GSO Dobson väger bara 12 kg?

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Peter R »

Snygg är den i alla fall :good:
Jag har också lust att skaffa en 12-tums Dobson. Har sneglat på Skywatcher Skyliner-300P FlexTube. Framändan av tuben kan skjutas in så den får plats i baksätet på bilen. Har någon här erfarenhet av dessa teleskop? Jag reagerar på att Rocker boxen väger hela 34 kg. Kan det stämma för Rocker boxen till min 10-tums GSO Dobson väger bara 12 kg?
Hej Timo,
jag har den sedan några år och har skrivit lite om den här i 2 inlägg:
viewtopic.php?f=36&t=5451&p=15111&hilit=Skyliner#p15111 och
viewtopic.php?f=36&t=5451&p=15111&hilit=Skyliner#p15119
Jag skulle kunna väga Rockerboxen vid tillfälle men skulle tro att den liksom tuben ligger på ca 20 kg.
Har du vägarna förbi Kungsholmen så får du gärna titta i den alternativt låna med dig den.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Torbjörn »

Den tyngsta delen till min 12" väger 19,8 kg om jag minns rätt. Det är spegellådan...

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by timokarhula »

Peter R wrote:
Hej Timo,
jag har den sedan några år och har skrivit lite om den här i 2 inlägg:
viewtopic.php?f=36&t=5451&p=15111&hilit=Skyliner#p15111 och
viewtopic.php?f=36&t=5451&p=15111&hilit=Skyliner#p15119
Jag skulle kunna väga Rockerboxen vid tillfälle men skulle tro att den liksom tuben ligger på ca 20 kg.
Har du vägarna förbi Kungsholmen så får du gärna titta i den alternativt låna med dig den.

/*Peter R
Hej Peter. Jag hade glömt bort att du hade ett Skywatcher Skyliner-300P FlexTube teleskop. Läser att du har hjul under den vilket är praktiskt på jämnt underlag. Det vore bra om du kunde verifiera att Rockerboxen inte väger mer än 30 kg. Tror att 25-30 kg är ungefär max för mig att bära ca 25 meter utomhus och vintertid på snö. Enligt uppgift väger motsvarande 16-tums Skyliners Rockerbox 55 kg (med GoTo förvisso) vilket inte längre är bärbart.

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by stoffe »

Torbjörn - Gratulerar till ett fint inköp, du ser väldigt nöjd ut och kappan runt trusstuben ser väldigt fin ut oxå. Fungerar allt till belåtenhet? Är det svårt att kollimera teleskopet, håller den kollimeringen bra?

Timo - Om du är sugen på en 16" dob och har tillgång till en villatomt så är ett mindre förvaringskjul ett smart sätt att förvara sitt teleskop på.

Jag klistrar inte in bilden i forumet utan postar den som en länk istället. Men det är ett 16" Meade Lightbridge på bilden.
http://www.hierbabuena.info/stuga/Pictu ... ridge2.jpg

Ang ett lätt portabelt Dobson teleskop så gillar jag denna 15" som jag själv observerat med många gånger.
http://uaa.saaf.se/doc/washdob.pdf
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Bengt »

Det är synd inte skywatcher har samma lättmonterade rocketbox som Orions trussmodell. Tycker deras modeller har ett bra system som tar liten plats i en bil.Skywatchers rocketbox tycker jag är onödigt tung och klumpig och ganska lik den jag har på min fasta Orion. Flytta 25 meter gör jag varje kväll med min tub och är inga problem och blir säkert inga problem med en 12" skywatcher om man inte har några krämpor.
http://youtu.be/8LCvHx_skIs
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by Peter R »

Hej Peter. Jag hade glömt bort att du hade ett Skywatcher Skyliner-300P FlexTube teleskop. Läser att du har hjul under den vilket är praktiskt på jämnt underlag. Det vore bra om du kunde verifiera att Rockerboxen inte väger mer än 30 kg. Tror att 25-30 kg är ungefär max för mig att bära ca 25 meter utomhus och vintertid på snö. Enligt uppgift väger motsvarande 16-tums Skyliners Rockerbox 55 kg (med GoTo förvisso) vilket inte längre är bärbart.
Nu har jag tagit med mig vågen upp på vinden:
Tuben väger exakt 20 kg och rockerboxen "bara" 18 kg.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by stoffe »

Timo - Denna 12" ser i alla fall lätt ut.
http://www.astroshop.eu/geoptik-dobson- ... r_0_select

Ännu dyrare men kanske ännu lättare oxå? 12" även här.
http://www.astroshop.eu/omegon-dobson-t ... ob/p,20611
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: First light Explore Scientific 305 mm Dobson

Post by wilt »

timokarhula wrote:Jag har också lust att skaffa en 12-tums Dobson. Har sneglat på Skywatcher Skyliner-300P FlexTube. Framändan av tuben kan skjutas in så den får plats i baksätet på bilen. Har någon här erfarenhet av dessa teleskop? Jag reagerar på att Rocker boxen väger hela 34 kg. Kan det stämma för Rocker boxen till min 10-tums GSO Dobson väger bara 12 kg?

/Timo K
Har en åttatums FlexTube sedan ett par år. Är nöjd, bär den regelbundet ut från lägenheten, ner i hissen och ut på gården utan kollimeringsproblem.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA