Stoffes DIY-tråd!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Stoffes DIY-tråd!

Post by stoffe »

Hej allesammans!

Här ska jag visa två småprojekt som jag genomfört.

En tvåkanalig pulsviddsmodulerad värmardrivare men byggd med standard komponenter. Varje kretskort kostar ca 30 kr med frakt på ebay med frakt och levererar 12V 5A som mest. Så jag har det per kanal vilket räcker gott och väl för mina värmebehov till mitt teleskop och fungerar mycket bra de nätter prövat den!
Image
Image
Image

Motoriserad Teleskop-Service fokuserare!
Detta projekt blev klart idag, jag byggde till en modul som möjliggjorde motorfokus på mitt teleskopservice 8" f/4 teleskop. Det går även att använda vredet för att ställa fokus manuellt även om det går något trögt att vrida för hand.
Image
Här syns oxå första versionen av hembyggt värmeband, blev inte så jättesnyggt men funkar bra och därför har jag behållit det just för att funktionen blev så lyckad.
Image
Remmen och remhjulen har jag köpt på http://www.hobbytronik.se/ och jag får passa på att tacka Jonas som skickade med extra låsringar och bytte remmen utan extra portokostnad.

Än så länge har jag bara testat fokuseraren inomhus och sett att den fungerar med motordrift samt med handkraft. Hoppas det kan vara till inspiration med lite hembygge :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Stoffes DIY-tråd!

Post by Frazze »

Snyggt!

Jag måste få tummen ur och färdigställa mitt motorfokusprojekt också! Det här motiverar.

Mvh
Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stoffes DIY-tråd!

Post by stoffe »

Tackar, menar du att modifiera en befintlig fokuserare eller bygga en motorfokuserare från scratch?

Min första fokuserare jag ägt (som jag fortfarande äger). Byggde jag själv för några år sedan, med motorfokus förstås. Fungerar mycket bra och väldigt stabil! Byggd med mycket låg budget och en slaktad kopieringsapparat bland annat,inlineslager osv. Ett rör från skroten och mestadels sådant jag hade liggandes redan. Den finns i en annan tråd där den komiskt nog blev utnämd till "steam-punk fokuseraren" :good:
Image

Så här byggde jag min sekundärspegelhållare som sitter i samma teleskop som ovanstående fokuserare. Teleskopet är ett Cave Astrola 8" f/8 och är en fröjd att observera visuellt med! Sekundärspegeln är 35 mm i diameter.
Image

En hembyggd tysk montering, det blev en visuell montering som faktiskt fick följning vilket fungerade. Detta är det enda jag visat hittils som jag ej använder längre. Naftaflaskan behövdes som motvikt, det blev i närmast perfekt balans då :)
Image

Hoppas fler visar sina DIY byggen!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stoffes DIY-tråd!

Post by stoffe »

Dags att visa nästa miniprojekt.

Jag har haft ett problem med min strömförsörjning till mina Nikon DSLR kameror (D80 och D600) och problemet har varit att när jag kört på extern ström och stoppat in USB kontakten så har det hoppat gnistor mellan USB kontakten och USB intaget på kameran, detta är inte så trevligt och kan på sikt skada elektroniken. Jag har därför byggt en extern strömförsörjning från 12V till 9V för att mata mina kameror. Det finns alltså inte att köpa den här typen av 12V strömförsörjningar till Nikon.

Göran Strand har inspirerat mig i denna tråd.
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 9&start=15

Här är mitt eget resultat men med möjlighet att fortfarande köra på 230V om man så vill och lätt kan byta kontakt till matning från 12V, kontakterna jag köpt är Tamiya kontakter som är till för att koppla ihop och isär batterier på t ex radiostyrda bilar.

Här är den 12V till 9V adapter som jag köpt för 40 kr med frakt. Hoppas den håller.
http://www.ebay.com/itm/250903906029?ss ... 1439.l2649

Bild på projektet med flyttbar kontakt mellan 12V och 230V strömförsörjning. Jag valde att mata 12V sidan med Molexkontakter av samma typ som i stationära datorer.
Attachments
Nikon ström.
Nikon ström.
DSC_3143.JPG (144.11 KiB) Viewed 3368 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stoffes DIY-tråd!

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Problemet med gnistor har jag haft vid många olika apparater, speciellt när det är en stationär PC inblandad. Har nästan alltid berott på PC:n har jordad kontakt medans andra apparater får jord andra vägar. Är PC:n inte ansluten till jordat uttag så flyter i regel chassit på 110 volt relativt jord via det interna nätavstörningfiltret. Är kapacitiv överfört men kan ju bli farligt ute i fuktig miljö om det tillex. blir överslag i filtret eller andra kondensatorer i kedjan.

Lösning kan vara skyddstranformator eller dubbelisolerad utrustning och att alla skyddsjordade apparater är anslutna till samma jord med inte för långa kablar. Och utrustningen skall ju lämpligen vara konstruerad för utomhusmiljö. Jordfelsbrytare är ett måste, fast det är ju det lag på nuförtiden för alla utomhusuttag.

Försiktig försiktig!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Stoffes DIY-tråd!

Post by stoffe »

Hej

Ja det är just därför jag vill ha allt från samma nätagg, pga av störningar som jag har sen tidigare med kina-nätdelen till kameran.

Jag har faktiskt fått en 1:1 10A 230V skyddstransformator av en kompis. Den är jättetung, jag lovar! Gissningsvis ca 30-40 kg. Ej sparkopplad heller. Problemet är att jag inte får mina homeplugs/powerlines att fungera genom den, så det blir en jordläcka där i vilket fall som helst. Fördelen är förstås att jag får ett mastodont åskskydd :)

Därför så vill jag att allt ska strömförsörjas via datorns nätdel vilket fungerat utmärkt hittils. Nu kan jag även strömförsörja min kamera via datorns nätdel så jag löser problemet på det sättet istället.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.