Rosendals observatorie - ASA DDM85 - polinställning

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Corpze »

Jag har faktiskt kikat på just baader pan 3" 370mm, den har rätt helbild för två av de förborrade hålen i ASAs dovetail.
Kommer enbart att använda Losmandy men köper klämman som tar vixen också just för möjlighetens skull.
Låter bra att Baaders är av bra kvalitet.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Rosendals observatorie - ASA DDM85

Post by Corpze »

Nu har jag kört monteringen en del, samt gjort i ordning ett riktigt elskåp med automatsäkringar på alla inkopplade uttag och nätagg.

Jag har just nu monterat min C9,25 på monteringen för att leka lite med autoslew för att få lite mer grepp om hur allt fungerar. Först av allt är ju balanseringen, och den är det noga med när det gäller ASA's monteringar. Man har hört skräckhistorier på nätet men de kan man bortse från helt i mina ögon.

Det tar väl max 5 minuter att balansera hela kalaset, först en grovbalansering för hand i RA samt DEC, när det är gjort öppnar man autoslew, startar motorerna och använder sig av balanseringsverktyget (kör axlarna ett fåtal grader åt vardera håll under hela balanseringen, en axel i taget, och visar grafiskt hur mycket ström motorerna drar i resp. riktning.
Drar motorn lika mycket ström åt båda hållen är det balanserat. Mycket enkelt.
Nackdelen, som även Per Frejvall påpekat, är att om man slår av motorerna (stänger ner Autoslew) så kan axlarna röra sig helt fritt, kanske lite tur också då jag gick rakt in i motviktsstången med huvudet först, som tur är snurrade axeln med lite, annars hade det förmodligen blivit akuten, stången är i princip som min underarm i grovlek och nästan en meter lång.

Näst på tur var en grov align, fyra-fem stjärnor, på endera västra eller östra delen av himmeln, för att sen beräkna alla möjliga typer av fel (se bifogad bild). Efter den så centrerar man en stjärna nära meridianen, kör "Polar align", Autoslew flyttar stjärnan och man centrerar därefter stjärnan med ALT/AZ skruvarna.
Denna procedur upprepade jag tre gånger med helt ny align samt ny poljustering.
Sista gången fick jag ett polfel på 0.9 resp 0.14 bågminuter och allt under 2 bågminuter ses vara bra nog för 10-15 min oguidat.

Här har ni resultatet efter mina första inställningar.
Polarerrorddm85.jpg
Polarerrorddm85.jpg (46.12 KiB) Viewed 1813 times
Härnäst väntar en leverans av Baaders 370mm vixen/losmandy dovetailklämma samt montering av min 102mm APO för en komplett himmelsmodell med ca 50 stjärnor.

Med vänlig hälsning, Daniel.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;