Uppgradering av hembygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

Hej!

Jag fick i december förra året ta över en Dobson, vilken är ett hemmabygge från någon gång under senare delen av 70-talet men som har varit flitigt underhållet sedan dess och fram tills början av 2000-talet. Den är fortfarande i mycket bra skick, men har tyvärr berövats om både sökare, låsanordning och motor. Sökare och låsanordning kan jag fixa själv, men angående följningen vet jag inte riktigt hur jag på bästa sätt kan lösa det problemet då jag aldrig tidigare byggt eller "renoverat" teleskop förut. Alla tips och all hjälp mottages således tacksamt!

/Katja
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Hans Bengtsson »

Det låter intressant! Under 70-talet var det inte vanligt med dosonmonteringar. Vet du vem som tillverkat den? Ser att du bor i Göteborg, och det kanske kan ha varit någon i GAK? Ivar Hamberg, Sten Lindau och Magnus Lindhe är tre tidiga göteborgska dobsontillverkare.

Är du säker på att teleskopet haft en motor? En dobson med motor är knappast någon dobson i egentlig mening eftersom den då avviker så mycket från ursprungstanken med en dobson.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

Den är byggd av Lasse Junell [EDIT: han var mig veterligen aldrig medlem av GAK] som mycket hastigt och olustigt gick bort dagen efter att han hjälpt mig att transportera teleskopet till Slottsskogsobservatoriet, men enligt honom hade den tidigare varit försedd med motor. Som jag nämnde har teleskopet genomgått en och annan förändring genom åren och nu kan man väl i ärlighetens namn inte kalla den för Dobson längre (även om den en gång i tiden var det - ursäkta för otydligheten i det tidigare inlägget.). Som en ytterligare not, har den en gaffelmontering (vilket också är ett utmärkt hantverk, men fruktansvärt tung).
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Hans Bengtsson »

Aha, då hänger jag med. Lasse Junell var väl, om jag inte tar helt fel, en av de mest aktiva medlemmarna i Club Cosmos och en duktig tecknare? Jag kan inte heller minnas honom som medlem i GAK, och jag kände honom inte personligen. Att han var tidigt ute med att bygga dobsonteleskop visste jag inte, men det är en intressant upplysning.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppgradering av hembygge

Post by glappkaeft »

Det låter som en montering i still med den som UAAs hembyggda T45 teleskop har. Det är också en Newton på en gaffelmontering som ursprungligen var designad för Alt-Az bruk men nu är polställd. Det finns massor med med olika typer av elmotorer som fungerar (mer eller mindre bra) för att driva teleskopmonteringar. Har du styrsystemet för orginalmotorn?
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uppgradering av hembygge

Post by stoffe »

Jag kan ha 4 mm teflon liggandes om du behöver, förresten så tycker jag att du ska lägga upp ett par bilder så vi får se ditt dobson-teleskop. Jag tycker fortfarande det är en dobson även om den har sökare och motor, vad ska man kalla det för annars?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Hans Bengtsson »

En sökare bör finnas på alla dobsonteleskop (och teleskop i allmänhet), den påverkar inte teleskoptypen. Men i mitt tycke är azimutal montering en så grundläggande princip för en dobson att jag har svårt att kalla ett ekvatorealt teleskop med motor för dobson. Men visst, det finns ingen absolut gräns mellan dobson och icke-dobson.

I just det här fallet så handlar det såvitt jag förstår om en gaffelmonterad Newton (se inlägget ovan från Sputnik) som en gång i tiden, före ombyggnad, varit en dobson.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uppgradering av hembygge

Post by stoffe »

En ekvatoriell newton/dobson blir ju mer lik ett ekvatoriellt gaffelteleskop kan jag hålla med om. Däremot så vet vi inte om Sputniks dobson är avsedd att monteras ekvatoriellt eller alt/az det vi vet är att monteringen är tung och att den en gång haft en motor. Det kan ju vara så att det sitter en vagga för följning alt/az då behöver inte teleskopet varit monterat ekvatoriellt.

Jag hoppas på att få se bilder på bygget!

Ang motor så föreslår jag en stegmotor (skicka PM om du behöver en bipolär) ett stegmotorkort och hastigheten bör vara kristallstyrd eller möjligtvis digitala motstånd som går att stega upp och ner utan att ändra sitt värde i olika temperaturer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

Hans: Japp, Lasse var med i Club Cosmos, men jag var fram tills nu faktiskt helt omedveten om att han dessutom tecknade. Han berättade dock att han var med i en teknikklubb där han fick idén att bygga sin Dobson för länge sedan.

Patrik: Jag hittade en bild på er T45:a och ja - monteringen liknar faktiskt den som finns på mitt teleskop en aning. Dock har monteringen en fot som är kilformad... Bättre att jag visar foton istället. Styrsystemet finns tyvärr inte kvar....

Stoffe: Jag skall göra mitt bästa för att fotografera och lägga upp bilder snart. Just nu står det stackars teleskopet inträngt bland en massa andra teleskop i ett av Slottsskogsobservatoriets förråd och det är lite jobbigt att släpa ut, men jag åker upp dit för att jobba igen på måndag och skall försöka fixa det då. När du har sett bilderna kan du kanske avgöra om 4mm teflonen skulle passa eller ej...


Som ett litet inflikande i diskussionen huruvida det är en Dobson eller inte som jag har, skulle man kunna säga att teleskopet idag ligger i princip precis på gränsen mellan Dobson och Newton, men huvudsaken är ju faktiskt att det kommer att fungera bra. :)

Ytterligare en fråga om motorer - hur ställer man in dem så att de håller rätt hastighet?
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppgradering av hembygge

Post by glappkaeft »

Sputnik wrote:Ytterligare en fråga om motorer - hur ställer man in dem så att de håller rätt hastighet?
Det gör man med hjälp av motorstyrningselektroniken. Det var den huvudsakliga anledningen att jag frågade om den var kvar för i sådana fall så skulle det vara enklast att köpa en ny motor av samma typ.

Då den inte finns kvar så skulle jag tro att de smartaste valen är en synkronmotor (styrs genom att man varierar frekvensen på strömmen) eller stegmotorer (kräver ett elektronisk stegmotorstyrningsystem).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Hans Bengtsson »

För undvikande av missförstånd, en detalj: den tankemässiga association jag har med namnet Lasse Junell är Club Cosmos och att han nog tecknade. Club Cosmos är tydligen rätt, men om du inte hört om tecknandet från annat håll så ska du inte lita på min association i det fallet. Det kan bara handla om att jag förknippar Club Cosmos med just teckning.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

Jag är faktiskt medlem i CC själv och har varit det sedan 2005 (inte så länge i jämförelse med andra, dock, och nuförtiden är det bara jag som tecknar) men periodvis närvarat så sporadiskt på möten att jag säkerligen har missat en del, men jag skickade ett mail till en av Lasses bästa och äldsta vänner och frågade om tecknandet. Inväntar svar.

Foton på mitt teleskop dröjer dessvärre lite till, då min kamera inte klarade av att ta skarpa bilder i halvmörkret som råder i teleskopförrådet... Återkommer!
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Uppgradering av hembygge

Post by glappkaeft »

glappkaeft wrote:
Sputnik wrote:Ytterligare en fråga om motorer - hur ställer man in dem så att de håller rätt hastighet?
Det gör man med hjälp av motorstyrningselektroniken. Det var den huvudsakliga anledningen att jag frågade om den var kvar för i sådana fall så skulle det vara enklast att köpa en ny motor av samma typ.

Då den inte finns kvar så skulle jag tro att de smartaste valen är en synkronmotor (styrs genom att man varierar frekvensen på strömmen) eller stegmotorer (kräver ett elektronisk stegmotorstyrningsystem).
När vi bildbehandlade i lördags så påpekade Lasse att jag förstås skulle ha sagt servomotor eller stegmotor. Synkronmotorer är definitivt inte att rekommendera längre om man inte redan har ett sådant system som fungerar i övrigt.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

glappkaeft wrote:
När vi bildbehandlade i lördags så påpekade Lasse att jag förstås skulle ha sagt servomotor eller stegmotor. Synkronmotorer är definitivt inte att rekommendera längre om man inte redan har ett sådant system som fungerar i övrigt.
Så sent som igår fick jag mig en funderare då någon påpekade att monteringen är "för ranglig" (någonting jag inte vet om jag håller med om eftersom tubens vikt är försumbar). Skulle dock så vara fallet, är det givet att monteringen måste bytas ut och ett förslag var då att återigen förse teleskopet med en dobsonmontering. En sådan sak skulle helt ta bort motorns relevans, men jag är ännu inte säker på att jag vill ha en dobsonmontering.

I vilket fall som helst har jag nu hunnit ta (rätt kassa) bilder av teleskopet där jag hoppas att monteringen syns hjälpligt i alla fall. Jag kommer att lägga upp dem imorgon och ser fram emot mottagandet av åsikter.

Men angående stegmotorer, är det inte så att de lätt får "hicka" - dvs att de kan börja hacka med vissa intervaller?

/K.
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se
User avatar
Sputnik
Posts: 37
Joined: 2013-08-07 13:57:21
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Uppgradering av hembygge

Post by Sputnik »

Rätt fula fotografier, men jag hoppas att det ger en någorlunda överblick. Det var inte läge att flytta ut det eftersom tuben måste lyftas av för att kunna få ut den 40 kilo tunga gaffelmonteringen.
Attachments
PB051293.JPG
PB051293.JPG (91.65 KiB) Viewed 7310 times
PB051298.JPG
PB051298.JPG (81.49 KiB) Viewed 7310 times
Only two things are infinite; the Universe and human stupidity and concerning the former, I am not certain.
- Albert Einstein


http://www.slottsskogsobservatoriet.se