Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Hej,

Jag har nyligen skaffat en 8 tums f/6 newton begagnat [1]

Nu funderar jag på att bygga en dobson montering till det. Jag har börjat att utforska lite på nätet [2] men uppskattar verkligen om ni som har mer erfarenhet kan peka mig mot någon särskilt bra design och framförallt vart tror ni är bäst att skaffa materialet (trä, skruvar, teflon osv), min första gissning är Bauhaus ??

Också, vilken typ av såg tror ni att man ska ha för att kunna såga delarna på lättaste sätt?

Tack!

/Xavier

[1]: viewtopic.php?f=32&t=9067&p=40486#p40486
[2]: http://www.scopemaking.net/dobson/dobson.htm
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Starsoft »

Hej

Jag har aldrig byggt en dobson men om jag vill ha skivor till andra ändamål så brukar jag köpa skivorna på k-rauta, då kapar dom till dom mot en liten avgift i en professionell såg. Allt blir väldigt mycket enklare om skivorna har exakt rätt mått med raka fina kanter. Till kapningarna med radie behöver man förmodligen en sticksåg.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by VigdisVZ »

Stoffe i UAA har teflonbelägg och jag tror att flera av grabbarna i UAA vet hur man gör, dom hade ju hemmabyggesdobben med till Spanien.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Starsoft wrote:Hej

Jag har aldrig byggt en dobson men om jag vill ha skivor till andra ändamål så brukar jag köpa skivorna på k-rauta, då kapar dom till dom mot en liten avgift i en professionell såg. Allt blir väldigt mycket enklare om skivorna har exakt rätt mått med raka fina kanter. Till kapningarna med radie behöver man förmodligen en sticksåg.

Anders
Vad bra att du säger det. Jag frågade delvis pga sista gången jag var på Bauhaus och frågade om kapning service den enda som jag fick var ett bord och en liten manuell såg, det blev inte så bra men det handlade om långa brädor som annars fick inte plats i bilen. :( Då vet jag att k-rauta är en bättre alternativ.
VigdisVZ wrote:Stoffe i UAA har teflonbelägg och jag tror att flera av grabbarna i UAA vet hur man gör, dom hade ju hemmabyggesdobben med till Spanien.
Visst är de duktiga? Jag ska småningom behöva deras hjälp säker men tänkte iaf försöka börja planera i egen hand :) Ska fråga Stoffe om teflonet.

Tack!

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Jonas »

Hej Xavier,

Grattis till inköpet!
Jag har byggt ett antal teleskop och en EQ-montering men ingen dobsonmontering. Dock tror jag att jag kan ge dig några bra tips om materialval etc.

- Byggplywood är ett excellent material för teleskopkonstruktioner. När jag byggde en EQ-montering till min 10":are för ca. 20 år sedan, använde jag mest 12 mm byggplyfa. Jag var noggrann med att först göra ritningar, sedan mäta upp delarna och såga ut dem. Något som belönade sig när allt skulle sättas ihop. Jag limmade och skruvade ihop allt med mässingsskruv (för utseendets skull ;) ).
- När jag skulle ta upp stora hål, använde jag sticksåg som jag satt ett ”centreringsverktyg” på för att få så runda hål som möjligt.
- När allt var klart, betsade jag de öppna träytorna och förseglade sedan med tre lager båtlack.
- Lagringen av teleskopet kan vara lite knepigare men en enkel lagring av botten, är ett antal golvskydd i hårdplast som man helt enkelt spikar i underredet och som sedan får glida på den hårda ytan på byggplywooden. I centrum en bult som håller ihop allt.
- Tublagringen kan på ett relativt enkelt sätt göras på samma sätt som botten (med golvskydd). Man får då inte glömma att göra plats för dessa när man tar upp de stora hålen.
Alternativet är teflon. Det kan ju köpas i olika former och det är kanske inte så dumt att använda teflontejp på de runda rören.

Jag ser på bilden av din nya tub att den har monteringsringar. Dessa kan vara bra att utnyttja. Om du har plana ytor på monteringsringarnas båda sidor, kan du helt enkelt montera plyfabitar försedda med runda rör på varje sida så att du på det sättet har tubdelen klar.
Måttet mellan dessa, ger ju även bredden på monteringen.

