Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Jonas wrote:Hej igen,

Vokabulären i detta ämne är inte heller jag helt säker på så vi är nog lika goda ”kålsupare”.

Bra att du har plana ytor på båda sidor! I så fall kan du skruva fast plattor av byggplyfa på varsin sida av tuben och på det sättet få en stabil infästning av tublagren.
Se till att plattorna blir så identiska de kan för att sedan markera centrum på en av dem och borra ett mindre hål rakt genom båda plattorna så att du vet var tublagren ska centreras.
Det är ju lite knepigt att veta var centrum på båda sidor om tuben sammanfaller men i detta fall är det inte kritiskt. Jag tror det räcker med att du så noggrant som möjligt försöker mäta in positionen.

Vilka skruvar man sedan ska använda för att skruva plattorna till tubringarna beror ju ofta på materialtyp och tjocklek. I detta fall antar jag det är någorlunda grova träskruv som gäller. Jag brukar försöka hålla mig till genomgående hål och skruv/mutter men det är nog inte applicerbart här och fyra rejäla skruv som håller varje platta mot tubhållarna bör ändå vara starkt nog.
(Det finns även insatsgängor att köpa som är tänkta att försänkas i, exempelvis trä men det kanske inte finns tillräcklig materialtjocklek i ringarna för att montera sådana? Dessutom tror jag det fungerar bra med vanliga träskruv.)

Vad har du tänkt att använda till tublager? Det ska ju vara runt, stabilt och lätt att fästa mot plyfan. Det jag omedelbart kommer att tänka på är ytterligare en ett par runda plyfaskivor. Här är en bra länk med tips: https://stellafane.org/tm/dob/mount/altbearings.html
Jag brukar såga två hopspända bitar ovanpå varandra för att försöka få dem så identiska som möjligt. När jag sedan sågat färdigt, brukar jag, innan jag lossar bitarna från varandra, borra ett 6 mm hål i centrum rakt genom båda bitarna och sedan skruva ihop bitarna med M6 skruv och mutter. På det sättet håller jag även reda på centrum och rundheten på bitarna i förhållande till varandra. När du sedan fått bitarna så runda det går, kan du klä kanterna med, exempelvis teflontejp.

Hoppas du ursäktar att jag blir detaljerad. Jag är ju road av ATM så därför blir det lätt så.

Bästa Hälsningar

Jonas
Hej!

Insatsgänga var ordet som jag letade efter!

Alltså, det som du föreslår är att skruva fast plattorna till ringarna genom att använda ett par träskruv och sedan skruva tublager i varje sidan mot plattorna? Mm, jag hade tänkt hela tiden på att skruva tublager direkt på ringarna (genom plattorna) men kanske är det bättre om man kan dela lasten.

Jag tycker om idén om att använda plyfa till tublager också men vet ej om jag har verktyg/expertisen som krävs för att såga dem. Att använda någon slags rör del är ett lockande idé eftersom rund formen blir så perfekt det kan vara.

Och du, detaljer är ju det som jag är ute efter så dur är välkommen att vara så detaljerat du vill! :)

Tack!

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Timaoes »

Xavier! Kul projekt. Hittade en bild på min dator som kanske kan vara till hjälp. Som framgår har man här använt en helt annan metod för att montera tuben. Verkar enklare än tubringar. Jag minns inte varifrån bilden kommer, bara att jag sparade den för att jag funderade på att bygga obsstolen. Lycka till med projektet.

/Johan
another8inbinos[1].jpg
another8inbinos[1].jpg (198.76 KiB) Viewed 2460 times
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Timaoes wrote:Xavier! Kul projekt. Hittade en bild på min dator som kanske kan vara till hjälp. Som framgår har man här använt en helt annan metod för att montera tuben. Verkar enklare än tubringar. Jag minns inte varifrån bilden kommer, bara att jag sparade den för att jag funderade på att bygga obsstolen. Lycka till med projektet.

/Johan
Hej Johan,

Tack för infon! Det som jag tycker om med ringarna är att jag sliper boxen... Men det är många som verkar tycka som du gör. Vi får se när jag börjar med själva bygget (hittills det är bara planering), kanske blir lättare med boxen iaf...

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX