Batterilåda.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Batterilåda.

Post by FredrikS »

Ja då var höstens projekt klart. Min egen lilla batterilåda som helt och hållet blivit inspirerad från olika trådar på detta forum.

•Det är då ett bilbatteri på 45Ah som jag satt i en verktygslåda.
•Det första jag testade var hur mycket handtaget tålde och det var som jag misstänkte inte mycket, så det har jag förstärkt med skruvar. Funderar att även sätta ett hakspänne mellan lock och låda på kortsidan för att fördela vikten ytterligare när man bär lådan.
•Jag har en säkrings låda med 6 säkringar.
•Jag har använt 2,5 Rk kabel till det mesta.
•En huvudbrytare
•2 st 12V uttag
•2st USB uttag
•Volt och Ampere mätare som visserligen ska bytas ut för det blev lite fel vid inkopplingen :S
•Lite belysning runt om lådan för skojs skull och när den står under stativet så blir det ljus så man inte springer och snubblar. Kan vara att det lyser för skarpt, men det återstår att se.
•På batteriet har jag satt en snabbkoppling till min laddare.
•2 olika kanaler för styrning av värmeband. Detta är inspirerat av ragges bygge och det är även i den tråden jag fått hjälp med hur allt skulle kopplas. För att inte råka ut för att det skulle bli för långt mellan värmeband och batterilådan som kommer stå på marken så gjorde jag en liten låda med RCA kontakterna och en krok så den kan hängas under stativet. Denna lilla box kopplas in i batterilådan med XLR kontakt. Varje kanal har en egen säkring och brytare.
•Sakerna är inköpta mestadels på Ebay och Kjell o C.
•Nu har jag glömt att hålla koll på vad allt kostat men när jag räknar grovt så landar det runt 1500:-
Attachments
IMG_3829.JPG
IMG_3829.JPG (96.58 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3827.JPG
IMG_3827.JPG (118.94 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3826.JPG
IMG_3826.JPG (139.55 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3825.JPG
IMG_3825.JPG (117.61 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3824.JPG
IMG_3824.JPG (102.53 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3823.JPG
IMG_3823.JPG (99.36 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3822.JPG
IMG_3822.JPG (107.69 KiB) Viewed 4002 times
IMG_3821.JPG
IMG_3821.JPG (85.69 KiB) Viewed 4002 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Batterilåda.

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik!
Din batterilåda ser verkligen praktiskt ut. Ser att du använt många komponenter av hög kvalite. Det är bra för det finns väl inget som är så irriterande som glapp kontakt när man äntligen får klart väder o skall till o fota. Vår julgran har fått mindervärdighetskomplex :-)

Var har du hittat den fina ampere och voltmetern, sökte något liknande, helst också med USB kommunikation.

Lycka till med bilderna framöver!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Batterilåda.

Post by Corpze »

Ingen dum idé med nedåtriktade led, de tenderar att kunna vara rätt så starka så det inte spelar någon roll om de är röda, de bländar ändå. Men dessa kanske lyser upp "lagom".
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Batterilåda.

Post by ragge »

Vad kul att få se hur det blev - genomtänkt och snyggt utfört !
Bra med kapacitet per krona blir det också, jämfört med de 100 kr per Ah som största PowerTanken på Astrosweden har.

En uppgradering som jag själv funderar på till min batteriväska är en sådan där gammaldags handvärmare med kolstavar som man tänder eld på. Har ett par sådana liggande och tänkte att batteriet kanske kan trugas att leverera några extra Ah när frosten gör sig påmind. (Ingen fara, kolstaven ligger inbäddad i något säkert material med en plåtask utanpå).

/Ragnar
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Re: Batterilåda.

Post by FredrikS »

Tack, kul att ni gillar hur den blev. Ser ut att bli möjlighet att testa den imorgon så det ser jag fram emot.
AstroFriend: Jag köpte den på Ebay, sök på voltmeter så får du massor att välja på.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Batterilåda.

Post by magnuslar »

Hej!

Kanonfin!

Har du förutom 12V också 5V-uttag i den, till USB och liknande? I så fall - hur har du ordnat dem? Jag är igång med att fixa nåt sånt här själv.

Och du har cigrettuttag, right? Köpta var?

Magnus