En stor fördel med att använda ringarna är att du kan balansera in teleskopet när du är klar och dessutom hitta en bra position för okularet.

Här ytterligare en länk med oerhört mycket information: https://stellafane.org/

Ha det så kul!

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by wilt »

Grattis till teleskopköpet! Ett jättebra teleskop för variabelobservationer! Och vad kul det låter med att bygga en dobsonmontering till det - hoppas du fortsätter att skriva om det här på Astronet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Hans Bengtsson »

Kan bara hålla med Gustav. Det blir ett kanonteleskop för variabelobserverande! Effektivt, okomplicerat, kraftfullt, pålitligt. Och f/6 är faktiskt snäppet bättre än f/5, strålgången är snällare och mera okänslig för icke-perfekt fokusering och kollimering.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Jonas wrote:Hej Xavier,

Grattis till inköpet!
Jag har byggt ett antal teleskop och en EQ-montering men ingen dobsonmontering. Dock tror jag att jag kan ge dig några bra tips om materialval etc.

- Byggplywood är ett excellent material för teleskopkonstruktioner. När jag byggde en EQ-montering till min 10":are för ca. 20 år sedan, använde jag mest 12 mm byggplyfa. Jag var noggrann med att först göra ritningar, sedan mäta upp delarna och såga ut dem. Något som belönade sig när allt skulle sättas ihop. Jag limmade och skruvade ihop allt med mässingsskruv (för utseendets skull ;) ).
- När jag skulle ta upp stora hål, använde jag sticksåg som jag satt ett ”centreringsverktyg” på för att få så runda hål som möjligt.
- När allt var klart, betsade jag de öppna träytorna och förseglade sedan med tre lager båtlack.
- Lagringen av teleskopet kan vara lite knepigare men en enkel lagring av botten, är ett antal golvskydd i hårdplast som man helt enkelt spikar i underredet och som sedan får glida på den hårda ytan på byggplywooden. I centrum en bult som håller ihop allt.
- Tublagringen kan på ett relativt enkelt sätt göras på samma sätt som botten (med golvskydd). Man får då inte glömma att göra plats för dessa när man tar upp de stora hålen.
Alternativet är teflon. Det kan ju köpas i olika former och det är kanske inte så dumt att använda teflontejp på de runda rören.

Jag ser på bilden av din nya tub att den har monteringsringar. Dessa kan vara bra att utnyttja. Om du har plana ytor på monteringsringarnas båda sidor, kan du helt enkelt montera plyfabitar försedda med runda rör på varje sida så att du på det sättet har tubdelen klar.
Måttet mellan dessa, ger ju även bredden på monteringen.

En stor fördel med att använda ringarna är att du kan balansera in teleskopet när du är klar och dessutom hitta en bra position för okularet.

Här ytterligare en länk med oerhört mycket information: https://stellafane.org/

Ha det så kul!

Hälsar

Jonas
Hej Jonas,

Tack så mycket! Jag måste nog sitta och läsa din inlägg i lugn och ro för att extrahera alla informationen som du har lagt i den :D Jag uppskattar det!

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

wilt wrote:Grattis till teleskopköpet! Ett jättebra teleskop för variabelobservationer! Och vad kul det låter med att bygga en dobsonmontering till det - hoppas du fortsätter att skriva om det här på Astronet.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote:Kan bara hålla med Gustav. Det blir ett kanonteleskop för variabelobserverande! Effektivt, okomplicerat, kraftfullt, pålitligt. Och f/6 är faktiskt snäppet bättre än f/5, strålgången är snällare och mera okänslig för icke-perfekt fokusering och kollimering.

M v h
Hans Bengtsson
Tackar Gustav och Hans!

Japp nu känns som att det är dags att återgå till variabelobservationer. Tyvärr så håller dem på att bygga hus och grejer runt om där jag bor och blir mer och mer svårt att inte bli blind av alla gatulampor mm men hoppas att nya teleskopet ska hjälpa med det. Jag har fått dessutom en sökare som kommer att göra att jag blir effektivare i stjärnhoppning och uppskattning av ljusare stjärnor.

