Sommarprojekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Sommarprojekt

Post by Marsian »

Hej alla!
Mitt sommarprojekt börjar bli klart.
För första gången i mitt liv har jag gjutit med betong och gjort ett stabilt fundament till mitt teleskop.
Sedan beställde jag ett egendesignat stativ från g-eriksson mekaniska verkstad. Lite lägre än originalstativet, man blir ju inte yngre, och så mycket lättare att sätta upp teleskopet ensam.
Riktigt, riktigt nöjd med arbetet som G-Eriksson Mekaniska AB gjorde. Allt helt enligt mina ritningar och instruktioner. Svarvat toppen, laserskurit detaljerna, svetsat allt och lackat hela härligheten.
Attachments
Stativet o Zacco liten.jpg
Stativet o Zacco liten.jpg (224.24 KiB) Viewed 2181 times
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sommarprojekt

Post by AstroFriend »

Med den hunden där behöver du inte montera ned teleskopet när du inte använder det. Skulle själv behöva en sådan så slapp jag klättra upp och nedför berget varje gång montering o teleskop skall på/av. Väldigt kraftigt fundament du gjutit, bara jord under? Jag kan inte se riktigt på fotot, men är det tre ben som förbinder plattorna? Två skulle nog kännas i minsta laget. Snyggt och propert!

Är väl underbart att ha ett fast stativ som är färdiginriktat, bara en liten fintrimning att göra när man återmonterar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;