Dew fight

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Dew fight

Post by AstroFriend »

Denna eländiga kondens på frontlinsen!

Som Jonas tipsade om kanske man inte skall krångla till livet med eldriven antidew utrustning direkt. Raskt iväg och leta efter lämpligt matrial till daggkåpa. Båttillbehör, biltillbehör gav inget, efter ett tag var jag inne på BEA i Enskede här i Stockholm. De brukar ha diverse udda saker. Fyndet idag var ett liggunderlag i svart utförande, pris 79kr.
dew shield 01.jpg
dew shield 01.jpg (77.82 KiB) Viewed 7985 times
Den här kommer nog räcka till mina teleskop livet ut.
dew shield 02.jpg
dew shield 02.jpg (87.67 KiB) Viewed 7985 times
En lagom stor bit tillkapades för 165mm linsen.
dew shield 03.jpg
dew shield 03.jpg (74.78 KiB) Viewed 7985 times
Omformning till cylinder medelst tejp, tejpen får bytas mot någon med högre kvalite innan prov i kyla skall göras. Den här är gjord 150mm lång varav 110mm sticker ut utanför det ordinarie motljusskyddet. Linsen har en diameter på 60mm (dock alltid nedbländat till f4) och daggkåpans innerdiameter är 75mm, skall räcka förutsatt den sitter rakt. Den här linsen är gjord för sensorstorleken 60x70mm till skillnad mot den futtiga 24x36mm jag har.
dew shield 04.jpg
dew shield 04.jpg (89.33 KiB) Viewed 7985 times
Sommar, daggkåpa av.
dew shield 05.jpg
dew shield 05.jpg (87.67 KiB) Viewed 7985 times
Vinter, daggkåpa på!

Har bestält komponenter för att bygga ett värmelement också, så det blir både hängslen och rem för säkerhets skull. Den svarta plasten var behändig att arbeta i, enda att anmärka på är kanske att den inte var riktigt matt på ytan.

Värmeelementet, valde att bygga detta själv för att få det skräddarsytt för denna lins.
heat 01.jpg
heat 01.jpg (94.05 KiB) Viewed 7985 times
Dagen efter jag beställde motstånden dök de upp i brevlådan, 100st på 470 ohm. Till denna dew heater går det åt 10st och ger resistansen 47 ohm och en effekt på 3 till 4 watt. De kostade 22öre st, tänk att det finns saker att köpa för under kronan idag!
heat 02.jpg
heat 02.jpg (39.85 KiB) Viewed 7966 times
Fixera de 10 motstånden på lika avstånd på den 27cm sträcka som motsvarar omkretsen på motljusskyddet.
heat 03.jpg
heat 03.jpg (46.82 KiB) Viewed 7985 times
Klippa till och avisolera kabeln som matar motstånden. Alla motstånden är parallellkopplade.
heat 04.jpg
heat 04.jpg (32.04 KiB) Viewed 7985 times
Isolertejp så att inga strömförande delar kommer i kontakt med objektivet.
heat 05.jpg
heat 05.jpg (68.56 KiB) Viewed 7985 times
En extra kontakt sattes på för att kunna skarva i fler tillbehör.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dew fight

Post by ragge »

Snyggt, jag har också gjort några sådana värmare. De fungerar fint.
Jag fick tag på silicon-kabel som är smidig och bra, det kanske du också använder.

Mina värmare matar jag via sådana här :
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Buck-Conv ... 4622060fe8
där jag ersatt trimpoten med en extern potentiometer.
6 kr st, lite dyrt kan man tycka. Frakten ingår ju visserligen, men ändå... ;)
/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar!
Det var ena fina små omvandlare du hittat. Den enda som kanske kan vara ett bekymmer är de högfrekventa störningar de kan ge. Har du märkt några tendenser till sådant, och har du kaplsat in de? Vilka effekter har du konstruerat dina värmeband till?

He he, inga siliconkablar här, stela som ståltrådar! Men har man väl böjt till de sitter de där de ska.

Jag har faktiskt aldrig handlat på Ebay, har inte ens ett paypal konto. Men ser ju många intressanta saker där så det är väl dags att börja fynda. För stunden är det en focusmotor som står högst på listan, får se om jag bygger den själv eller köper något beg.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Dew fight

Post by VigdisVZ »

Snyggt jobbat.

Biltema's liggunderlag har suttit på min 6" newton ett par säsonger nu, men jag känner på mig att jag får lära mig löda lite om jag ska hålla den daggfri under längre tid samt ett guideteleskop.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Dewheater. Det går framåt, nu är värmebandet monterat i daggkåpan.
heat 06.jpg
heat 06.jpg (108.8 KiB) Viewed 7778 times
Här fästes värmelementen mot isoleringen i daggkåpan, vanlig silvertejp använd.
heat 07.jpg
heat 07.jpg (97.45 KiB) Viewed 7778 times
Effekten är lite drygt 3 Watt som jag skrev tidigare. Nu när elementen sitter monterade så här finns en liten risk att de överhettas, isoleringen gör ju att kylningen blir begränsad. Så bör inte vara påslagen under varmare tider.
heat 08.jpg
heat 08.jpg (111.67 KiB) Viewed 7659 times
Monterat på linsen och utrustningen har begåvats med ytterliggare en kabel.

Tanken var att prova under gårdagens kväll, men vädret satte stopp som vanligt. Desto trevligare blev ett besök på UAA.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Nu har turen kommit till den större refraktorn och att tillverka ett värmeband till den, linsdiametern på den är 130mm. Jag måttar efter att den skall sitta strax bakom daggkåpan då det brukar rekommenderas.
heat 10 TS130.jpg
heat 10 TS130.jpg (86.92 KiB) Viewed 7689 times
Jag måttar och räknar på effekten, det blir 23st 470 ohm mostånd vilker ger en effekt på 8Watt vid 13 volt, det är 2cm mellan motstånden. Den valda effekten ger lite marginal så att en effektreglering kan monteras senare.
heat 11 TS130.jpg
heat 11 TS130.jpg (113.35 KiB) Viewed 7689 times
Motstånden fästs mot en isolering så att den mesta värmen avges till tuben. Ännu bättre hade kanske varit att bara värma på lins hållaren. Det hade blivit en helt annan konstruktion och det får vänta till framtiden. Nackdelen med den här valda lösningen är att hela tuben värms i onödan och tömmer batteriet fortare dessutom.

Nu hoppas jag på klart väder så jag kan prova utrustningen, kometen Lovejoy vore ju kul att få med på bild.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Nu äntligen har jag kunnat testa utrustningen under sina rätta förhållanden. Konstaterade ganska snabbt att värmebandet inte värmde tillräckligt för att hålla kondensen borta. Det var monterat bakom motljusskyddet där man brukar placera det som ni ser på tidigare bilder. Med aluminium som leder värme bra innebär det ju tyvärr att man värmer upp hela teleskoptuben. Man kan ju kompensera det genom att öka effekten, men det vill man ju helst slippa eftersom det innebär andra negativa saker.
heat 20 TS130.jpg
heat 20 TS130.jpg (171.53 KiB) Viewed 7472 times
Efter lite snabbt funderande där under natten hittade jag på denna lösning som jag tursamt kunde klara av där i mörkret att modifiera det till. Mellan motljusskyddet och linshållaren är det en spalt som var tillräckligt stor för att värmebandet skulle få plats i. Nu slapp jag värma hela teleskoptuben utan det räckte med linshållaren, mycket effektivare.
heat 21 TS130.jpg
heat 21 TS130.jpg (172.56 KiB) Viewed 7472 times
Ett litet problem tillkom dock, nu hade jag en kabel som kom ut framåt genom teleskopet, därmed gick inte skyddslocket att skruva på. Löstes genom att en avskiljningsvägg placerad framför objektivet som skydd tillverkades, här finns nu utrymme så att kabeln går att rulla ihop fram objektivet och därmed går skyddslocket att skruva på igen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Jag har haft lite problem med att fokusera min Sigma 150mm f/2.8 objektiv. Jag har en ide att det ultrasmala värmeband jag byggde som bara värmer frontlisen är orsaken. Det kan vara så att när man bara värmer ett linslement så blir optiken ur sin optimala justering.

För att testa detta köpte jag ett nytt värmeband, även detta USB anslutet. Det kommer täcka hela objektivet, tyvärr då även fokus ringen, men vad gör man. Har lite bilder och text här:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part07" onclick="window.open(this.href);return false;

Köpte det på Ebay från HongKong, kom efter en vecka och gratis frakt. Inte lönt att hålla på att bygga själv, praktiskt och snyggt är det också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Dew fight

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Värmebandet ser riktigt bra ut men jag undrar hur du kommer kunna ställa fokus med det över objektivet?

Maritn
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Jag får testa lite, fokuseringen på det här objektivet oerhört känsligt, kanske till viss del för att det är skarpt så det syns direkt när det är ur fokus. Men det går ganska bra om man greppar värmebandet och vrider alltihop. Sedan får ju kabeln inte rubba fokusen när den rör sig. Om värmebandet fungerar bra så kanske jag kan tillverka någon sorts arm och fästa på fokusringen. Typ en spak som sticker ut som man kan ställa fokusen med. Vi får se hur det blir till slut, var ju lite nyfiken att testa detta värmeband också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Dew fight

Post by Tannerswe »

Jag har 2 av dessa värmeband och tycker dem fungerar väldigt bra.

Jag har inte haft några problem alls med att fokus rubbas, inte ens på känsliga objektiv.

Vill man vara lite säker ser man till att sladden hamnar nedåt så man inte får ett vridande moment av den

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dew fight

Post by ragge »

AstroFriend wrote:... Typ en spak som sticker ut som man kan ställa fokusen med... /Lars
Du menar en sådan här ? Från mitt första astroprojekt - oj, oj, oj. Obs mobiltelefonen som höll koll på varvtiden för det röda kugghjulet...man blir lätt nostalgisk.

Spaken är gjord av en köks-sil. Fick böja till handtaget lite, det sitter flexibelt (!) med gummisnoddar på båda sidorna. Funkade faktiskt utmärkt !

Ragnar
first-project.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dew fight

Post by AstroFriend »

Ragge du är fantastisk! Vilka byggen du funderar ut. Armen är något liknande som jag tänkt. Kanske aluminium och fästa med buntband. Vi får se.

Du har väl kvar det bygget för en framtida utställning?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;