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by wilt »

Ja, belysningen inne i städerna är ju jobbig. Men med 20 cm når man svaga variabler även inne från stan.

Bra med sökaren! Den kanske även kan monteras på din 5-tummare i väntan på att det stora teleskopet blir färdigt? Jag använder sökaren till mitt 20 cm Newtonteleskop även på mitt lilla teleskop, istället för den rödpunktssökare som följde med.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Post by Xavier »

Hej Gustav,

Jag hade tänkt på det men då behöver jag skaffa ett extra fästet då det till rödpunktssökare passar inte. Jag ska kolla på nätet och se om jag hittar något...

/x
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Hej,

Jag håller på planera bygget och tänkte ta en här designen som bas eftersom det verkar vara enkel nog [1]:

Image

En (av många) sak som jag inte vet hur ska man lösa är hur ska man fästa de delarna till tublagringen (alltså "altitude bearings" på engelska) till ringarna.

Här kan man se att han förmodligen har redan ett hål med någon slags gänga inuti där han kan skruva:

Image

Image

I mitt fall är ringarna av trä, jag har hål i EN av sidorna, så jag skulle behöva göra hål på andra sidan också och undrade om jag ska använda någon slags trä plugg för att kunna skruva in delarna?
ringclosesmall.jpg
ringclosesmall.jpg (92.24 KiB) Viewed 6169 times
Är det någon som har en bättre idé?

Mvh,

/Xavier


[1]:http://10minuteastronomy.wordpress.com/ ... telescope/
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Jonas »

Hej Xavier,

Jag kan inte säga att jag är riktigt med på vad ditt egentliga problem är men vill ändå börja med att säga att jag inte tycker om ”10-minuterslösningen” m.a.p. infästningen av tublagringen. Det är framförallt två detaljer jag tycker är riktigt dåliga; användningen av endast en tubring för att (undermåligt) fästa lagringarna mot tubringen med en enda centrumskruv – som dessutom ser ut att vara en vingmutter med dåligt grepp!
Effekten kan bli en ”rickig” montering som kommer att bli svår att ställa in och finjustera. I värsta fall lossnar ett eller båda tublagren och tuben faller till marken.

Fråga: Du kan alltså inte utnyttja mer än en sida av tubringarna, dvs det är bara en av sidorna som har en plan yta som du kan fästa?

Om det är så, anser jag det vara bättre att tillverka en låda för tuben som den kan vila stadigt i.
Lagren kan fästas direkt i ”rocker boxen” och lådan permanentmonteras. Den har en öppning uppåt så att du kan lägga ner tuben i den och spänna fast den på något enkelt och snabbt sätt. Fördelen med denna lösning är att du kan justera inlagringen en gång för alla till lagom motstånd. Detta eftersom du aldrig tar bort lådan.
Alternativt kan du göra en låda med tublager som du spänner fast runt tuben och sedan kan du utnyttja, exempelvis, ”V-lagringen” i ”10-minuterslösningen” för att lägga ner lådan i denna. Bifogar länk till en bild på hur en sådan låda kan se ut. (Nu är denna, som du ser, inte gjord för en dob men du förstår säkert hur jag tänker ….)
https://www.dropbox.com/l/wz3B4KIhmMwRt8FW4M6xzo

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Xavier »

Jonas wrote:Hej Xavier,

Jag kan inte säga att jag är riktigt med på vad ditt egentliga problem är men vill ändå börja med att säga att jag inte tycker om ”10-minuterslösningen” m.a.p. infästningen av tublagringen. Det är framförallt två detaljer jag tycker är riktigt dåliga; användningen av endast en tubring för att (undermåligt) fästa lagringarna mot tubringen med en enda centrumskruv – som dessutom ser ut att vara en vingmutter med dåligt grepp!
Effekten kan bli en ”rickig” montering som kommer att bli svår att ställa in och finjustera. I värsta fall lossnar ett eller båda tublagren och tuben faller till marken.

Fråga: Du kan alltså inte utnyttja mer än en sida av tubringarna, dvs det är bara en av sidorna som har en plan yta som du kan fästa?

Om det är så, anser jag det vara bättre att tillverka en låda för tuben som den kan vila stadigt i.
Lagren kan fästas direkt i ”rocker boxen” och lådan permanentmonteras. Den har en öppning uppåt så att du kan lägga ner tuben i den och spänna fast den på något enkelt och snabbt sätt. Fördelen med denna lösning är att du kan justera inlagringen en gång för alla till lagom motstånd. Detta eftersom du aldrig tar bort lådan.
Alternativt kan du göra en låda med tublager som du spänner fast runt tuben och sedan kan du utnyttja, exempelvis, ”V-lagringen” i ”10-minuterslösningen” för att lägga ner lådan i denna. Bifogar länk till en bild på hur en sådan låda kan se ut. (Nu är denna, som du ser, inte gjord för en dob men du förstår säkert hur jag tänker ….)
https://www.dropbox.com/l/wz3B4KIhmMwRt8FW4M6xzo

Hälsningar

Jonas
Hej Jonas,

Tack för svaret. Det som jag tycker om med ”10-minuterslösningen” är just att den använder ringarna. Mina ringar har en plan yta på båda sidor men bara hål i en utav dem. Hålet på andra sidan går att fixa lätt med en borr.

Precis som du, tyckte jag inte om sättet att han sätter fast tublagringen. Delarna som ska tillåta tuben rotera i alt axis måste skruvas på något sätt in i ringarna, men eftersom mina är gjorda av trä vet inte jag vad skulle vara bäst att använda, som sagt tänkte jag på kanske någon slags "trä plugg" eller liknande.

Sedan kvarstår frågan om vad ska man använda för material för själva delarna och vilken typ av skruv ska man ha för att sätta fast dem, vingmutter verkar inte vara en optimal lösning.

Jag inser att mitt ordförråd gällande det här ämne är begränsat, fråga gärna eller kom med rätta ordet.

Tack

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Dobson montering till en 8 tum f/6 newton

Post by Jonas »

Hej igen,

Vokabulären i detta ämne är inte heller jag helt säker på så vi är nog lika goda ”kålsupare”.

Bra att du har plana ytor på båda sidor! I så fall kan du skruva fast plattor av byggplyfa på varsin sida av tuben och på det sättet få en stabil infästning av tublagren.
Se till att plattorna blir så identiska de kan för att sedan markera centrum på en av dem och borra ett mindre hål rakt genom båda plattorna så att du vet var tublagren ska centreras.
Det är ju lite knepigt att veta var centrum på båda sidor om tuben sammanfaller men i detta fall är det inte kritiskt. Jag tror det räcker med att du så noggrant som möjligt försöker mäta in positionen.

Vilka skruvar man sedan ska använda för att skruva plattorna till tubringarna beror ju ofta på materialtyp och tjocklek. I detta fall antar jag det är någorlunda grova träskruv som gäller. Jag brukar försöka hålla mig till genomgående hål och skruv/mutter men det är nog inte applicerbart här och fyra rejäla skruv som håller varje platta mot tubhållarna bör ändå vara starkt nog.
(Det finns även insatsgängor att köpa som är tänkta att försänkas i, exempelvis trä men det kanske inte finns tillräcklig materialtjocklek i ringarna för att montera sådana? Dessutom tror jag det fungerar bra med vanliga träskruv.)

Vad har du tänkt att använda till tublager? Det ska ju vara runt, stabilt och lätt att fästa mot plyfan. Det jag omedelbart kommer att tänka på är ytterligare en ett par runda plyfaskivor. Här är en bra länk med tips: https://stellafane.org/tm/dob/mount/altbearings.html
Jag brukar såga två hopspända bitar ovanpå varandra för att försöka få dem så identiska som möjligt. När jag sedan sågat färdigt, brukar jag, innan jag lossar bitarna från varandra, borra ett 6 mm hål i centrum rakt genom båda bitarna och sedan skruva ihop bitarna med M6 skruv och mutter. På det sättet håller jag även reda på centrum och rundheten på bitarna i förhållande till varandra. När du sedan fått bitarna så runda det går, kan du klä kanterna med, exempelvis teflontejp.

Hoppas du ursäktar att jag blir detaljerad. Jag är ju road av ATM så därför blir det lätt så.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt